INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Äldre i välfärden.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
 " Gränsen mellan folkbildning och utbildning – något som förenar eller skiljer?" Konferensen: Samverkan och flexibilitet för livslångt lärande 2013 Folkbildningsrådet.
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Folkhögskola – vad är det?
KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Projekt Lärande på arbetsplats ÅLAND Åland har invånare: Mariehamn Landsbygden Skärgården2 219.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Cochleaimplantat och språkighet
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
ABI Studieinfo.fi Främmande språk, konsthögskolan Övr. yrkeshögskolor och universitet 6 ansökningsönskemål i prioritetsordning.
Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Förvaltningsreformerna och Svenskfinland – strukturella och språkliga konsekvenser Svenska social- och kommunalhögskolan.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
historia och filosofiska
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Tankar om vuxenutbildning. Peter Lindroos, personalchef.
Portfolio “Ett ark man bär med sig”
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Forum för genusvetenskap
Välkommen till gymnasiet Skolans hemsida. 6 perioder, , , , , Läsåret Skoldagen
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi - Fabriksgatan Åbo Pedagogik och lärarfortbildning Kerstin Fagerström
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Folkhögskola – vad är det?
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Folkuniversitetet Kunskap förändrar..
Prakticums satsning på e-sporten – sociala perspektivet
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 INNEHÅLL ~ Vuxenutbildningsorganisationerna ~ Arbetar- och medborgarinstitut ~ Folkhögskolor ~ Studiecentraler (bildningsförbund) ~ Vuxengymnasier, sommaruniversitet ~ Vuxenutbildningscentra ~ Övrig vuxenutbildning och -studier Var och vad studerar man som vuxen ? Källförteckning ~ Alanen, A Aikuiskasvatuksen organisaatiomuodot. ~ Tuomisto, J Kansanliikkeistä koulutukseksi. I arbetet Grönstrand, R. (toim.) Kasvava aikuinen.. 1.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Organisationer inom vuxenutbildning yrkesinriktad allmänbildande Yrkeshögskolor Yrkesläroanstalter grundutbildning fortbildning enskilda kurser Vuxenutbildningscentra Specialläroanstalter och –institut Läroavtal Fristående examina Fortbildningscentraler vid universitet Sommaruniversitet Folkhögskolor Arbetar- och medborgarinstitut Studiecentraler Vuxengymnasier Personalutbildning Källa: Tuomisto

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 En kort presentation av de traditionella vuxenutbildningsorganisationerna inom det fria bildningsarbetet Arbetar- och medborgarinstitut Folkhögskolor Studiecentraler övriga Vuxengymnasier Sommaruniversitet Vuxenutbildningscentra 3.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Arbetar- och medborgarinstitut (numera även vuxeninstitut eller institut) ~ heltäckande nätverk av institut (274 st. varav ca. 30 svensk- eller två språkiga) ~ ca. 85 % av kurserna allmänbildande ~ kortare och längre kurser, allmänna föreläsningar, öppna högskolekurser (kurserna blivit allt kortare) ~ ca. 70 av deltagare kvinnor ~ de populäraste ämnen färdighetsämnen, konst, musik, gymnastik och hälsa samt språk (stor variation mellan institut – allt tydligare profilering) ~ skäliga deltagaravgifter ~ hög deltagarprocent i Svenskfinland (upp till 30% av ortens befolkning deltar) ~ Kommunala och privata (direktion) ~ Rektor, heltidsanställda lärare, timlärare 4.

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Folkhögskolor ~ sammanlagt 91 folkhögskolor (varav 17 svenskspråkiga) ~ oberoende (grundtvigianska), kristliga och bundna till olika (politiska) organisationer ~ studerande ofta unga vuxna som tar ett mellanår eller vuxna med föränrad livssituation (drygt 70 % kvinnor i åldern kring 20 år) ~ långa kurser, utbildningar (ett halvt år till 2 år) och veckoslutskurser ~ många olika ämnen, öppen högskoleundervisning, språk ~ en allt tydligare profilering bland folkhögskolor (universitetsförberedande, musik, IKT/flerformsundervisning cityfolkhögskola m.m.) ~ folkhögskolorna blomstrar vid lågkonjunktur ~ internatpedagogiken på väg tillbaka ? ~ de flesta privata folkhögskolor (direktion) ~ rektor och heltidsanställda lärare Källa: Alanen

Studiecentraler (bildningsförbund) ~sammanlagt 11 studiecentraler (varav 3 svenskspråkiga) Svenska studiecentralen, Folkets bildningsförbund, Arbetarnas bildningsförbund (obundna och bundna till partier, löntagar- eller andra intresse- organisationer eller religiösa samfund) ~fungerar i huvudsak genom medlemsorganisationerna genom att förmedla statsstöd åt dem (studiecentralerna själv har hand om publikations-, projekt- och mera övergripande utbildningsverksamhet) ~studiecirklar, korta kurser (10-15 timmar) och allmänna föreläsningar ~ i huvudsak allmänbildande verksamhet (samhälleliga och medborgerliga färdigheter, konstämnen idrott och hälsa) ~ goda internationella kontakter ~rektor, personal som sköter administration, planering och organisering av verksamheten samt ett stort antal kurs- och studiecirkelledare INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Källa: Alanen

Vuxengymnasier Sommaruniversitet INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 ~ ca. 50 vuxengymnasier eller kvällslinjer (två svenskspråkiga i Vasa och Helsingfors) ~ studier vid sidan om arbete (sjävständigt arbete) ~ studentexamen, gymnasiekurser och kurser i enskilda ämnen ~ betydelse minskat allteftersom befolkningens utbildningsnivå höjts ~ allt populärare bland ungdomar ~ distansgymnasiet på frammarsch ~ 21 sommaruniversitet (med undervisning i 75 ställen) ~ ca. 75 % kvinnor, knappa hälften under 30 år, verksamma inom social- hälsovård, utbildning ~ kursutbud: öppen högskoleundervisning, yrkesmässig fort- bildning, kurser som stöder gymnasiestudier, yrkesutbildning ~ betydelse minskat allteftersom fortbildningscent- lerna vid universiteten utvecklat sin verksamhet Källa: Alanen

Vuxenutbildningscentra INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 ~ sammanlagt 42 st. (varav de flesta grundades under 1970-talet för sysselsättningsfrämjande utbildning) ~ har i huvudsak tagit hand om den arbetsmarknads- politiska utbildningen (ca. 90%) ~ studerande i huvudsak arbetslösa (ca. 75%) med låg utbildningsnivå (medelålder ca. 30 år, bland de yngre främst män och bland de äldre främst kvinnor) ~ den genomsnittliga längden för kurser 6 månader (ända upp till två år, indelade i 3 månaders perioder) ~ kurser i industri- och serviceyrken ~ handledande utbildning, språkkurser ~ har utökat sin engagemang i personalutbildning ~ resurseringen beroende av konjunkturerna och strukturförändringarna ~ upprätthålls av kommuner, kommunförbund eller stiftelser Källa: Alanen

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Övrig vuxenutbildning och -studier Flerforms/- distansstudier av olika slag (t.ex. internetix) Språkprov- och examina Öppna vuxenutbildningsinstitutioner (AEL, Markkinointi-instituutti, Rastor m..) Rådgivningsorganisationer Brevinstitut (Distis) Idrottsutbildningscenter Kurser inom föreningar och nationella förbund Rundradions utbildningsprogram 9.