EKONOMI OCH LEDARSKAP I TEKNIKINTENSIV VERKSAMHET ME2304 D-NIVÅ, 6P, HT09, PER2 VÄLKOMNA!! Monica Lindgren (Monica.Lindgren@indek.kth.se) Lucia Crevani.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Gymnasiearbetet p..
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Välkomna till Företagets Logistik
Utlandsstudier för I:are
Viktorija Kalonaityte
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Det svenska politiska systemet: Introduktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Medverkande företag. Upplägg Uppsala CaseAkademi deltagare Indelade i 4-5 personer/grupp Projektgruppen delar in, men det går bra att komma med.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Svenska som andraspråk 3
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Presentationens avskrift:

EKONOMI OCH LEDARSKAP I TEKNIKINTENSIV VERKSAMHET ME2304 D-NIVÅ, 6P, HT09, PER2 VÄLKOMNA!! Monica Lindgren (Monica.Lindgren@indek.kth.se) Lucia Crevani (Lucia@kth.se)

Kursens syfte Kursen, som baserar sig på att teknologerna inhämtat huvuddelen av de tre första årskursernas ämnesinnehåll, syftar till att ge en kvalificerad fördjupning inom industriell och teknisk management och förbereda dem för att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från mer än ett område för sin lösning.

Kursens mål Efter kursen ska du kunna: Redogöra och jämföra olika perspektiv på organisationer inom ekonomi och ledarskap; struktur, politik, human resource och symboliska perspektivet Redogöra för de grundläggande begreppen inom ovanstående perspektiv Använda dessa begrepp för att analysera företag och hålla föredrag om detta. Använda begreppen i en avancerad diskussion om ekonomi och ledarskap.

Upplägg Kursen innehåller en obligatorisk samt en valbar litteraturdel om managementproblem på olika systemnivåer inom industri och teknik samt hur man analyserar och utreder sådana. Den valbara litteraturdelen avser att möjliggöra för teknologen att välja ett kunskapsområde som anknyter till de problem som kommer att mötas i de projektarbeten som teknologen avslutar sin teknikspecialisering med. Kursen omfattar ett stort mått av självständigt arbete och förmåga att syntetisera kunskap från många källor.

Moment i kursen I grupp Muntliga moment Aktivt deltagande i seminarier Analysera, diskutera och presentera Enskild hemtentamen Kursfordringar Godkänt aktivt deltagande i slutseminarier Godkänt på inlämningsuppgift samt tentamen (INL 1; 3hp, tentamen; 3hp) Förutsättning är att man är godkänd på bägge delarna för godkänt på kursen

Examination Enligt betygssystemet ECTS A, B, C, D, E, Fx (dvs möjlighet för komplettering för betyget E), F (U). 50% för rapporten inklusive presentationen (10%) samt 50% för tentamen. Bägge delarna skall vara godkända för att poäng skall kunna ges för kursen. Betyg från momenten: Rapporten: maxpoäng 50. Godkänt dvs E är 25. Kompletteringsmöjlighet ges vid 24. D är 30. C är 35. B är 40. A är 45. Tentamen: maxpoäng 50. Godkänt dvs E är 25. Kompletteringsmöjlighet ges vid 24. D är 30. C är 35. B är 40. A är 45. Tentamen innehåller tre frågor och den baseras på litteraturen på kursen och rapporterna

Allmän Info Det mesta står i kursPM!!! Kursens hemsida viktig! Ni hittar den under indek/utbildning/kurser Kurslitteratur på nätet Informationssökningens när? var? hur? Se http://www.lib.kth.se/infosok/se/

Kursinnehåll Klassen kommer att delas upp i fyra grupper. Var och en av dem kommer att utföra ett projekt inom ett företag som väljs av grupperna. Studenterna ansvarar helt för val av företag och kontakterna med företaget. Föreläsningarna introducerar olika perspektiv på organisationer för hela klassen. Gästföreläsningar är obligatoriska.

Inlämningsuppgift Kartläggningar och Analyser (projekt) Klassen har delats upp i fyra storgrupper (ca 28 studenter i varje grupp). Varje sådan grupp ska genomföra en kartläggning och analys av ett företag inom följande områden: (1) Strukturperspektiv (2) Human Resource perspektiv (3) Politiskt perspektiv (4) Symboliskt perspektiv Den stora gruppen delas in i fyra mindre grupper som var och en svarar för sitt perspektiv vad gäller kartläggning, analys, presentation, utseende,m.m. Dessa smågrupper kommer att bestå av ca 7 studenter. Projektarbetet bör planeras enligt ett s k gantschema (dvs tidsplan) och visas upp för lärarna på kursen. Ni skall också lämna in en redogörelse för ansvariga personer enligt nästa OH.

