Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Utvärdering av Lotusmodellens interaktiva förebyggande utbildning för medarbetare 59 personer.
Ekonomi – hushållning med resurser
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
MOOCs – en utmaning för högskolan
Vad är Creative Commons?
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Utveckla din Praktiska IT
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Intervju inför ViV-projektet.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Öppna lärresurser (OER) i öppna arkiv
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
UU Innovation främjar samverkan mellan Uppsala universitet och näringslivet. Dels genom att stötta forskningssamarbeten mellan universitet och industri,
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet och akademin Mötesplats.
Open access för humanister och rättsvetare Power-pointpresentation kopplad till informationsmaterialet ”Open access för nordiska humanister och rättsvetare”.
Nätverket Sökguiden. Vi kommer berätta om : Nätverket Sökguiden Visa hur man: Lägger in texter och lärobjekt Kategoriserar och Redigerar.
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Logga in i Cambro Gör såhär: 1. Surfa in på och klicka på ”Student” längst upp i högra hörnet.
Lärplattformstankar Herrestadskolan  Lärplattform. Vad innebär det för er?
Det nationella digitala biblioteket
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Skolutveckling via digitala medier
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Öppna lärresurser om solenergi
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN Avdelningen för uppdrag kring lärande och elevhälsa E-böcker inte bara dyrt och problematiskt. eBook Readers Galore av Michael.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Ny process för hantering av litteraturlistor
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Smart hållbar tillväxt Reglab 8 maj 2012
Hantering av nödsituation vid vatten vintertid. Isvak
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Vilka är vi och vem är jag?
© Regionförbundet i Kalmar län 2008Sidan 1 - Fria fjärrlån - Transporter, 3 ggr / v - Lämna / låna på 25 bibliotek -”Katalog”, via SeSim och Z Bokupphandling,
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Formativt och Summativt
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla.
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
E-vägledning under utveckling
Presentationens avskrift:

Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av egna lärresurser? Om ja, ge exempel. Om nej, vad hindrar dig? Har du delat med dig av egna lärresurser? Om ja, ge exempel. Om nej, vad hindrar dig? Hur kan man göra inspelade föreläsningar mer återanvändbara? Vad betyder följande licens? CC BY-NC-SA Vad betyder följande licens? CC BY-NC-SA Nämn 3 verktyg för asynkron interaktion. CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)

Nämn 3 verktyg för synkron interaktion. Vilka svenska lärosäten distribuerar filmer och föreläsningar via iTunes U? Ge 3 fördelar med att använda Creative Commons? Vad vet du om digitala agendan för Sverige Hur öppet är ditt universitet? Kan allmänheten se kursmaterial, föreläsningar, läsa forskningsrapporter mm? Hur öppet är ditt universitet? Kan allmänheten se kursmaterial, föreläsningar, läsa forskningsrapporter mm? Ditt lärosäte skapar en fond för pedagogisk innovation med betoning på öppenhet. Gå framåt 5 steg. Ditt lärosäte skapar en fond för pedagogisk innovation med betoning på öppenhet. Gå framåt 5 steg. CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)

Ditt lärosäte får möjlighet att arrangera en europeisk konferens om öppen utbildning i samarbete med flera andra lärosäten. Gå framåt 10 steg. Ditt lärosäte går med i iTunes U. Gå framåt 5 steg. Ditt lärosäte samlar alla digitala lärresurser på en rejäl medieserver. Gå framåt 6 steg. Ditt lärosäte tar fram en policy för hantering av digitala rättigheter - gå framåt 5 steg. Vad står MOOC för och vad är det? Använder du andras kursmaterial och föreläsningar? Om ja, hur? Om nej, varför inte? Använder du andras kursmaterial och föreläsningar? Om ja, hur? Om nej, varför inte? CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)

Samarbetar Du med andra regionalt/nationellt/ internationellt för produktion/re- produktion av OER Vad betyder följande licens? CC BY Vad betyder följande licens? CC BY Vad betyder följande licens? CC BY-ND Vad betyder följande licens? CC BY-ND Vad betyder följande licens? CC BY-NC Vad betyder följande licens? CC BY-NC Vad betyder följande licens? CC BY-SA Vad betyder följande licens? CC BY-SA Har du återanvänt något OER material som någon annan producerat. Om ja, hur? Om nej, varför inte? Har du återanvänt något OER material som någon annan producerat. Om ja, hur? Om nej, varför inte? CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)

Ditt lärosäte har beslutat att ändra kursdesign i förhållande till OEP utvecklingen internationellt. Berätta hur och gå direkt till GÅ Ditt lärosäte har beslutat att ändra examinationer för kurser i förhållande till OEP utvecklingen internationellt. Berätta hur och gå direkt till GÅ Ditt lärosäte har beslutat att student- arbete för OER ska vara en del i lärande målen och därmed tillgodoräknas och premieras. Berätta hur och gå direkt till GÅ Ditt lärosäte har beslutat att student- arbete för OER ska vara en del i lärande målen och därmed tillgodoräknas och premieras. Berätta hur och gå direkt till GÅ Ditt lärosäte har beslutat att OER ska ingå i obligatoriska referenser i förhållande till OEP utvecklingen internationellt. Berätta hur och gå direkt till GÅ Vilka knowledge mapping tools känner Du till? Vilka använder Du och Hur? Tag upp ytterligare ett kort Vilka knowledge mapping tools känner Du till? Vilka använder Du och Hur? Tag upp ytterligare ett kort Hur skulle budskapet i OPAL Clearinghouse påverka ditt lärosäte? Gå direkt till hörnrutan med fria resurser Hur skulle budskapet i OPAL Clearinghouse påverka ditt lärosäte? Gå direkt till hörnrutan med fria resurser CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)

Ditt lärosäte har investerat i kvalitetsutvecklings arbete som innebär utveckling mot OEP. Berätta hur processen implementeras. Vad vet Du om det nationella projektet OER-öppna resurser för lärande? Vad vet Du om det nationella projektet OER-resurser för lärande? Ditt lärosäte har investerat i kompetens- utveckling för samtliga. Alla ska få deltaga i OER kursen digital scholarship larship.ac.uk/ Gå 5 steg framåt Ditt lärosäte har investerat i kompetens- utveckling för samtliga. Alla ska få deltaga i OER kursen digital scholarship larship.ac.uk/ Gå 5 steg framåt CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012) CC BY-SA Connolly, Makriyannis and Lane 2010 (Adapted by Ossiannilsson, Creelman 2012)