Modul 7 Kulturell medvetenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Sagan om den hungriga vargen
Livsåskådning och religion
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vs..
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Kulturell och ideologisk jämförelse
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Föräldramöte 12 september 2011
Värdegrund 1.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
SET Social Emotionell Träning
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Samma fast olika eller olika fast samma?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Valnöten VAD/HUR.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Kommunikation och samspel
Att rita en instruktion
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Små lätta moln ser jag på din himmel, din himmel som är blå.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Sveriges ursprungsfolk
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
INTEGRATION Som nykomlingens vän och stöd Integrationscykeln.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kognitivt perspektiv.
Att lära sig att analysera
Samhällets ojämlikhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Välkomna till styrd helpdesk
Svenska som andraspråk 3
Om språkliga varianter
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Modul 7 Kulturell medvetenhet

Inlärnings mål 7.1 Identiera uppfattade drag av din egen kultur 7.2 Förstå kulturella skillnader och praxis på arbetsplatsen 7.3 Kännas vid fördelarna med att bo och arbeta i ett mångkulturellt samhälle

Kulturellt isberg Liksom ett isberg, syns, märks endast en bråkdel av kultur genom seder, språk, fysiskt utseende. Majoriteten av kulturen är utom synhåll och uttryckts fullständigt, genom djupt burna värderingar och preferenser. Explicit Culture Behaviours Attitudes / Beliefs Values Implicit Culture

Kulturell Definition Idéerna, seder och sociala beteende av vissa människor eller samhälle. De attityder och beteenden som kännetecknar en viss samhällsgrupp .

Multikulturell Definition Det som avseende eller innehåller flera kulturella eller etniska grupper i ett samhälle

Simuleringsaktivitet

Introduktion och Orientering Dessa kulturella kvaliteter kommer att vara din identitet för resten av simuleringen. Hur känns dessa regler ? Hur passar de dig? Hur kommer du att "fungera" med dem? Hur annorlunda är de verkliga jaget ifrån denna kultur? Vad betyder det för mig att vara röd / blå / grön under den kommande timmen? Hur passar jag in denna kultur? Skriv ner dina reflektioner om du vill. Diskutera som grupp och kom överens om hur du ska vidta dina egenskaper och hur du kommer att visa de mer synliga delarna av din kultur. Skapa historien som binder dig ihop med Blå, röd eller grön. Detta skulle kunna ske i form av ett talesätt, en symbol, en bild, en dialekt, en sång, en flagga (...) som kommer att presenteras senare till resten av gruppen för att förklara din kulturella identitet.

Avrapportering Presentera din kultur Vilka var dessa kulturer? Vem är du? Vem var du? Presentera för den större gruppen. Rapportera myter, legender, eller nationalsång mm (3 minuter per kultur)

Monokulturell avrapportering Vad hände i din monokulturella grupp? Hur kändes det? Vad började du först prata om? Hur långt kom du in i uppgiften? Hur väl gjorde du det? Kändes det bra i processen? Känner du dig nöjd över gruppens insatser? Var någon av dina normer underlättande för problemlösning? Andra hinder? Vilka strategier använde du i problemlösningsprocessen? framkom någon ledare? Varför honom/henne? Vad fungerade? Vad fungerade inte? Hur hjälpte eller hindrade reglerna i din kultur problemlösningsprocessen? Fanns någon bekvämlighet eller frustration med att vara i en grupp av likartade människor? Är det likt en verklig situation ?

Multikulturell avrapportering Vad var dina tankar och känslor när du ändrade kultur / eller när nykomlingar kom? Hur kändes det att gå med i den nya gruppen? Hur kände du dig under den mångkulturella problemlösningsprocessen och varför ? Kände du dig accepterad / respekterad i denna nya gruppen? framkom någon medvetenhet / ny förståelse i dina egna ögon? I Utmaningar för att korsa kulturer, i att förhandla i olika kulturer? Är det lättare i monokulturella grupper? Är det rikare i mångkulturella grupper?

Inlärnings mål 7.1 Identiera uppfattade drag av din egen kultur 7.2 Förstå kulturella skillnader och praxis på arbetsplatsen 7.3 Kännas vid fördelarna medatt bo och arbeta I ett mångkulturellt samhälle