Har klimatet på skolorna hårdnat?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements


Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Presentation av Stiftelsen Tryggare Sverige. 2 Tryggare Sverige - en ny aktör inom trygghetsområdet •En professionell NGO (non governmental.
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Skolans ordningsregler
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Caroline Dyrefors Grufman
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Redovisning av uppdrag ang
Får inte flickor klä sig i rosa nu
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna!.
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Barnkonventionen Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen.
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Läroplansträff fritidshem
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Total Rapport StudentBarometern 2013
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Läroplansträff fritidshem
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Välkommen till föräldramöte
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
En liten plan för likabehandling
Diskrimineringslagen
Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö
MAKTLEKAR.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Integritet läroplansanalys.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Studeranderätt och diskriminering
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Likabehandlingsplanen
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Har klimatet på skolorna hårdnat? Tylösand den 10 november 2014 Caroline Dyrefors Grufman

BEO vid Skolinspektionen Kansli med ca 20 anställda; kanslichef, administratörer, jurister och utredare. Rådgivningstelefon för elever, föräldrar och skolor.

Hur påverkas barnen? Ont i magen varje dag. Flera mår mycket dåligt – funderar på självmord. Kommer efter i skolarbetet – otrygg skolmiljö ger sämre resultat. Nät kränkningar dygnet runt – stor spridning. Blir inte tagna på allvar. Skulden läggs på offret. Utsatta blir utpekade – får sitta i lärarrummet på rasten.

Citat ur anmälningar ”Hjälp min 7-åring pratar om självmord” ”A har skurit sig i handlederna” ” Jag känner inte igen A längre, A brukade vara ett glatt barn och nu skrattar A aldrig” ”Snälla BEO hjälp mig, jag ber dig. A sitter passivt i sitt rum och bara gråter”

Citat ur huvudmannens yttranden ”Ömsesidig Konflikt-ej kränkande behandling” ”Sociala samspelssvårigheter” ”En del av uppväxten” ”Lättkränkt” ”Små barn kan inte kränkas” ”Engångsföreteelse” ”Inte mer utsatt än andra”

Vad gör BEO? Tar emot och utreder anmälningar om kränkande behandling enligt 6 kap i Skollagen. Driver skadeståndsprocesser. Informerar om bestämmelsernas tillämpning. Samarbetar med andra myndigheter, ombudsmän och organisationer med mera.

Bakgrunden till lagstiftningen Omfattningen av kränkande behandling. Brist på framgång i skadeståndsprocesser. Internationella åtaganden om mänskliga rättigheter – bland annat Barnkonventionen.

Lagstiftning 6 kapitlet i Skollagen - SFS 2010:800 – Åtgärder mot kränkande behandling. (Före 1 juli 2011 - 14 a kap. Skollagen – SFS 1985:1100)

Lagstiftarens budskap Förskola och skola ska vara en frizon från kränkande behandling = Nolltolerans!

Kränkande behandling KRÄNKANDE BEHANDLING - Barn- och elevombudet Ett uppträdande som utan att vara diskriminering kränker ett barns eller en elevs värdighet. DISKRIMINERING - Diskrimineringsombudsmannen Ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet och som har samband med diskriminerings-grunderna - Kön, Etnisk tillhörighet, Religion och Annan trosuppfattning, Sexuell läggning, Funktionshinder, Könsöverskridande identitet och Ålder.

Exempel på kränkande behandling Fysiska angrepp Slag, sparkar, stryptag, spotta på en elev/ägodelar, gömma/förstöra elevs saker, klippa av hår etc. Angrepp med ord Nedsättande kommentarer, ”hora”, ”ful du är” etc. Psykiska angrepp Utfrysning, stirra, göra tecken åt någon.

Krav på verksamheterna Målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling – 6 § Förebygga och förhindra kränkningar – 7 § Plan mot kränkande behandling – 8 § www.planforskolan.se Anmäla, utreda och åtgärda kränkningar – 10 §

Vad säger lagen om skolans ansvar för kränkningar utanför skolan?

Omfattningen av skolans ansvar Anser sig utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten - 10 § Koppling till verksamheten; jfr Skolverkets allmänna råd - Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling (SKOLFS 2012:10) Praxis – Hovrätten för Västra Sverige dom den 25 oktober 2012, mål nr T 3021-11 och Högsta Förvaltningsdomstolens beslut den 25 juni 2014, mål nr 8148-8150-13

Statistik Ca 1 200 anmälningar inkom under 2013 till Skolinspektionen/BEO. Ca 600 anmälningar handläggs av BEO. Ca 80 % av anmälningarna avser grundskolan. Ca 40% av anmälningarna avser personal-kränkningar (18 % av kritikbesluten). Ca 55 % avser verbala kränkningar. Ca 50 % avser fysiska kränkningar.

Statistik, forts. Fler pojkar är utsatta för fysiska kränkningar. Fler flickor är utsatta för utfrysning och nät kränkningar. Lika många flickor som pojkar är utsatta för verbala kränkningar.

Beslut rörande särskola 2012 Under 2013 fattades 4 beslut rörande särskola Under 2012 fattades 12 beslut rörande särskola Två beslut om skadestånd

Aktuella rapporter Elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd (Rapport 2012:11) Elever med diagnos ADHD (Rapport 2014:9)

BEO:s vision- det går att stoppa kränkningar Med nolltolerans mot kränkningar. Med ett gemensamt synsätt på vad nolltolerans är. Med ett gemensamt och systematiskt förebyggande arbete där elever, lärare och föräldrar deltar. Med vuxna som tar barn och elever på allvar och lyssnar. Med hög vuxennärvaro i skolan.

Kontaktuppgifter Webbplats www.skolinspektionen.se/beo E-post beo@skolinspektionen.se Telefon 08-586 080 00