Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 2 Bortfall vid uppringning (t ex vägrar, ej svar) Svarsfrekvens – telefonintervjuer Svarsfrekvens = 40 %
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 3 Svarsfrekvens – webbpanel Bortfall (mail) Svarsfrekvens = 85 %
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 4 Effektiv svarsfrekvens – webbpanel Bortfall vid uppringning/rekrytering (t ex vägrar, ej svar) Använder ej Internet tillräckligt ofta Vill ej vara med i panel/ hoppar av Bortfall (mail) Svarsfrekvens 6%
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 5 Vägning löser inte alla problem
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 6 20 % svarsfrekvens (80 % bortfall) 400 genomförda intervjuer. 200 är positiva till företaget Posten % är positiva till Posten 9-91 % är positiva till Posten Exempel
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 7 Bortfallets storlek Bortfallets skevhet 100 % 25 % 12 %50 % 12 % 50 % Är stort bortfall alltid ett problem?
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 8 Förslag till hantering av problemet P L =Nedre gräns för 95 % K.I.P U =Övre gräns för 95 % K.I. p=Skattad proportion i urvaletq=1-Skattad proportion i urvalet n=Urvalsstorlek W 1 =SvarsfrekvensW 2 =Bortfall
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 9 Justerad formel P L =Nedre gräns för 95 % K.I.P U =Övre gräns för 95 % K.I. p=Skattad proportion i urvaletq=1-Skattad proportion i urvalet n=Urvalsstorlek W 1 =SvarsfrekvensW 2 =Bortfall S=Skevhet (uppskattad diskrepans mellan urval och bortfall) % är positiva till Posten S = 0,15 S = 0,25 S = 0,45
Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 10 Sammanfattning Det går att beräkna bortfallet även i panelmätningar. Stora bortfall behöver inte innebära en ökad osäkerhet. Men det är naivt att tro att stora bortfall aldrig ökar osäkerheten. Vägning löser inte alla problem. Formeln på föregående sida är inte felfri. Men det är bättre att försöka uppskatta bortfallets negativa effekt, än att slentrianmässigt utgå från att den inte existerar. TACK