Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen?
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Välkommen till Vialundskolan! =)
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om Piffy.

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Barnanpassad utredning
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Åk 9 - året då det händer -.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Intervju inför ViV-projektet.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
ERGONOMI Vad är det?.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Flickors psykiska ohälsa
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Nätmobbing/Cyberbullying
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Det dolda kontraktet mellan skolledare och lärare har sagts upp
Samhällsvetenskapliga metoder
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Debattartikel.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Vem är jag, Vem är du?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan Känner du till målen i ämnena som ni arbetar mot i skolan? ♀ – Nej, jag vet inte vilka mål du pratar om ♀ – Jag vill inte veta heller. ♀ – Vet några mål ♂ – Vill gärna veta målen ♂ – Vet att det finns mål, men inte vilka.. ♂ – Nej, jag skulle gärna vilja ha reda på det ♂ – Ja, det gör jag. Det är mina egna mål alltså. De andra är inget intressant. Hur får du reda på dom? ♀ – i en, ty, Sva. Läraren berättar muntligt eller skriftligt. ♀ – typ. I en skriftliga kriterier. NO, id, Sva, Hk, Ma muntligt för varje omr. ♂ – i de teoretiska ämnena; skriftligt. ♂ – i de flesta ämnena; muntligt (de ändrar sig ibland, vet de målen själva?) Hur skulle du vilja få reda på dom? ♀ – Vet inte ♀ – skriftligt. Alla elever borde få skolverkets blåa bok. ♀ – Använda IUP-pärmen ♂ – Titta i IUP-pärmen ♂ – Av vår lärare kanske. ♀ – Det skulle vara kul att veta. Kanske läraren skulle kunna berätta.

♂ – Ibland lite. Skulle vilja bestämma mer själv. ♀ – kan hända. Brukar du kunna vara med och påverka VAD ni ska arbeta med i skolan, alltså innehåll? ♂ – Ibland lite. Skulle vilja bestämma mer själv. ♀ – kan hända. ♀ – ja, men sällan. ♀ – Jag hade så i min förra skola och det var mycket roligare. Hur brukar det gå till? ♀ - Val mellan lärarens alternativ. ♀ - När man kommer med bra förslag. Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Bra att få vara med och välja ibland. ♂ – Diskutera fram alternativ. ♂ – Eleverna borde få ge förslag som läraren sen ser om de passar till krit.

Hur skulle det kunna gå till? Brukar du kunna vara med på och påverka hur du ska HUR ni ska arbeta i skolan, alltså arbetssätt och form? ♂ – Vi får inte bestämma men jag skulle gärna vilja göra det. Hur brukar det gå till? ♀ – ibland. Val bland lärarens alternativ och ibland föreslår elev. ♂ –Här har ni frågor och svar, varsågod och jobba. Så säger läraren. Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Vill få bestämma själv ibland. ♀ – Vet inte. ♀ – Diskussion och komma med bra förslag. ♀ – Det skulle vara bra om man fick bestämma själv, för allt blir så mycket intressantare då. ♀ – ofta i typ alla ämnen. ♀ – Det skulle vara bra att få göra det igen. Det blir så tråkigt om man alltid gör på samma sätt. ♂ – Spelar ingen roll. Vill att det ska vara lika jämt. ♂ – Diskutera o eleverna ger förslag. ♂ – disk. i grupper. Bästa försl. Sätts upp på tavlan. Läraren ser vilka som passar. ♂ – Vet inte

4. Brukar du kunna vara med och påverka hur du ska redovisa dina kunskaper? ♂ – Ibland ♀ – Vill få bestämma ibland ♀ – En gång ♂ - i franska o NO. Välja mellan lärarens alt. ♂ - nej. ♀ – ibland. NO, Sv, ty, en, hk. ♂ – Jo, redovisningen får vi bestämma själva. Men vi redovisar nästan alltid muntligt för vår lärare tycker det är bäst så. ♂ – Ja, ibland får vi bestämma. Läraren vill att vi redovisar muntligt. ♀ – Nej, vi får inte bestämma. Läraren bestämmer att vi ska bestämma muntligt. Det skulle var kul att göra på annat sätt. Det låter kul att få bestämma själv. ♀ – Nej, vi får inte bestämma, det gör läraren. Men ibland skulle det vara kul att få bestämma själv. Hur skulle det kunna gå till? ♂ – Vet inte ♀ – Bra om det är olika.

