Om persontrafik på järnväg inte fanns….. Då behövs ytterligare 4,6 miljoner buss-transporter eller 93 miljoner biltransporter Om ett tåg måste ställas in behöver väg-transporterna öka med 6 bussar eller 133 bilar
Om persontrafik på järnväg inte fanns….. Ett dubbelspår motsvarar ungefär: 13 körfält per riktning i central tätort 8 körfält per riktning på motorväg
Spårtrafik är effektivt Tunnelbana: 1 spår - 36 000 personer/timme Bil: 18 filer – 36 000 personer/timme Källa: KTH
Trafiksäkerhet Dödade per miljard personkilometer under 1990-talet Källa: Nollvisionen
Energiförbrukning transporter Tågdriften står för ungefär två procent av den totala energi- användningen för Sveriges transportsektor. Ändå utför tågen 24 procent av det långväga godstransporterna och 15 procent av de långväga persontransporterna.
Utsläpp av koldioxid kg CO2/personkm Källa: SIKA
Utsläpp av koldioxid miljoner ton CO2-ekvivalenter Regeringens etappmål 2010 Källa: Naturvårdsverket prognos 2007
Godstransporter Miljarder tonkilometer järnväg Källa: Banverket
Persontransporter Miljarder personkilometer järnväg Källa: Banverket
Banverkets organisation
Jämförelse av DoU-kostnader inom EU D=Sverige
Eftersläpning underhåll 2007 Spår Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 80 år Spårväxlar Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 100 år Kontaktledning Teknisk livslängd 50 år – utbytestakt nu 100 år Signalställverk Teknisk livslängd 40 år – utbytestakt nu 50 år Istället för att byta ut hela spåret eller växeln byter
Haparandabanan
Botniabanan
Ådalsbanan
Citybanan
Norge-Vänernbanan
BanaVäg i väst
Västkustbanan
Vem bygger vi framtidens transportsystem för? Medborgare Rörliga, miljömedvetna människor som vill bo vackert och tryggt samtidigt som båda i en familj kan ha spännande jobb. Näringsliv Kostnadseffektivt, flexibelt och leveranssäkert näringsliv som är i ständig förändring.
Samhället utvecklas mot… Ett antal stora städer som är tillväxtmotorer i ekonomin Sammanväxta nätverk av tätorter runt de stora städerna med en stabil och flexibel arbetsmarknad – starka regioner… … vilket kräver enkla klimatsmarta val för både individ och näringsliv
Vad vill godsköpare och resenärer ha? helhetslösning för gods effektiva terminaler och linjekapacitet stationer med central placering för enkla byten hög punktlighet/tillförlighet samordnade biljettsystem träffsäker resenärsinformation flexibel transportplanering
Samhällsutveckling kräver satsningar Kloka satsningar på drift och underhåll Orädda beslut i tunga investeringsprojekt Gemensamma lösningar för alla transportslag Medvetna ekonomiska styrmedel
2,9 milj fler människor kan pendla inom en timme! Vision: 2,9 milj fler människor kan pendla inom en timme! Regionförstoring via järnvägen Förbättrad integration Trondheim-Östersund-Sundsvall Borlänge ökar från ca 200 000 till 350 000 Luleå ökar från ca 140 000 till 210 000 Karlstad ökar från ca 230 000 till 400 000 Umeå ökar från ca 130 000 till 250 000 Örebro ökar från ca 500 000 till 750 000 Sundsvall ökar från ca 170 000 till 230 000 Jönköping ökar från ca 250 000 till 950 000 Gävle ökar från ca 400 000 till 550 000 Göteborg ökar från ca 1,1 till 1,4 miljoner Stockholm ökar från ca 2,2 till 2,5 miljoner Växjö ökar från ca 230 000 till 320 000 Linköping ökar från ca 400 000 till 700 000 Malmö ökar från ca 1,5 till 1,7 miljoner Kalmar ökar från ca 130 000 till 210 000
Visioner långväga resande Stockholm-Luleå över natt Restid 10 timmar Östersund–Umeå Tjänsteresa över dagen Sundsvall-Luleå Tjänsteresa över dagen 95% av fjärrtågen i rätt tid Stockholm-Sundsvall 50% marknadsandel Karlstad-Göteborg Restid 2 timmar Falun/Borlänge-Stockholm 50% marknadsandel Stockholm-Göteborg 60% marknadsandel halvtimmestrafik Linköping-Stockholm 50% marknadsandel Göteborg-Malmö 40% marknadsandel 2 tåg per timme Stockholm-Malmö 40% marknadsandel halvtimmestrafik
Vision för gods i hela landet För att behålla marknadsandel:+ 25 % Möjligt att ta marknadsandel: Ytterligare 25 % Främst genom kombitrafik… Förutsättningar för 25% mer malmtransporter Transportkostnader minskar med 30% i tungt godsstråk Nytt godsstråk väster om Vänern Utrymme för fler tunga godståg och minskade transportkostnader 50% järnvägsandel i Göteborgs hamn Fördubblad volym genom Bergslagen 50% större volym kombi/direkttåg till kontinenten Fördubbling av intermodala transporter till/från Mälardalen Göteborg-Malmö Fördubblad godstrafik Lägre transportkostnader Stockholm-Göteborg Fördubblad godstrafik på järnväg