Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Efter 10-15 år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Gymnasiearbetet p..
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kontaktpresentationer Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i.
Utlandsstudier för I:are
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Utbildningsprogram - presentation Efter år på Internet: Vad tar vi med.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp - Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 13 september.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Workshop för GIS samordnare
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Information till IT-designs programstudenter
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Workshop Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Publikationer Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Välkomna till en dag om eArkiv
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Media Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden? Förnyad.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Förnyad Webbnärvaro; Webbkoncept för verksamheten; Kick-off för arbetspaket: CSS-implementering Efter år på Internet: Vad tar vi med.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kalendarier Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Samarbetsytor i Aurora
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Layout & Navigering Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Nya Landsbygdsprogrammet
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ladok/Kursinfomöte 19 mars Agenda Katarina Holm – sektionschef för Ladok, Kursinfo och Examen Gamla kurser kvar efter AF-skalan Överlappning Nya.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Status Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Status Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kontaktpresentationer Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Status Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Status Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
FÖRSTUDIE OM WEBBUTVECKLING VID GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / Status Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden?
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Examensarbete 2017.
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Rapport om ALMA-projektet
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Efter år på Internet: Vad tar vi med oss in i framtiden? Förnyad Webbnärvaro; Webbkoncept för verksamheten; Kick-off för arbetspaket: Kurspresentationer 2012-xx-xx

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Central webbplats Framtida utveckling av extern webbnärvaro Projektslut Dec 2012? Projektstart Jan Q4 Webbkoncept för verksamheten Förvaltnings- organisation? Jan 2013? Nu Jan 2012 Vi jobbar här

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt Styrgrup p Forsknings- databas Förstudie Intern webbmiljö Externwebb centralt Verksamheten s externa webb Styrning och stöd Beställning ”Förnyad webbnärvaro ” Beställning ”Förnyad webbnärvaro ”

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Agenda FörstPresentationsrunda och kort historik och introduktion till vad som händer under våren uppdatering på lu.se och konsekvenser för verksamheten - tidplan för våren och statusöversikt för 11 teman - mål för våren - mål för dagen SedanIntroduktion och inspel till temat - central frågeställning - existerande dokument och idéer - tänkta leverabler - diskussion och beslut om aktiviteter och tider (arbetsplan) Efter detArbetspass Mot slutetAvslutning - säkring av vem-gör-vad - revision av arbetsplan?

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer I MB M K lu.se WKFV I F I I F I Interna sidor webbplatser i o.o.i.s lu.selu.se levereras med ny design på ny plattform bemannad up’n running försommaren 2012 Några organisationer kan i mån av egna resurser flytta in i början på Q3 Interna sidor ligger kvar i o.o.i.s i väntan på internwebb B P F KC RI I M B K Permanent gemensam organisation för förvaltning av flera intresseområden, utveckling och support från 2013 Gemensam design erbjuds till webbplatser utanför ny plattform B P F KC RI I MB K Organisationer och verksamheter med mer komplexa behov flyttar in från o.o.i.s och andra plattformar efterhand som ny funktionalitet finansierats och utvecklats Interimorganisation för förvaltning och support under 2012 Fakultet Institution Publik verksamhet Bibliotek Centrumbildning Konferens etc.…

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Organisation för framtida webb inom LU - arbetsscenario En teknisk webbmiljö med flera olika intresseområden??? Gemensamma webbservisar mot databaser Central site (lu.se) Typsiter med backlogg Profiltyper som går på tvären mot typsiterna som leder webben genom: att äga gemensam funktionalitet? driva nätverk för intresseområden? förvalta de intresseområden som saknar långsiktiga intressenter? En gemensam webbstyrning som äger och följer upp: strategiska webbmål ? mätbara delmål ? betalar LU-gemensamma kostnader? M F I B C K UP FP lu.se web service självhjälp & manualer? utbildning i teknik & innehåll? rådgivning & support? utveckling & planering? En gemensam webborganisation som stödjer intresseområdena och innehållsproducenter med: ≈ tema/arbetspaket

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Vad händer för webbplatser i o.o.i.s? Alla: Påverka lista av prioriterade behov Institutioner och fakulteter: planera personal, utbildning och tid för flytt: Externt material  ny drupalplattform Publikt material  ny drupalplattform Internt material: Alternativ: stannar i o.o.i.s Alternativ:flyttar till provisorisk webbplats Övriga: planera personal, utbildning och tid för flytt: Alternativ: stannar i o.o.i.s i väntan på funktionalitet Alternativ:flytta till provisorisk drupal Externt I Provisoriska interna sidor Internt Publikt Internt lu.se Externt I Publikt Webb- platser i Drupal M K ? ?