5. Brukar du UTVÄRDERA ditt arbete? ♀ – Nej, det vet jag inte. Det kanske är bra, jag vet inte. ♀ – Nej, det gör vi inte. Vår lärare läser igenom och säger vad han tycker. Men det skulle vara bra för att lära sig vad man ska tänka på för att bli bättre och göra det man ska och inget annat. ♂ – Nej vadå menar du? ♂ – Ja, ibland gör vi det. Vår lärare brukar säga vad han tycker om vårt arbete. Hur brukar det gå till? ♀ – Med frågorna i burken, våra frågor till temat. ♀ – Vet inte ♀ – om läraren frågar. I NO, ty skriftligt, vad vi lärt oss.Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Alla kan berätta något som de har lärt sig. ♀ – muntligt. ♀ – pricka av efter kriterierna och kolla vad man kan och inte kan. ♂ – Vi diskuterade kring rymden, tittade på våra frågor. ♂ – Vet inte ♂ – Tror att vi brukar det. ♂ – få betyg. ♂ – titta på sina egna arbeten och se vad som var bra och vad som kan förbättras och sen fråga läraren. ♂ – Jag vet inte hur det skulle gå till.

2006-04-19 Intervju med 2 gymnasieelever angående för sen ankomst Elev A (pojke) Varför kommer du så ofta för sent? Jag tittar på klockan och ser att det är 5 minuter kvar tills lektionen börjar. Då tror jag att jag ska hinna göra en liten grej till och så tar det längre tid än jag tänkt mig. Ja, då kommer jag ju för sent till skolan. Vad kan du göra för att ändra ditt beteende? Jag har ställt fram klockan 5 minuter. Nu vet jag ju det så jag rättar mig inte efter klockan. Vilka åtgärder från skolans sida skulle kunna ändra ditt beteende? Det skulle vara bättre med en strängare kontroll. Man skulle känna en större press då. Det är lättare att komma i tid om man känner en större ”press”. Nu händer ju ingenting. Jag har ett förslag: 3 gånger försent ska leda till någon form av bestraffning. Hur skulle det vara om varje lärare SMS:a till hemföräldrar/föräldrar vid varje tillfälle du kommer försent? Fel metod. Dessutom skulle jag känna mig kränkt av att bli utsatt av detta.

Elev B (flicka) Varför kommer du så ofta för sent? Jag har en mycket dålig tidsuppfattning. Jag får ofta vänta på min kompis som är sen. Vad kan du göra för att ändra ditt beteende? Dexter har fått mig att bli bättre på att komma i tid. Hur då? Jo mamma går in i Dexter och kollar på närvarolistorna. Där står ju varje gång man kommer för sent. Om mamma upptäcker att jag har fått fsa ringer hon och tjatar direkt. Tyvärr stämmer inte allt som står i Dexter vilket mamma inte riktigt tror på. Vilka åtgärder från skolans sida skulle kunna ändra ditt beteende? Förbättra Dexter så att man kan lita på uppgifterna. Många anmärkningar i Dexter påverkar mig. Man får sig en tankeställare när man ser hur många fsa man fått. Bra om mentorn följer upp fsa ordentligt. Vad menar du med ”att följa upp ordentligt”? Någon form av bestraffning. Vad vet jag inte Hur skulle det vara om varje lärare SMS:a till hemföräldrar/föräldrar vid varje tillfälle du kommer försent? Nej, nej! Det skulle jag inte gilla.