Inlämningsuppgift Funktioner som behövs: Gruppledning: ansvar för helheten och för att alla medlemmar i gruppen tar fram materialet i den takten det behövs. Ansvar även för att kalla till gruppmöten (viktiga), för den interna kommunikationen och för kommunikationen med beställarna (lärarna). Intervjuer (gärna personer av olika kön): ansvar för planering och genomförande av intervjuerna och transkribering av intervjuerna. Analys: ansvar för att formulera och skriva ner den 15 sidiga (6000 ord) rapporten som presenterar gruppens analys. Det behövs också någon som ansvarar för att leda diskussionerna kring analysen. Hela gruppen ska däremot vara involverad i själva analysarbete och i läsningen av relevant teori. Utnyttja möjligheter till att lägga i bilagor om sidantalet känns begränsande.

Inlämningsuppgift Rapportskrivning: ev. kan man dela upp så att analysansvariga koncentrerar sig på den delen av rapporten och någon annan ansvarar för resten av rapporten. Redigering och layout: ansvar för att försäkra kvalitén på det svenska språket i analysen. Ansvar för att det ska finnas en röd tråd i rapporten. Ansvar för att den slutgiltiga rapporten ser professionellt ut. Presentation : ansvar för att skapa presentationen. Ansvar för att genomföra presentationen inför hela klassen. Opposition: hela gruppen ansvarar för att läsa och analysera kritiskt en annan grupps arbete samt framföra frågor, kommentarer, konstruktiva förslag. Ni kan ev. välja en/två ansvariga för att leda diskussionen vid redovisningstillfälle.

Inlämningsuppgift Den slutgiltiga rapporten skall lämnas in i våra fack (dvs Lucia och Monica) den 3e december kl.12.00. Vi vill också ha en kopia (utöver den på pappret) av rapporten digitalt via e-mail (samma deadline) samt att ni laddar upp rapporten i Bilda. Rapporterna kommer att publiceras på hemsidan. Grupperna ska också ha ett möte i samband med att projektet avslutas för att utvärdera varandras prestationer och hur samarbetet har fungerat. Ett protokoll (1-2 sidor) från detta möte ska lämnas in innan kursen avslutas (betygen registreras inte innan vi har fått in sådana protokoll).

Redovisning/opponering Redovisning av rapporten kommer att ske på ett sätt som främjar konstruktiv kritik och diskussion enligt följande: varje grupp får i uppdrag att utföra en presentation/opposition av en av de andra gruppernas rapport. schema: HR perspektivet tar det strukturella perspektivets rapport, det politiska perspektivet tar HR perspektivets rapport, det kulturella perspektivet tar det politiska perspektivets rapport det strukturella perspektivet tar det kulturella perspektivets rapport. exempel: Grupp HR börjar med en max 10 minuter lång presentation av en grupp strukturellt, enligt vad man har förstått från den rapporten man har läst. Grupp strukturellt har max 5 minuter till förfogande för att rätta ev. felaktigheter eller ta upp viktiga punkter som presentatörerna har ev. missat. Grupp HR ställer frågor om, tar upp intressanta delar av, ger konstruktiv kritik om och kommenterar rapporten i ca 10 minuter. Tanken är att grupp HR ska få igång en diskussion som kan involvera även resten av klassen och som bidrar till att lyfta rapporten.

Redovisning/opponering Efter presentationen/oppositionen ska varje student i den grupp som har skrivit rapporten (strukturellt) skriva ner två bra saker och två negativa saker med presentationen/oppositionen och lämna in lappen till lärarna. Presentationen och oppositionen bedöms beroende på hur bra man har förmedlat den andra gruppens arbete resp. hur bra diskussionen blir, vilket är oberoende av kvaliteten på rapporten.

Litteratur - obligatorisk Bolman, L/ Deal T – Nya perspektiv på organisation och ledarskap Artiklar på hemsidan

Litteratur - valbar Kärreman, D/Rehn, A – Organisation – teorier om ordning och oordning Om det strukturella perspektivet: Mintzberg, H. – Structure in fives: Designing effective organization Om HR perspektivet: Tengblad, S. (2003) Den myndige medarbetaren: Strategier för ett konstruktivt medarbetarskap Om det politiska perspektivet: Pfeffer, J. (1992) Managing with power: Politics and influences in organizations Om det kulturella perspektivet: Schein, E. H. (1992) Organizational culture and leadership Om genus: Wahl et al. (2001) Det ordnar sig

Schema

Schema

Schema

Schema

Schema