Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg 2011-12-01 Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
E-legitimationsdagen Avtalsfrågor inom infrastrukturen för Svensk e-legitimation Erik Sandström T:   M:  E:
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Kapitaltäckningsrapporten Parallellrapportering
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Mobila anknytningar med Springmobil
En värld i lågor Andra Världskriget.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
BO NILVALL •BOVERKET Byggregelenheten •Svensk representant i Ständiga Byggkommittén Bla bla Bla….. bra CE-märke Eurokoder.
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Hur gick FN-granskningen?
Namn/talare Datum.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
GNS järnväg Håkan Sjöström
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Transporter av farligt gods Uppdrag 5 – Åtgärd 5:1 Riskbild Östergötland II.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Utredningens förslag. SEKO:s ställningstaganden i remissvaret. Tidpunkter för beslut i Riksdagen. Vad gör SEKO? Tidigare erfarenheter. Medlemmarnas villkor.
Demokrati och hur Sverige styrs
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson
IBC konferens Effektiva Godsflöden Stockholm september 2012
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Näringsdepartementet Fossiloberoende fordonsflotta Utredningen Remissutfallet Det fortsatta arbetet.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Landtransporter av styckegods Tillvalstjänster E-tjänster DB SCHENKERsystem Säkra transporter av styckegods.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
En värld i lågor Andra Världskriget.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
ANDRA VÄRLDSKRIGET KRIGET Om de allierades framgångar VÄNDER.
Ekonomisk politik Med exempel från utredningen om konkurrensförutsättningar för svensk sjöfart(SOU 2010:76)
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
En värld i lågor Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
Regionkommun i Dalarna 2019
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Landsbygdskommittén.
Transportmedel vid export 2013
Konventionens juridiska status i Sverige
Tekniska system.
Internationella relationer
ASEK/Samgods-värden IVV
HANDEL I VÄRLDEN.
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson 1

Inland Waterways Transport (IWT) Inland Waterways (IWW) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson 2

 IWT är ett inlandstransportsystem.  IWT har lika lite gemensamt med havsgående sjöfart som tunnelbanan i Stockholm har med fjärrtågtrafiken till kontinenten.  IWT har ingen tonnageskatt, TAP eller internationella register. Samma villkor som lastbil eller tåg, samma bränsle (diesel) etc.  IWT bör därför ses som ett alternativ till inrikes lastbil och tågtransporter och inte kopplas till internationell sjöfart Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson3

Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson4

Klassificering av Sveriges inre vattenvägar IWW) Ett väldefinierat FN- system som tillämpas av EU. Det svenska systemet (Fartområden C-E) går ej att ”översätta” Zon 1 = 2,0 meter signifikant våghöjd eller lägre. Exempel; Onega, Gdansk-bukten. Zon 2 = 1,2 m signifikant våghöjd eller lägre Exempel; Waddenzee. Zon 3 = 0,6 m signifikant våghöjd eller lägre. Exempel; Rehn. Zon 4 = 0 meter. Exempel; Kanaler Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson 5

 Ge SMHI i uppdrag att leda arbetet att klassificera de svenska inre vattenvägarna i fyra zoner enligt EC 2006/87.  Lägg det tekniska regelverket i EC 2006/87 som eget kapitel i Fartygssäkerhetslagen. Inför samma tillägg (särregler) som i tyska regelverket. Obs dubbelskrov obligatoriskt.  Besluta att samma bemanningsregler skall gälla i Sverige som nu gäller i Tyskland där de inre vattenvägstransporterna är det överlägset säkraste godstransportslaget Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson6

Typiska EU-klassade inlandsfartyg och inlandsfarvatten Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson 7

 Besluta att EU-s regelverk skall införlivas i svensk rätt.  Så länge det inte finns ett inriktningsbeslut står frågan still. Näringsdepartementet och de statliga verken gör inget utan ett sådant beslut. (Remisstiden gick ut i juni 2011)  Stora negativa effekter pga. dröjsmål. Fortsatt trängsel på väg och järnväg, trafikens CO2- mål nås inte, uteblivna TEN-T bidrag Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson8

Sammanfattning. Sverige har utmärkta inlandsfarvatten, inklusive norra Vänern och skyddade kustområden. 30 % av godset på väg och järnväg går till vattenvägen om vi tillåter EU-inlandsfartyg. IWT är det säkraste och energisnålaste transportmedlet för gods. Svenska tekniska särregler för dessa fartyg är omotiverade och ett slag i luften. Det finns inte mer som behöver utredas före ett principbeslut Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil Arvidsson 9