V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona presentation
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Disposition w Kort om Capona w Hotellmarknaden i Norden w Delårsrapporten V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P
Capona w Nordiskt hotellfastighetsbolag w 42 hotellfastigheter w Ca hotellrum w Bokfört värde fastigheter ca MSEK w Börsvärde ca 900 MSEK V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Osl o
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Ägarstruktur Kapitalandel /Justerad Aktieägareröster, % röstandel 1
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas affärsidé Att äga och aktivt förvalta hotellfastigheter på den nordiska hotellmarknaden
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas mål w Att vara det ledande hotellfastighetsbolaget i Norden w Att avkastningen över en konjunkturcykel ska vara högre än andra jämförbara placeringsalternativ w Att soliditeten långsiktigt ska uppgå till cirka 30 procent w Att räntetäckningsgraden lägst ska uppgå till 1,5 gånger
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Strategier för fastighetsbeståndet w Koncentration till Nordens storstadsregioner och regionstäder w Mellan- till högklass hotell med minst 75 hotellrum w Aktivt delta i omstruktureringen av hotellfastighets- marknaden w Kontinuerligt förbättra hotellfastigheternas miljöanpassning
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Strategier för aktiv förvaltning w Omsättningsbaserade hyresavtal w Starka och välkända varumärken med professionella hotelloperatörer w Nära och långsiktigt samarbete för att utveckla hotellen och öka deras omsättning w Branschkunskap genom egen hotelloperatörs- verksamhet
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotelloperatörsverksamheten Aronsborgs Konferenshotell Täby Park HotelWisby Hotell w Strategisk betydelse: - kontinuerlig och uppdaterad branschkunskap, marknadsinformation samt beredskap
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellens varumärken V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P
Caponas hotellprofil
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkterna per land Hyresintäkterna geografiskt fördelade Sverige 78% Norge 11% Danmark 6% Finland 5% Regionstäder 39% Övriga orter 2% Storstadsregioner 59%
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Börskursutveckling
Capona-aktiens totalavkastning
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Faktorer som påverkar Caponas hyresutveckling w Hotellens varumärken w Hotelloperatörerna w Geografiska lägen w Förvaltningen starka och välkända professionella tillväxtorter aktiv och långsiktig
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P w Den nordiska hotellmarknaden w Caponas hotellmarknad Hotellmarknaden
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Nordiska hotellmarknaden, augusti juli 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas hotellmarknader, augusti juli 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Norden Övriga Europa 14% Övriga världen 9% Nordiska 77%
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling sålda rum Utveckling rumskapacitet ) Augusti juli 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Beläggningsgrader ) Augusti juli 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling snittpris per sålt rum ) Augusti juli 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Sverige - cirka hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Sverige Övriga Europa 10% Övriga världen 6% Nordiska 84% (USA 2%)
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Storstockholm - cirka 200 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Storstockholm Övriga Europa 17% Övriga världen 12% Nordiska 71% (USA 4%)
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Göteborg - cirka 50 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Norge - cirka hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Norge Övriga Europa 22% Övriga världen 8% Nordiska 70% (USA 4%)
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Oslo - cirka 70 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Danmark - cirka 500 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Danmark Övriga Europa 15% Övriga världen 10% Nordiska 75% (USA 2%)
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Öresundsregionen - cirka 140 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Finland - cirka 700 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellgästerna i Finland (USA 2%) Övriga Europa 15% Övriga världen 6% Nordiska 79%
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Helsingfors / Vanda - cirka 55 hotell
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Delårsrapport w Resultat- & balansräkningar w Nyckeltal w Prognos 2002
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Resultaträkning , 9 månader
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Fastighetsverksamhetens resultat , 9 månader
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Fastighetsverksamhetens utveckling *) Proforma
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotelloperatörsverksamhetens resultat , 9 månader
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotelloperatörsverksamheten , intäkter fördelade per hotell Aronsborgs Konferenshotell 51% Täby Park Hotel 24% Wisby Hotell 25%
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkter per geografisk marknad , 9 månader
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Balansräkning
Nyckeltal
Fastighetsbeståndet
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Räntebindningsstruktur
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Prognos 2002 w Resultatet efter finansnetto för helåret 2002 bedöms bli i nivå med motsvarande resultat år 2001, 128 mkr