Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Geografisk information
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Bedömningskriterier för åk 6
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Så styrs Sverige.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Att synliggöra lärande
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Mervärden och aha-upplevelser
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Marknadsföring och försäljning
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Kursplan Åk 7 Geografi.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
GIS – Ett begrepp med växande innebörd
[DEL 3] Inför nationellt ämnesprov i geografi vt 2014
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Flyktingfrågan.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Elev loggbok.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Framtidskartläggning
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Sociologi Introduktion.
Flykt och psykisk ohälsa 12 januari 2017
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Geografi / samhällskunskap
Rädda klassrummet SLÖJD.
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Presentationens avskrift:

Köpmansgatan / lv 115

Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut. -Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar. Historia -Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri. -Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.

Geografi -Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor. -Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder. -Fältstudier av natur-och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället. Bild -Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. -Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer. -Presentationer av eget bildskapande.

Inspirerande och engagerade lärare Att uppgiften är lokal, berör eleverna själva Att uppgiften är verklighetsförankrad, att göra saker på riktigt Bedömningsbart enligt kunskapskrav i Lgr 11 Samarbete mellan 5,6 och 8 Fler är inblandade än skolan - Båstad kommun - Trafikverket - Folkhälsomyndigheten Tid mellan presentation och igångsättande av arbete, bygga upp förväntningar Gemensam uppstart med åk 5, 6 och 8, kickoff Framgångsfaktorer

Vårt arbete i klassrummet med Projekt Köpmansgatan

Vårt arbete i klassrummet med kartor

På vandring genom Båstad längs med Köpmansgatan!

”Jag har sett och varit på platser i Båstad som jag inte visste fanns” Elev år 8 Strandängsskolan

Arbetet just nu!

Fältstudier – med fokus på att se risker i samhället genom kameran.

Historisk bild

Nutid

Framtidsbild

Kloka tankar från eleverna ”Eftersom de är så pass obehagligt att cykla, väljer många att ta bilen istället, det påverkar miljön…” ”ICA nära har inte så många kunder längre, så där kommer nog att bli något annat snart. Och ICA Supermarket behöver snart mer plats och då måste de gamla husen bakom rivas…….” Elev har mailat kommunen och läst in sig på detaljplanen och uttrycker. ”Nu får kommunen jobba, för jag kan inte göra mer…”

Vernissage november 2014