Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Arbetet med anmälningsavgifter
Patientdatalagen – i teori och praktik
Källkritik.
PAS Card säljer och utvecklar produkter och tjänster för säker identitetshantering, det vi kallar ID Solutions. Vi erbjuder anpassade helhetslösningar.
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Dagar om lagar, Göteborg
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Varför är det viktigt att mäta?
Krav som ställs på medlemmarna Erfarenheter från pågående arbeten
Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
Checklista för jurister
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Nordisk slutkundsmarknad
B.1. Picsara med nationella säkerhetsstjänsterna (Prel utkast)
Nationell patientöversikt
Viktiga utgångspunkter
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Skapa ideala kundprofiler
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Landstinget i Östergötland
Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Läkemedelstämma 2013 Carina Träskvik.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Budgetarbete - enhetschef
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1.
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Behov av habilitering och rehabilitering
Välkomna till en dag om eArkiv
Utvärdering av processmognad
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Ledningskonferens Grundtankar med SVEVAC Skall ge hög kvalitet på data i ett hälsodataregister för vaccinationer Skall förbättra tillgänglighet.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Återkoppling från spridningskonferenser
VISPH-projektet Benny Johansson Maria Jansson.
Samordnad Individuell Plan
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
NPÖ
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Presentationens avskrift:

Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl

Primärt syfte med diskussionen: Ta reda på det verkliga intresset för att implementera stöd för patientdatalagen och andra lagar… Jag är moderator i denna diskussion!

Innan vi kör igång.. Några konstateranden!

Om flera vårdenheter delar information i en Picsara-installation, måste man kunna erbjuda patienten möjligheten att spärra information (för behöriga användare på andra vårdenheter) Ref 4 kap §4-5 Patientdatalagen Datainspektionen En reflektion: Ett flertal av våra gjorda installationer är för enkom en vårdenhet, ex fristående patologilab!

Det är lagligt att dela information mellan flera vårdgivare i en och samma Picsara-installation. För att få söka i information skapad av andra vårdgivare måste man implementera stöd för att fånga in patientens samtycke och hantering av spärr Ref Kap 6, §1-5 PatientdatalagenLångt från alla våra kunder har flera vårdgivare i sitt system

Om man använder Picsara i ett öppet nätverk måste man implementera kryptering och stark autentisering. För våra svenska kunder betyder detta stöd för SITHS-kort Ref SOSFS 2008:14 2 kap. 5§De flesta landsting definierar själva sitt landstingsnät som öppet! Andra länder använder inte SITHS!

Den ursprungliga PDL-lagen gäller sedan 1 Juli Sedan dess har en del förändring skett. Dessa förändringar gäller sedan 1 Juli 2013.

Det finns ett flertal publika rapporter där Datainspektionen och Socialstyelsen påpekat brister hos landstingen och krävt åtgärder. Beslut om åtgärder gäller samtliga landsting, inte enbart det granskade landstinget. Osäker på hur allvarligt myndigheter och ni själva ser på eventuella brister.

Vi utförde under förra året en förstudie tillsammans med fyra landsting. Detta ledde fram till en gemensam detaljerad kravspecifikation. Vi tog även fram ett tekniskt lösningsförslag för två kunder. Kraven hos dessa kunder i stort är lika! Förutsättningarna och tekniska lösningen är väldigt olika!

Rent tekniskt krävs hos flera kunder minst 5- 6 integrationer JournalsystemPicsara HSA- katalog Spärr- tjänst Samtyckes- tjänst Autentiserings- tjänst

Då förutsättningarna är väldigt olika hos olika kunder, finns det förmodligen ingen teknisk lösning som passar alla! Varje implementation blir mer eller mindre unik.

För att implementera stöd för PDL krävs ett aktivt engagemang från båda parter. Mawell Anpassa Picsara Ta fram nya moduler för stark autentisering, medarbetaruppdrag spärr och samtycke. Gemensamt Bygga integrationer mot HSA, spärr, samtycke. Utbilda användare Uppgradera Picsara Omstrukturera data I databasen Kunden Implementera HSA, Spärr, samtycke och autentiserings- tjänster. Införa Siths-kort för samtliga personal hos alla anslutna vårdgivare. Implementera organisation för spärr och samtyckes- administration Informera patient om sammahållen journalföring

När vi frågat runt om att implementera stöd för PDL har intresset varit svalt. Endast en kund har visat intresse som lett till vidare arbete.

Stämmer det att detta inte är högintressant? Varför kommer vi inte igång? Är det möjligen: *Brist på tid *Brist på andra resurser * Osäkerhet vad som krävs för att komma igång? *Kostnader *Andra system är högre prioriterade! Ni väntar på oss/Vi väntar på er!