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Provisoriska interna sidor P Vad händer för webbplatser utanför o.o.i.s? Alla: Påverka lista av prioriterade behov Ta del av, påverka och inför ny grafisk profil Solitär webbplats på egen plattform med begränsade behov: överväg och planera personal, utbildning och tid för flytt! Webbplats på stor plattform: Externt material  Avvakta erbjudande Publikt material  Avvakta erbjudande Internt material  Avvakta internwebb Externt I Internt Publikt lu.se Externt I Publikt Webb- platser i Drupal ? M K ? ? P

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Konkreta mål för Webbkoncept för verksamheten våren 2012 Roadmap för Backlogg för resterande 2012 (≈ todolista) Arbetsplan för 2013 för blivande webborganisation Budget för 2013 för blivande webborganisation Planeringsunderlag för universitetets verksamheter Etablera långsiktiga nätverk och kompetens för framtida utveckling av vår webbnärvaro

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer vecka \ månadjan | febsportlovfeb |maraprpåsk Prio a Kalendrar 1a Layout & navigering 1a CSS- införande 1b Nyheter 2a Personer 2d Publikationer 2c Sär- o samprofil 2c Media 2d Forsknings- projekt 3a Utbildnings- program 3b Kurser 3c Webbformulär Preliminär tidplan för våren 2012 kan ge inspel till lu.se 1.0 Områden som tills vidare stannar under strecket till efter release av lu.se  Öppettider  Programwebbar  Konferenswebbar  Byggnader och lokaler  Kurswebbar  Betaltjänster  Lokala databaser  Tjänst, service, resurs  Biblioteksfunktioner  Blogg, chat, wiki  Organisation  Myndighets-info Arbetspaket: 1.Kick-off med projektet 2.Eget arbete 3.Dokumentation 4.Bearbetning och estimering 5.Leverans med projektet

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Dokumentation från arbetspaketen 1 Arbetspaket: BehovMottagare - fritextLösningsförslagBeskrivning / Motivering Beskrivni ng av identifier at behov Beskrivning av vem behovet rör, vilken omfattning det har i LU:s verksamhet. Här identifieras även mottagare som kan vara Extern, Intern, Publik samt administratör/publicist. Arbetet fokuserar på Externa målgrupper och administratörer/publicister. Beskrivning av hur lösningen ser ut / fungerar. Använd de digitala format som tydligast förmedlar lösningen, t ex text, bild, wireframe etc. Förklara hur detta förslag löser behovet (på ett bättre sätt än andra lösningar) och möter identifierad(e) mottagare.

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Dokumentation från arbetspaketen 2 Målgrupper för behovet: Markera med x eller ännu hellre gradera 1-5 (5=mycket) hur relevant behovet är för respektive målgrupp. ≈ vilka målgrupper ska man prata med när man försöker möta eller utveckla lösning för behovet? Vem ska testa? Avsändargrupper för behovet: Markera med x eller ännu hellre gradera 1-5 (5=mycket) hur relevant behovet är för respektive avsändargrupp/typsite? ≈ vilka användare i backend ska man prata med när man försöker möta eller utveckla lösning för behovet? Vem ska testa? Hur kan man motivera kostnad?

