Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Patientsäkerhetslagen (2010:659)
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Stöd för analys och förbättring
Socialstyrelsens tillsyn
Carita Fallström Patientsäkerhetslagen (2010:659) och Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Tillsammans för världens säkraste vård
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientsäkerhetsutredningen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Personligt Ombud-nätverksträff 14 oktober 2015, Kävlinge.
Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område Ersätts den 1 jan 2011 av Ersätts den 1 jan 2011 av Patientsäkerhetslag (2010:659) Patientsäkerhetslag.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Lex Maria.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Antal olyckor januari-november
Antal olyckor januari-december
Månadsstatistik till och med april 2017
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Förgröningsrådgivning
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården

Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång

Varför IVO? Regeringen ville att tillsynen skulle bli starkare, tydligare och effektivare. Större mångfald och hög förändringstakt i vård och omsorg ställer ökade krav Tillsynen behöver vara skild från normering och kunskapsutveckling Statskontorets kritik mot bland annat bristande system för styrning och uppföljning kräver åtgärder Regeringen har gett Statskontoret i uppdrag att till i mars 2015 utvärdera att syftet med att bilda IVO har nåtts.

Uppdelningen Tillsyn Styra med regler, kunskap och statsbidrag Tillståndsprövning Registerhållning Regeringsuppdrag Styra med regler, kunskap och statsbidrag Genomföra uppföljningar, utvärderingar och öppna jämförelser Regeringsuppdrag

Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartemenet. Verksamheten finansieras genom anslag. Den årliga budgeten är ca 650 miljoner kronor. IVO har omkring 650 medarbetare. Verksamheten bedrivs vid sex region-ala kontor runt om i landet och tre myn-dighetsövergripande avdelningar i Stockholm.

Socialstyrelsens sex regionala tillsynsenheter blev avdelningar i nya myndigheten nord Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län; 600 000 medborgare nord mitt Gävleborgs, Dalarnas, Uppsala, Värmlands, Örebro, Västmanlands, och Södermanlands län; 2 miljoner mb öst Stockholms län och Gotlands kommun; 2,1 miljoner medborgare mitt sydväst Västra Götalands och Hallands län; 1,9 miljoner medborgare öst syd sydöst Kronobergs, Blekinge och Skåne län; 1,6 miljoner medborgare sydväst sydöst Östergötlands, Jönköpings och Kalmar län; 1 miljon medborgare syd

Särskilt utpekade områden Analys IVO ska regelbundet analysera och dra generella slutsatser av de brister och missförhållanden som myndigheten ser inom hälso- och sjukvården och dess personal Tillsynsåterföring IVO ska återföra vad myndigheten ser för ett systematiskt lärande och för att undvika att brister och missförhållanden upprepas Vägledning IVO ska inom ramen för sin tillsyn lämna råd och ge vägledning till verksamheterna i vården

– ett år med nya myndigheten IVO – ett år med nya myndigheten

Nationell tillsyn ”Patienters säkerhet riskeras av överförskrivande läkare och tandläkare.” Överförskrivning Rapport: Tillsyn av apotek – apotekspersonalens skyldighet att anmäla misstänkta överförskrivare

Initiativärende – dosexpedierade läkamedel Apotekstjänst Sverige AB och de landsting/regioner som upphandlat dostjänsten av bolaget granskades sedan en rad brister uppmärksam-mats i samband med omregleringen av marknaden för dostjänster. (inleddes i september 2013 och avslutades i januari 2014)  - ”Det finns fortfarande patientsäkerhetsrisker inom doshantering. Varken leverantörer eller enskilda landsting/regioner har i dag fullt ut möjlighet att undanröja riskerna. ” Granskning av hälso- och sjukvårdens it-system faller inte inom IVO:s tillsynsområde. Myndighetens GD har därför informerat Socialdeparte-mentet.

”Patientsäkerhetsrisker konstateras vid IVO:s inspektioner ” Sommaren 2014 genomförde IVO tillsyner på sjukhus i Västra Götaland och Halland. Inspektionerna ingick i en nationell tillsyn, bl.a. för uppfölj-ning av vårdgivarnas riskförebyggande arbete inför semesterperioden 2013 inom den specialiserade somatiska och psykiatriska sjukhusvård-en (exkl. rättspsykiatriska kliniker). Inspektionerna visade att det förekom risker i patientsäkerheten utifrån tre områden i olika grad:  Bemanning Kompetens Dokumentation

Avdelning för analys och utveckling Återföring av tillsynens iakttagelser - beskriva, analysera och återföra tillsynens iakttagelser till huvudmännen, tex genom temarapporter och sammanfattade iakttagelser i en årlig tillsynsrapport som lämnas till regeringen den 1 mars. Riskanalys - årligen ta fram en riskanalys som ska ligga till grund för GD:s prioriteringar. Inom ramen för riskanalysen tas kontakter med bl.a. patientnämndernas tjänstemannanätverk, andra myndigheter, internationella kontakter samt SKL. Metodutveckling - arbeta med metodutveckling och tillvarata forskning och annan kunskap på området och omsätta det i både övergripande policyarbete och operativt inriktat metod-arbete.

