200610 Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson 090312 Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Att bygga förnyelse – Hur byggbranschen förnyas!
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kalibrering – Dagens kapacitet – något under DG
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folksam © TNS Folksam PR-mätning December 2012.
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
HSB - Panelundersökning 2
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
World Cancer Day 2009.
Matematica/Grundtanke Eliminering av onödiga beräkningsfel i
Vetenskaplig utveckling Läkarprogrammet KI HT 2010 termin 4
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Inferens om en ändlig population Sid
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
PiteåPanelen 2012 Svarsfrekvens 45 procent (51 av 114) Män 49 procent (25 personer) Kvinnor 51 procent (26 personer) Medborgarbudget.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Vetenskaplig utveckling Läkarprogrammet KI HT 2010 termin 4
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Studiedagar i Åhus april 2007 Vår utvärdering av P 16 i VS-screening Jämförelse mellan P16 (Thin prep) och konventionella VS Gunilla Moll och Annie.
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Jämvikt (”equilibrium”) Optimering Efterfrågan = Utbud 407 Makro, Lars Ljungqvist.
Beräkna en ekvation (metod 1)
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Indoeuropeiska fornsvenskan Äldre ny svenskan Äldre ny svenskan Yngre ny svenskan Avsluta.
Namibia. Yta : km2 14% skyddade områden Ekonomi: (% BNP) - Gruvdrift 20 - Jordbruk 10 - Binäringar 25 - Industri 20 - Tjänster 33 Invånare: 2,3.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Skattningens medelfel
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Arbete, energi och effekt
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Marknadsundersökning Kap 7
Förslag till budget landskapet Åland år
Generationsdubbel Inomhus januari 2010 Grupp A X X X 1 32 Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Presentationens avskrift:

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 1 Martin Johansson Bortfall, ”pragmatiker” och statistiktalibaner

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 2 Bortfall vid uppringning (t ex vägrar, ej svar) Svarsfrekvens – telefonintervjuer Svarsfrekvens = 40 %

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 3 Svarsfrekvens – webbpanel Bortfall (mail) Svarsfrekvens = 85 %

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 4 Effektiv svarsfrekvens – webbpanel Bortfall vid uppringning/rekrytering (t ex vägrar, ej svar) Använder ej Internet tillräckligt ofta Vill ej vara med i panel/ hoppar av Bortfall (mail) Svarsfrekvens 6%

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 5 Vägning löser inte alla problem

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 6 20 % svarsfrekvens (80 % bortfall) 400 genomförda intervjuer. 200 är positiva till företaget Posten % är positiva till Posten 9-91 % är positiva till Posten Exempel

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 7 Bortfallets storlek Bortfallets skevhet 100 % 25 % 12 %50 % 12 % 50 % Är stort bortfall alltid ett problem?

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 8 Förslag till hantering av problemet P L =Nedre gräns för 95 % K.I.P U =Övre gräns för 95 % K.I. p=Skattad proportion i urvaletq=1-Skattad proportion i urvalet n=Urvalsstorlek W 1 =SvarsfrekvensW 2 =Bortfall

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 9 Justerad formel P L =Nedre gräns för 95 % K.I.P U =Övre gräns för 95 % K.I. p=Skattad proportion i urvaletq=1-Skattad proportion i urvalet n=Urvalsstorlek W 1 =SvarsfrekvensW 2 =Bortfall S=Skevhet (uppskattad diskrepans mellan urval och bortfall) % är positiva till Posten S = 0,15 S = 0,25 S = 0,45

Kund- och Marknadsanalys/MJ Sid 10 Sammanfattning Det går att beräkna bortfallet även i panelmätningar. Stora bortfall behöver inte innebära en ökad osäkerhet. Men det är naivt att tro att stora bortfall aldrig ökar osäkerheten. Vägning löser inte alla problem. Formeln på föregående sida är inte felfri. Men det är bättre att försöka uppskatta bortfallets negativa effekt, än att slentrianmässigt utgå från att den inte existerar. TACK