Om persontrafik på järnväg inte fanns…..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geografi Henrik Carlsson.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Enhetschef Fastighetsutveckling
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Värme i villan.
Byggnadsvårdsföreningen
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
LED – INVESTERING SOM LÖNAR SIG Mer ljus med mindre energi
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Fjärde järnvägspaketet
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Sjukvårdspartiet Valprogram inför landstingsvalet i Sörmland
Välkommen till SJs pressträff
Goda kommunikationer med omvärlden
Fossilbränslefri region
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Västsvenska paketet.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Infrastrukturplanerna
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Utveckling och ekonomi
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Försäkringsinformation 1
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Arvika!. Arvika invånare varav ca i tätorten. Beläget ca 40 km från norska gränsen. Karlstad km Stockholm
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Presentationens avskrift:

Om persontrafik på järnväg inte fanns….. Då behövs ytterligare 4,6 miljoner buss-transporter eller 93 miljoner biltransporter Om ett tåg måste ställas in behöver väg-transporterna öka med 6 bussar eller 133 bilar

Om persontrafik på järnväg inte fanns….. Ett dubbelspår motsvarar ungefär: 13 körfält per riktning i central tätort 8 körfält per riktning på motorväg

Spårtrafik är effektivt Tunnelbana: 1 spår - 36 000 personer/timme Bil: 18 filer – 36 000 personer/timme Källa: KTH

Trafiksäkerhet Dödade per miljard personkilometer under 1990-talet Källa: Nollvisionen

Energiförbrukning transporter Tågdriften står för ungefär två procent av den totala energi- användningen för Sveriges transportsektor. Ändå utför tågen 24 procent av det långväga godstransporterna och 15 procent av de långväga persontransporterna.

Utsläpp av koldioxid kg CO2/personkm Källa: SIKA

Utsläpp av koldioxid miljoner ton CO2-ekvivalenter Regeringens etappmål 2010 Källa: Naturvårdsverket prognos 2007

Godstransporter Miljarder tonkilometer järnväg Källa: Banverket

Persontransporter Miljarder personkilometer järnväg Källa: Banverket

Banverkets organisation

Jämförelse av DoU-kostnader inom EU D=Sverige

Eftersläpning underhåll 2007 Spår Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 80 år Spårväxlar Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 100 år Kontaktledning Teknisk livslängd 50 år – utbytestakt nu 100 år Signalställverk Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 50 år Istället för att byta ut hela spåret eller växeln byter

Haparandabanan

Botniabanan

Ådalsbanan

Citybanan

Norge-Vänernbanan

BanaVäg i väst

Västkustbanan

Vem bygger vi framtidens transportsystem för? Medborgare Rörliga, miljömedvetna människor som vill bo vackert och tryggt samtidigt som båda i en familj kan ha spännande jobb. Näringsliv Kostnadseffektivt, flexibelt och leveranssäkert näringsliv som är i ständig förändring.

Samhället utvecklas mot… Ett antal stora städer som är tillväxtmotorer i ekonomin Sammanväxta nätverk av tätorter runt de stora städerna med en stabil och flexibel arbetsmarknad – starka regioner… … vilket kräver enkla klimatsmarta val för både individ och näringsliv

Vad vill godsköpare och resenärer ha? helhetslösning för gods effektiva terminaler och linjekapacitet stationer med central placering för enkla byten hög punktlighet/tillförlighet samordnade biljettsystem träffsäker resenärsinformation flexibel transportplanering

Samhällsutveckling kräver satsningar Kloka satsningar på drift och underhåll Orädda beslut i tunga investeringsprojekt Gemensamma lösningar för alla transportslag Medvetna ekonomiska styrmedel

2,9 milj fler människor kan pendla inom en timme! Vision: 2,9 milj fler människor kan pendla inom en timme! Regionförstoring via järnvägen Förbättrad integration Trondheim-Östersund-Sundsvall Borlänge ökar från ca 200 000 till 350 000 Luleå ökar från ca 140 000 till 210 000 Karlstad ökar från ca 230 000 till 400 000 Umeå ökar från ca 130 000 till 250 000 Örebro ökar från ca 500 000 till 750 000 Sundsvall ökar från ca 170 000 till 230 000 Jönköping ökar från ca 250 000 till 950 000 Gävle ökar från ca 400 000 till 550 000 Göteborg ökar från ca 1,1 till 1,4 miljoner Stockholm ökar från ca 2,2 till 2,5 miljoner Växjö ökar från ca 230 000 till 320 000 Linköping ökar från ca 400 000 till 700 000 Malmö ökar från ca 1,5 till 1,7 miljoner Kalmar ökar från ca 130 000 till 210 000

Visioner långväga resande Stockholm-Luleå över natt Restid 10 timmar Östersund–Umeå Tjänsteresa över dagen Sundsvall-Luleå Tjänsteresa över dagen 95% av fjärrtågen i rätt tid Stockholm-Sundsvall 50% marknadsandel Karlstad-Göteborg Restid 2 timmar Falun/Borlänge-Stockholm 50% marknadsandel Stockholm-Göteborg 60% marknadsandel halvtimmestrafik Linköping-Stockholm 50% marknadsandel Göteborg-Malmö 40% marknadsandel 2 tåg per timme Stockholm-Malmö 40% marknadsandel halvtimmestrafik

Vision för gods i hela landet För att behålla marknadsandel:+ 25 % Möjligt att ta marknadsandel: Ytterligare 25 % Främst genom kombitrafik… Förutsättningar för 25% mer malmtransporter Transportkostnader minskar med 30% i tungt godsstråk Nytt godsstråk väster om Vänern Utrymme för fler tunga godståg och minskade transportkostnader 50% järnvägsandel i Göteborgs hamn Fördubblad volym genom Bergslagen 50% större volym kombi/direkttåg till kontinenten Fördubbling av intermodala transporter till/från Mälardalen Göteborg-Malmö Fördubblad godstrafik Lägre transportkostnader Stockholm-Göteborg Fördubblad godstrafik på järnväg