Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskapande seminarieserie 11 mars 2011 Språk Mening Visioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Att identifiera och utveckla ledare
Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Pedagogisk verksamhetsidé
Gymnasiearbetet p..
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Välkommen till Ungdomssamling!
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och Hållbar Utveckling Hållbar Utveckling B - 28 Januari 2011.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Praktiskt tvärvetenskapande
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hur bör samhället organiseras
Centrala innehåll och kunskapskrav
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Regional digital agenda för Östergötland
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och HU
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
På Jakt efter Hållbarhet – Vad kan vi lära av historien Hållbar Utveckling B – 12 Februari 2010.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Reseproduktion och försäljning
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
ASTRONOMI.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Religion.
Presentationens avskrift:

Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskapande seminarieserie 11 mars 2011 Språk Mening Visioner

Kursmål redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling; ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet; redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling; föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen; redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används; uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området; formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.

(Tvär)vetenskande Seminarieserien Funktion Att stimulera och utmana er – Kritiskt och kreativt tänkande i fokus Att skapa en röd tråd och knyta an till de andra delkurserna genom att använda deras verktyg och litteratur på nya sätt. Att komplimentera perspektiv och verktyg i de andra delkurserna Att skapa förutsättningar för ett väl genomfört projektarbete eller tvärvetenskaplig uppsats.

FredagTvärvetenskap – komplexitet, förundran och Hållbar Utveckling 28 jan.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagPraktiskt (tvär)vetenskapande – 25 feb.Systemtänkande och slutet på världen som vi känner den Förberedelse: Seminarieuppgift 2 FredagKonstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Bortom tro och vetande– Språk, mening och visioner 11 marsFörberedelse: Seminarieuppgift TorsdagExkursion och studieresa till en inspirerande plats 17 marsFRAMFLYTTAD!!! MåndagGemensam Uppstart och brainstorm – projekt och uppsatsarbete 28 mars 9-12 TorsdagAtt arbeta tvärvetenskapligt för en hållbar utveckling 31 marsFörberedelse: Seminarieuppgift Kritiskt/analytiskt tänkande Kreativt/nytt tänkande

Plan för dagen Bortom tro och vetande – En dialog med Hans och Ingrid Övning: Att överleva och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentationer Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt

Den bästa av världar Hållbar Utveckling B – 11 mars 2011

Syfte Att reflektera över ens egen roll och framtid i hållbarhetsproblematiken Att tänka kreativt och nytt utifrån förutsättningar som man inte är van vid Att kritiskt analysera ens egna idéer Att relatera vetenskapliga, samhälleliga och personliga perspektiv till varandra

Att överleva och leva gott på en ny planet Efter flera hundra år av krig, överbefolkning och miljökatastrofer är människans tid på jorden över. Ni är några få av de 2000 människor som lyckats evakuera er från jorden och resa till den närmast beboeliga planeten. Ni lyckades endast ta med er några enkla verktyg och har nästan inga resurser när ni kommer fram. Den nya planeten är i stort sett identisk med jorden (innan människan ”förstörde” den) – den har med andra ord ett varierande klimat, fungerande ekosystem och en stor artrikedom. Det finns inga möjligheter att återvända till jorden. Den nya planeten måste befolkas – men hur ska detta göras utan att upprepa misstagen som gjorts på jorden? Er grupp har följande uppgift: Ett antal förslag ska presenteras till en församling, där förhoppningen är att ni och era medresenärer/överlevare skall befolka planeten på ett långsiktigt hållbart sätt (m.a.o se till att historien på jorden inte upprepas).

I grupper om 3-4 personer 1.Mat, vatten och Boende 2.Säkerhet, rättsystem och rättvisa 3.Community/gemenskap och kultur 4.Beslutsfattande och politiskt system 5.Vetenskap, religion och mening 6.Välmående, hälsa och hygien 7.Planetär stabilitet för människors tillvaro (hur relatera till detta?)

Lunch

Plan för dagen Bortom tro och vetande – En dialog med Hans och Ingrid Övning: Att överleva och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentationer Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt

Hållbar utveckling B Den Bästa av världar Vilka kulturella grundpremisser bygger den på? Varför tror du/ni på den här idén? Var kommer idén ifrån? Inspirationskällor?

Presentationer

Personligt Narrativ/tillbaka till Jorden

HUB – en blick framåt

Upplägg Livsfilosofi och det moderna samhället eller Människan och Maskinen, 7,5 hp ( Tvär)vetenskapande seminarieserie och uppsatsskrivande eller projektarbete, 7.5 hp Miljö- och utvecklingsstudier: värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp Januari Februari Mars April Maj Juni

Vårterminen 2011 Projekt/Uppsats klar Cemus konferens, mässa och festival VVV artikelanalys HUB 1 - Dekonstruktion VVV Essä och PM1 HUB 2 - Systemkarta VVV Synsättsanalys VVV Entrebiljett HUB 3 – personligt narrativ VVV PM Uppsats/Projekt val LF/MM LF/MM Slut

Studieresa Vart? Resultat… Prio Summa Järna/YIP Naturhistoriska Stuga i fjällen Forsmark Furuvik SLU Teater 1 1 Annat 3 2 5