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Dokumentation från arbetspaketen 3 InvesteringskostnadDriftkostnadStyrning & stöd - kostnad Uppskattning av förväntad kostnad för att realisera lösningen. Avstämt mot leverantör. Estimerad påverkan på årskostnad för teknisk drift, underhåll och vidareutveckling Estimerad påverkan på årskostnad manualer, utbildning & support (Styrning & stöd)

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer AP: Kurspresentationer Inspel & dokument Dokument från huvudprojektet Introduktion & Inspel.ppt Malldokument för rapport (arbetsgruppens resultat).xls Dokument från gruppdeltagare

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer AP: Kurspresentationer Deltagare Namn Referens- person (ca 5h) Arbets- grupp (ca 10 h) Koordinator, kontakt-person (ca 20h)

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer AP: Kurspresentationer Förslag till tidplan AktivitetVemKlart WS 1: Kick-off arbetspaketRef, AG, KP, HPIdag Eget arbeteAG, KP Förslag till KPAG Sammanställer och skickar till AG och RP eller publicerar i wikin KP Kommentarer till wiki eller KP WS 2: BeslutAG, KP Förslag till HPKP HP svarar alla WS 3  Diskussion, revision och beslut? Sammanställning av slutresultat till HPKP Ref: Referenspersoner AG: Arbetsgrupp KP: kontaktperson HP: huvudprojetet

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel 15/12 Central frågeställningAtt tänka påTänkta leverabler Hur bör vi presentera våra kurser på våra webbplatser utanför lu.se och hur kan dessa presentationer samordnas med arbetet med publika kurs- webbplatser samt med programpresentationerna ? Utgår ifrån och samordnas med innehållsarbetet för kurspresentationer för lu.se. Ta höjd för andra tillgängliga databaser på området. Prioriterad minsta gemensamma nämnare för innehåll i och utformning av kurspresentation på fakulteteter, institutioner och andra berörda webbplatser samt förslag på lokala tillägg.

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerResultat 15/12 Central frågeställningAtt tänka påTänkta leverabler Hur bör vi presentera våra kurser på våra webbplatser utanför lu.se och hur kan dessa presentationer samordnas med arbetet med publika kurs- webbplatser samt med programpresentationerna ? Utgår ifrån och samordnas med innehållsarbetet för kurspresentationer för lu.se. Ta höjd för andra tillgängliga databaser på området. Prioriterad minsta gemensamma nämnare för innehåll i och utformning av kurspresentation på fakulteteter, institutioner och andra berörda webbplatser samt förslag på lokala tillägg. Fortsättning följer… Gruppdeltagare: Sara Arildsson, Karim Andersson, Hanna Skoog, Pernilla Carlsson, Douha Mhammad Ali, Åsa Lundgren, Emma Danielsson, Rikard Stymne

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerResultat 15/12 Hur bör vi presentera våra kurser? Måste tänka på målgruppen först och främst. Målgruppen/de som är intresserade: De som studerar vid LU och vill fortsätta De som aldrig har studerat på universitet, direkt efter [gymnasiet] De som läst och vill läsa fristående kurser Hobbyläsare Hur våra kurser bör presenteras utanför lu.se? Enhetlighet, det ska se likadant ut utanför lu.se och i lu.se Viktigt/bra att ha Funktionalitet: Sökfunktion över vilka perioder kurserna går (detta hjälper studenter att fylla och välja ett visst antal poäng) Kurser som man kan göra sen anmälan till när det finns lediga platser. Enhetlighet Via sökfunktionen ska man även kunna söka efter period/termin/månad etc.. (inte endast söka via namn/kurs) Möjlighet att presentera flexibla mejladresser, bättre koppling till LUCAT. Grafisk presentation av kurserna behövs Möjlighet till flera länkar under kurstexten Information om vilket huvudområde kursen tillhör och vilken nivå Samordna namnen bättre. Lubas används som administrativt verktyg- inte bra texter för webben som läggs in Bilder saknas Riktlinjer om vad som ska skrivas i kursinformationen och vad som inte ska skrivas - för alla sorters kurser d.v.s. distanskurser/heltidskurser/ halvtid osv. Lubas kräver för mycket manuellt arbete som skulle kunna automatiseras istället Kurssidorna måste se likadan ut (därför behövs riktlinjerna) samt att de finns på ett ställe. Kursscheman tillgängliga även för nya och blivande studenter …fortsättning Blå text= input från arbetsgrupperna på kick-offen den 15/12, 2011 Gruppdeltagare: Sara Arildsson, Karim Andersson, Hanna Skoog, Pernilla Carlsson, Douha Mhammad Ali, Åsa Lundgren, Emma Danielsson, Rikard Stymne

