Attitydundersökning – Myrorna 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Fastighetsbyrån Undersökning Myrorna. Bakgrund • Mellan den 8:e och 16:e mars 2011 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Så kan vi tänka oss att använda en skatteåterbäring 1 • Ingela Gabrielsson Privatekonom
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fickpengar 2013 Ingela Gabrielsson Privatekonom
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Seniorbarometern Skandia Sv Informationsklass: Öppen 2 Bakgrund och metod Bakgrund Syfte Målgrupp Metod I Seniorbarometern har Skandia låtit intervjua.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 12 November 2008/Leif Carlsson Sjukskrivning Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Motorcyklisters attityder och beteende
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2012 Dagverksamhet.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
0 © Synovate 2008 Realtid: Helene Rothstein Synovate: Nicklas Källebring Utmaningar för Sverige S © Synovate Sweden AB.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Stockholms Stad Brukarundersökning inom verksamheter för personer med funktionsnedsättning Grupp- och service bostad 2011.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Kartläggning av IR inom den offentliga sektorn. Den statliga samordningsgruppen har gjort en kartläggning av var i landet medlemmarna som arbetar i offentlig.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Rapport Djurens Rätt. oktober Förord  Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning, 2011 Stadsmiljö
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Attitydundersökning – Myrorna 2010 En kvantitativ undersökning bland hushåll i 20 kommuner Rapport Mars-april 2010, Markör Marknad och Kommunikation AB, hanna.richter@markor.se

Genomförande Undersökningens målgrupp Allmänheten (18 år eller äldre) i 20 större kommuner där Myrorna finns. 2000 slumpmässigt valda abonnenter från de 20 kommunerna* har beställts. Slumpningen gör att antalet personer från respektive kommun blir representativt kommunens storlek. Målsättningen var 500 genomförda intervjuer. * Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Borås, Eskilstuna, Falun, Halmstad, Jönköping, Gävle, Karlstad, Linköping, Luleå, Norrköping Skellefteå, Sundsvall, Trollhättan, Umeå, Västerås och Örebro Datainsamling Sökning har skett av den person i hushållet som senast fyllde år. Totalt har 505 intervjuer genomförts. Datainsamlingen har gjorts till dess målsatt antal intervjuer genomförts. Intervjuerna gjordes från och med den 29/3 till och med 11/4 med uppehåll påskhelgdagarna 2/4 - 4/4 2010. Frågeformuläret är utformat av Markör i samarbete med Myrorna. 2017-04-08 © Markör AB

Bakgrundsvariabler 2017-04-08 © Markör AB

Kön, ålder och utbildningsnivå Markör AB 2017-04-08 Kön, ålder och utbildningsnivå 2017-04-08 © Markör AB © Markör AB

Tillgång till bil 2017-04-08 © Markör AB

Resultat 2017-04-08 © Markör AB

Har man kastat? 2017-04-08 © Markör AB

Skäl till att kasta istället för att skänka 2017-04-08 © Markör AB

Attityd och beteende- kasta 28 procent av de tillfrågade menar att de det senaste året har kastat heminredning och textilier som inte har varit trasigt. När dessa 142 personer tillfrågas kring varför de valde att kasta sakerna, istället för att skänka bort dem, svarar den stora majoriteten (55 procent) att man inte orkade eller hann lämna in dem någonstans. Det näst vanligaste av de fasta alternativen är att det inte finns någon aktör tillräckligt nära för att man ska kunna skänka. Många ger också egna svar under det öppna svarsalternativet ”annat”. De vanligaste svaren under ”annat” handlar om att man inte har trott att någon skulle vilja ha sakerna på grund av att de är gamla, slitna eller fula. Några svarar också att man inte anser att man kastar saker då man lämnar dem på återvinningsstationer eftersom det då återvinns. 2017-04-08 © Markör AB

Har man sålt? 2017-04-08 © Markör AB

Skäl till att sälja istället för att skänka 2017-04-08 © Markör AB

Har man skänkt? 2017-04-08 © Markör AB

Skäl till att skänka 2017-04-08 © Markör AB

Skillnader mellan kvinnor och män Större andel kvinnor än män … anger som skäl att kasta istället för att skänka att ingen aktör finns tillräckligt nära samt övriga skäl under ”annat”. har under de senaste åren skänkt något till second hand eller hjälporganisation. tenderar att i något högre grad ange att det starkaste skälet till att skänka istället för att kasta eller sälja är för att pengarna ges till sociala ändamål. Större andel män än kvinnor… anger som skäl att kasta istället för att skänka att man inte orkade/hann lämna in någonstans. tenderar att i något högre grad ange som starkaste skäl för att skänka istället för att kasta eller sälja att det är det lättaste sättet att bli av med sakerna. Har tillgång till bil. 2017-04-08 © Markör AB