K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Turismen växer fram kapitel 2
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Att bygga en fungerande webbplats
Lärcentra – vad säljer vi?
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Marknadskommunikation i praktiken
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 10: Kampanjplanering
Föreläsning
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Marknadsföring av Projekt X
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar Både företag och jobbsökare! Kapitel 1: s1-4

Marknadsföringens roll Binda samman ägarnas vision, affärsidé och företagskultur med kundernas behov. Vad efterfrågar kunderna? Vilka är behoven? Länka till affärsidé och företagskultur (utbildning).

Marknadsföringens historia Byta varor på torg och marknadsplatser Skyltar utanför butiker Annons i dagspress – 1800-tal. 1900-talet, konsumtionssamhället. Skyltfönster, varuhus, saluhallar. Upplyst reklam från 1920-talet. Idag k-märkta. Produktionsorienterat synsätt tom 1930-talet: bra och billiga produkter i långa serier (inspiration Ford). 1950-talet, marknadsföringsorienterat synsätt med kunden i centrum. Nya försäljningsargument i kreativ annonskampanjer. www.guldagget.se studera några av bidragen.

Marknadsföringens historia Etik, moral och miljö blir viktigt. Kampen mot miljöförstöringen. Svanenmärket av Nordiska Ministerrådet www.svanen.se Bra miljöval av Naturskyddsföreningen www.bramiljoval.se www.naturskyddsforeningen.se/bra-miljoval/forsakringar Änglamark är Coops varumärke Skona är Icas varumärke. Kravmärkning av varor som är ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbara. www.krav.se Fairtrademärkning av varor som garanterar levnadsvillkor i tredje världen. www.fairtrade.se se film längst ned.

K2 Allt börjar med marknadsplanen Hur har vi tänkt oss vår framtida marknadsföring på kort och på lång sikt?

Tidsperspektiv marknadsplanen Vi ska tillmötesgå kunderna bättre än våra konkurrenter. Strategisk marknadsplanering 3-5 år – översiktlig. Taktisk marknadsplanering det närmaste året eller åren – konkret.

Marknadsplanens 6 delar: 1 Nulägesanalys: Hur ser det ut på företagets marknad just nu? Vilka är våra kunder? Vilka är våra konkurrenter? Har vi de bästa leverantörerna? Hur är våra produkter positionerade på marknaden? Vilka starka och svaga sidor har vårt företag och våra produkter? Samla information, se k3 och analysera, se k4

Marknadsplanens 6 delar: 2 Företages affärsidé. Vad säljer vårt företag? Till vem? På vilken marknad? Vilka behov tillgodoser våra produkter? Varför köper kunder av oss istället för konkurrenter? Sammanfatta detta i affärsidén, se kap 5

Marknadsplanens 6 delar: 3 Företagets mål med verksamheten. Vad vill vi uppnå? Målen ska vara mätbara, realistiska och förankrade. Kvantitativa mål: försäljningsvolymer och marknadsandelar. Kvalitativa mål: personalpolicy eller miljöpolicy. Långsiktiga mål, strategiska: allmänna mål, utan detaljer. Kortsiktiga mål, operativa: Detaljrika, lättare att mäta. Företagens mål behandlas i K5.

Marknadsplanens 6 delar: 4 Strategin för att nå målen. Den uttänkta vägen för att agera över lång tid. Vilken prispolitik vill vi föra? Vilket är vårt produktsortiment? Vilka tjänster ska vi erbjuda? På vilken plats ska vi verka? Direktförsäljning eller via mellanhand? Utformning av reklam? Mer om strategier i K6 - 8

Marknadsplanens 6 delar: 5 Handlingsplan – aktivitetsplan – som talar om hur företaget ska nå sina mål på kort sikt. Tydlig och konkret När och hur en ny produkt ska lanseras. Hur lång tid får lanseringen ta? Vad får den kosta? Mer om Handlingsplan i K 10.

Marknadsplanens 6 delar: 6 Uppföljning av aktiviteter för att nå målen. Ta bort en svårsåld produkt. Utvärdera reklam, mässor, lanseringar. Vad ska vi göra bättre nästa gång? Lönade sig kampanjen? Nådde vi målet med ökad marknadsandel? Mer om uppföljningar i K10 och K11.

Planen blir aldrig färdig! Plötsligt en ny konkurrent! Marknadschefen säger upp sig! Kunderna är missnöjda med nya produkten! Vi hinner inte leverera allt som beställs.

Fördelar med marknadsplanen Underlag för att kolla läget Koll på om resurser saknas Överblick över företagets verksamhet Uppställning över planerade marknadsaktiviteter. Tydlig ansvarsfördelning Underlag för beslut Beräknade vinster (eller förluster) Uppföljning av kampanjer och aktiviteter.