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInför 16/1 Central frågeställningAtt tänka påTänkta leverabler Hur bör vi presentera våra kurser på våra webbplatser utanför lu.se och hur kan dessa presentationer samordnas med arbetet med publika kurs- webbplatser samt med programpresentationerna ? Utgår ifrån och samordnas med innehållsarbetet för kurspresentationer för lu.se. Ta höjd för andra tillgängliga databaser på området. Prioriterad minsta gemensamma nämnare för innehåll i och utformning av kurspresentation på fakulteteter, institutioner och andra berörda webbplatser samt förslag på lokala tillägg. Samt följande sida med ”Att tänka på” från 15/12

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInför 16/1 – forts. Hur bör vi presentera våra kurser? Måste tänka på målgruppen först och främst. Målgruppen/de som är intresserade: De som studerar vid LU och vill fortsätta De som aldrig har studerat på universitet, direkt efter [gymnasiet] De som läst och vill läsa fristående kurser Hobbyläsare Hur våra kurser bör presenteras utanför lu.se? Enhetlighet, det ska se likadant ut utanför lu.se och i lu.se Viktigt/bra att ha Funktionalitet: Sökfunktion över vilka perioder kurserna går (detta hjälper studenter att fylla och välja ett visst antal poäng) Kurser som man kan göra sen anmälan till när det finns lediga platser. Enhetlighet Via sökfunktionen ska man även kunna söka efter period/termin/månad etc.. (inte endast söka via namn/kurs) Möjlighet att presentera flexibla mejladresser, bättre koppling till LUCAT. Grafisk presentation av kurserna behövs Möjlighet till flera länkar under kurstexten Information om vilket huvudområde kursen tillhör och vilken nivå Samordna namnen bättre. Lubas används som administrativt verktyg- inte bra texter för webben som läggs in Bilder saknas Riktlinjer om vad som ska skrivas i kursinformationen och vad som inte ska skrivas - för alla sorters kurser d.v.s. distanskurser/heltidskurser/ halvtid osv. Lubas kräver för mycket manuellt arbete som skulle kunna automatiseras istället Kurssidorna måste se likadan ut (därför behövs riktlinjerna) samt att de finns på ett ställe. Kursscheman tillgängliga även för nyblivna studenter Att tänka på – fortsättning…

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel A 16/1 Central frågeställningAtt tänka påTänkta leverabler Hur bör vi presentera våra kurser på våra webbplatser utanför lu.se och hur kan dessa presentationer samordnas med arbetet med publika kurs- webbplatser samt med programpresentationerna ? Utgår ifrån och samordnas med innehållsarbetet för kurspresentationer för lu.se. Ta höjd för andra tillgängliga databaser på området. Prioriterad minsta gemensamma nämnare för innehåll i och utformning av kurspresentation på fakulteteter, institutioner och andra berörda webbplatser samt förslag på lokala tillägg. Samt följande sida med ”Att tänka på” från 15/12

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel B – 16/1 Hur bör vi presentera våra kurser? Måste tänka på målgruppen först och främst. Målgruppen/de som är intresserade: De som studerar vid LU och vill fortsätta De som aldrig har studerat på universitet, direkt efter [gymnasiet] De som läst och vill läsa fristående kurser Hobbyläsare Hur våra kurser bör presenteras utanför lu.se? Enhetlighet, det ska se likadant ut utanför lu.se och i lu.se Viktigt/bra att ha Funktionalitet: Sökfunktion över vilka perioder kurserna går (detta hjälper studenter att fylla och välja ett visst antal poäng) Kurser som man kan göra sen anmälan till när det finns lediga platser. Enhetlighet Via sökfunktionen ska man även kunna söka efter period/termin/månad etc.. (inte endast söka via namn/kurs) Möjlighet att presentera flexibla mejladresser, bättre koppling till LUCAT. Grafisk presentation av kurserna behövs Möjlighet till flera länkar under kurstexten Information om vilket huvudområde kursen tillhör och vilken nivå Samordna namnen bättre. Lubas används som administrativt verktyg- inte bra texter för webben som läggs in Bilder saknas Riktlinjer om vad som ska skrivas i kursinformationen och vad som inte ska skrivas - för alla sorters kurser d.v.s. distanskurser/heltidskurser/ halvtid osv. Lubas kräver för mycket manuellt arbete som skulle kunna automatiseras istället Kurssidorna måste se likadan ut (därför behövs riktlinjerna) samt att de finns på ett ställe. Kursscheman tillgängliga även för nyblivna studenter Att tänka på – fortsättning…

