Lärandets mysterium i digitala tider. Sveriges produktion 1970-2010 Kunskapsproduktion Tjänsteproduktion Varuproduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Gymnasiearbetet p..
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
VART SKA VI…?.
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
AU Digital samverkan LO Process
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ledning och förståelse
Från skolforskning … till forskning i skolan
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Nya förutsättningar för lärande
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Sjukgymnastik för äldre personer
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
”Lär dig säga jag och nej”
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Nationer, ideologier och folkmord genom
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ungdomarnas medieanvändning
Sociologi Introduktion.
DET-Uppgifter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ett samarbetsprojekt mellan
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Lärandets mysterium i digitala tider

Sveriges produktion Kunskapsproduktion Tjänsteproduktion Varuproduktion

1-19-skolan 50 % av ettåringarna går i förskolan 70 % av tvåringarna går i förskola 95 % av femåringarna går i förskola 99 % av sexåringarna går i förskoleklass 100 % går timmar i grundskolan 99,6 % tar sig till gymnasieskolan 60 % har meritgrund för högskolan 46 % tar sig till högskolan före 25 års ålder

Digitaliserat lärande Googleiserat lärande

Tre antaganden om lärandets analoga mysterium

1.Alla är olika

2. Variationsteori

3. Erfarenhet Med-erfarenhet

Analogt lärande vs Digitaliserat lärande

Lärande via datorspel Lärande via blogg Lära via FanFiction Lära via Google FaceBook Youtube eBay Diskussionsforum

Lärande via datorspel Lärande via blogg Lära via FanFiction Lära via Google

Lärande via datorspel SimCity Battlefield

SimCity ko -mplexa samband -definiera relationen mellan delarna och mellan dessa och helheten -explicera kausalitet – se orsak-verkan -reflektera över konsekvenser av ett viss handlande/vissa beslut

SimCity -mplexa samband -formulera hypoteser och att få dem prövade direkt och interaktivt -upptäcka kunskapens och erfarenhetens etiska dimensioner -relativisera det egna livet i förhållande till det virtuella -upptäcka lärandets metanivå: att och hur man kan lära sig själv att bli skickligare

SimCity - komplexa samband – del/helhet - det krävs hög kompetens för att ha nytta och glädje av spelet - det tar tid att lära och att det är en kombination mellan slit och nöje -ensam aldrig är stark med risktagande att ga

SimCity - samarbete kräver förhandling – ansvar – solidaritet -måste bidra med något eget -måste vårda organisationen -framgång ofta har med risktagande att göra

Battlefield - definiera målet, uppgiften -pendla mellan helheten och delarna -begripa situationen -utföra beslutsfattande som bygger på omfattande och komplex information

Battlefield - analysera och värdera situationer -samarbete, koordination med andra – vertikalt och horisontellt -lösa problem kollektivt

Battlefield - det krävs hög kompetens för att ha nöje av spelet -att det tar tid att lära och att det är en kombination mellan slit och nöje -ensam aldrig är stark -samarbete kräver förhandling – ansvar – solidaritet

Battlefield -måste bidra med något eget -måste vårda en organisation -framgång ofta har med risktagande att göra -det ”goda” vinner alltid

Lärande via datorspel Lärande via blogg Lära via FanFiction Lära via Google

Blogg -förståelseinriktad läsning -innehållsanalys av texter -argumentationsanalys -textkomposition -skrivprocess -källkritik

Lärande via datorspel Lärande via blogg Lära via FanFiction Lära via Google

FanFiction - utvecklad läsförståelse -utvecklad skrivskicklighet -förmåga att kommunicera såväl litterära innehåll som former -förbättra att ta och ge kritik -anamma skrivprocessen som en litterär metagenre – en postmodern metod för skrivande - egna och andras kommentarer finns bilagda huvudtexten -(litterär) kreativitet och fantasi

Lärande via datorspel Lärande via blogg Lära via FanFiction Lära via Google

Google - fokusering - skaffa en överblick; induktiva upptäckter - sorteringsförmåga - komplex källhantering - kritisk förmåga; källkritik - reflektion, transformation

Google - e-post - diskussionsforum

Slutsatser Postmodernitet – erfarenhet - mederfarenhet Ny organisation Nya former för lärande som bygger på den lärandes erfarenheter Gruppen och individen Globalt - lokalt Handledning

Professor Tomas Kroksmark Högskolan i Jönköping