Riskanalys inför 2015 Område 1: Samverkan och vård- och omsorgskedjan informationsöverföring och kommunikation mellan aktörer (t.ex. remiss- och provsvarshantering, dokumentation, läkemedelshantering och ordinationer, vårdplanering, uppföljning samt sekretessbestämmelser mellan offentliga och privata vård- och omsorgsgivare) oklara ansvarsförhållanden mellan aktörer (t.ex. satellitpatienter samt brukare och patienter som har behov av både vård och omsorg) otydliga eller skiljande avtal och riktlinjer mellan aktörer (t.ex. sekretess-bestämmelser eller skiljande lagstiftning mellan

Område 2: Kompetens och personalrelaterade problem kunskapsbrister hos personal som inte kompenseras (t.ex. brister i AT-läkarnas introduktion eller handledning, eller att de inte har tillräcklig bakjour, avsaknad av kollegialt nätverk, otillräcklig kompetensförhöjning, brist på särskilda specialiteter, fel kompetens avseende patientens behov) brister i ansvars- och arbetsuppgiftsfördelning mellan yrkesgrupperna brist på kontinuitet (särskilt hyrläkare och korttidsvikarier inom primärvården)

Område 3: Informationssäkerhet Informationssäkerhet har påpekats som ett riskområde av flera aktörer som berörs av hälso-och sjukvåden, såsom patientnämnder, enskilda genom klagomål, Socialstyrelsen, vårdens egna patientsäkerhetsberättelser m.fl. Informationssäkerhet är ett mycket komplext område som innefattar allt från skyddet av informationstillgångar till systemens användarvänlighet och IT-systemens samverkan med medicinteknik. Systemen.. motsvarar inte alltid behoven eller kraven från användarna införandet av olika system som inte kan integreras med befintliga system personal kan också sakna nödvändig utbildning

Lagstiftning Patientsäkerhetslagen Hälso- och sjukvårdslagen Patientdatalagen Förordning om receptregistret Förordning om underrättelse… (domar i vissa brottmål) Föreskrifter Offentlighets- och sekretesslagen Patientlagen fr.o.m. 1 januari 2015 ……………m.fl., m.fl., m.fl

En del av patientsäkerhetsarbetet Individtillsyn utifrån s.k. riskindivider ”Läkare bidrog till patienters missbruk” ”Domstolar låter bli att anmäla brottsdömda läkare till myndighet ” ”Våldsam och full läkare slogs med inspektörer ”

Vårdgivarens anmälningsskyldiget En vårdgivare ska snarast anmäla till IVO om det finns skälig anledning att befara att en person, som har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården och som är verksam eller har varit verksam hos vårdgivaren, kan utgöra en fara för patientsäkerheten. 3 kap. 7 § PSL

Anmälningsskyldighet för apotekspersonal Om en legitimerad yrkesutövares förskrivning av narkotiska läkemedel, andra särskilda läkemedel, alkoholhaltiga läkemedel eller teknisk sprit skäligen kan befaras stå i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet, ska den hälso- och sjukvårdspersonal som expedierar läkemedel anmäla detta till IVO. 6 kap. 11 § PSL

Handläggningen Utdrag från HOSP-registret Utdrag ur receptregistret Journalgranskning Yttranden Protokollfört möte Kommunicering Bedömning och beslut Överklagande Uppföljning av beslutad prövotid 7 kap. PSL

Grunder för anmälan till HSAN Oskicklighet i yrkesutövningen Brottslighet som är ägnad att påverka förtroendet (eventuell åtalsanmälan) Uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot väsentlig föreskrift Olämplighet Sjukdom eller liknande omständighet som medför att yrkesutövningen inte kommer att vara tillfredsställande 8 kap. PSL

Beslut om åtgärder mot legitimerade personal IVO framför yrkanden och grunder till ansvarsnämnden. Omständigheterna som läggs till grund för anmälan ska vara visade och styrkta. HSAN beslutar om bl.a. följande. Prövotid, oftast med prövotidsplan Återkallelse av legitimation Begränsning av förskrivningsrätten 8 kap. PSL

Kritik från nämnden ”HSAN kan tvingas fria olämplig vårdpersonal När Ivo anmäler olämplig vårdpersonal är underlaget ibland så dåligt att HSAN kan tvingas fria de som borde ha blivit av med sin legitimation.” Dagens Medicin

Statskontorets delrapport 2014 Angående enskildas klagomål Klagomål mot vården bör i större utsträckning utredas av landstingens patientnämnder istället för av IVO. Varje år inkommer ca. 7 000 klagomål mot vården till IVO. EK-hanteringen bidrar till att förbättra vården, men kostnaderna för att utreda klagomålen har blivit betydligt högre än beräknat. De höga kostnaderna för hanteringen av klagomål medför att IVO måste prioritera ned annan tillsyn eller verksamhet.

Framtiden. Frågor och funderingar kring IVO och IVO:s verksamhet Framtiden? Frågor och funderingar kring IVO och IVO:s verksamhet? Tack för mig!