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerResultat 16/1 Central frågeställning Att tänka påTänkta leverabler  Hur mycket material av det som primärt vänder sig till befintliga studenter kan visas även för presumtiva studenter i rekryteringssyfte; t. ex. litteraturlistor, föreläsningsmate rial, scheman etc? Ingår redan i ”Att tänka på” Tydliggöra för anställda varifrån (vilket system) datat på kurs-presentationssidorna kommer ifrån. Jättebra att visa samlat mot de sökande men svårt för anställda att veta var an ska ändra. Våga släppa upp material (data/länkar)från institutionshåll. Studenterna bör kunna lämna omdömen om kurserna (rating). Möjlig funktionalitet LADOK-koppling Kursplaner Kursutvärderingar Alla kurser eller enbart sökbara (antagning.se)? +Funktionalitet (utöver förra gången): LADOK-koppling Kursplaner Kursutvärderingar Alla kurser eller enbart sökbara (antagning.se)?  Att tänka på

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel-A v11 Central frågeställningAtt tänka påTänkta leverabler Hur bör vi presentera våra kurser på våra webbplatser utanför lu.se och hur kan dessa presentationer samordnas med arbetet med publika kurs- webbplatser samt med programpresentationerna ? Utgår ifrån och samordnas med innehållsarbetet för kurspresentationer för lu.se. Ta höjd för andra tillgängliga databaser på området. Prioriterad minsta gemensamma nämnare för innehåll i och utformning av kurspresentation på fakulteteter, institutioner och andra berörda webbplatser samt förslag på lokala tillägg. Samt följande sidor med ”Att tänka på” från 15/12 och 16/1

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel-B v11 Hur bör vi presentera våra kurser? Måste tänka på målgruppen först och främst. Målgruppen/de som är intresserade: De som studerar vid LU och vill fortsätta De som aldrig har studerat på universitet, direkt efter [gymnasiet] De som läst och vill läsa fristående kurser Hobbyläsare Hur våra kurser bör presenteras utanför lu.se? Enhetlighet, det ska se likadant ut utanför lu.se och i lu.se Viktigt/bra att ha Funktionalitet: Sökfunktion över vilka perioder kurserna går (detta hjälper studenter att fylla och välja ett visst antal poäng) Kurser som man kan göra sen anmälan till när det finns lediga platser. Enhetlighet Via sökfunktionen ska man även kunna söka efter period/termin/månad etc.. (inte endast söka via namn/kurs) Möjlighet att presentera flexibla mejladresser, bättre koppling till LUCAT. Grafisk presentation av kurserna behövs Möjlighet till flera länkar under kurstexten Information om vilket huvudområde kursen tillhör och vilken nivå Samordna namnen bättre. Lubas används som administrativt verktyg- inte bra texter för webben som läggs in Bilder saknas Riktlinjer om vad som ska skrivas i kursinformationen och vad som inte ska skrivas - för alla sorters kurser d.v.s. distanskurser/heltidskurser/ halvtid osv. Lubas kräver för mycket manuellt arbete som skulle kunna automatiseras istället Kurssidorna måste se likadan ut (därför behövs riktlinjerna) samt att de finns på ett ställe. Kursscheman tillgängliga även för nyblivna studenter Att tänka på – fortsättning…

Lunds universitet / Förnyad Webbnärvaro / Webbkoncept för verksamheten / AP: Kurspresentationer Tema: KurspresentationerInspel-C v11 Att tänka på Tydliggöra för anställda varifrån (vilket system) datat på kurs-presentationssidorna kommer ifrån. Jättebra att visa samlat mot de sökande men svårt för anställda att veta var an ska ändra. Våga släppa upp material (data/länkar)från institutionshåll. Studenterna bör kunna lämna omdömen om kurserna (rating). Möjlig funktionalitet LADOK-koppling Kursplaner Kursutvärderingar Alla kurser eller enbart sökbara (antagning.se)?