Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ett verktyg för ledarrekrytering
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Bildspel om våra fjärilslarver
En dag på Skogsgrinden…
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Att skriva sig till läsning
Nu är det dags för action! Vikten av att sätta mål, mäta och följa upp förändringsarbete Åsa Ögren, (S) vice ordförande i SKL:s beredning för samhällsbyggnad.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Vad är teknik?.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Projekt med 5-åringar, ett naturvetenskapligt perspektiv.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Projekt pinnar.
Teknisk rapportskrivning
Att skriva en artikel.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Rosen hösten 2014 Vår vision:
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Läroplansnätverk förskola
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Projekterande arbetssätt
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
På väggen finns både en familjealmanacka och en anslagstavla där man kan skriva upp viktiga saker. I korgen kan man lägga plånbok, nycklar och mobiltelefon.
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Skala ToM Anders Pallin.
För församlingar i Missionskyrkan Strategigruppen för 2009 TILLVÄXTFAKTORER VI VILL VÄXA.
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
Krafter Vad är kraft? Finns det olika sorters krafter?
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Hur kan vi förstå begreppet?
Hos organismer i en näringskedja
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Barnkonventionen i förskolan
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Rörelse i inomhusmiljö
Med E-tjänst mot framtiden!
Verksamhetsbeskrivning
Identitet Sömnadsprojekt
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.

Första besöket hos Paula och Kristina

Fyra miljöer som ska utvecklas genom barns tankar och idéer.

Vi dokumenterar barnens möte med rummet.

Miljöerna inbjuder till motorisk rörelse, klättra, krypa, hänga, balansera och springa.

Grupp och rollek utvecklas när man har undersökt och intagit miljön.

Barnen får inspiration från andra ”båtmiljöer” på museet.

Moped, en plats för vila?

Vi tänker och skapar i olika miljöer!

Några skisser av rummet.

Barnen dokumenterar…

Modellbygge på förskolan.

Barnen bygger olika delar av miljöerna.

Förståelse av rummet?

Modell av rummet skalenligt. Hur tänker man då?

Genom att använda kroppen som måttstock ökar vi förståelsen!

Inspiration och idéer från besök på temalekplatsen i Hammars Park.

Föremål som barnen saknade i miljön var fiskar och skattkista.

Sjöorm var en idé, här prövar barnen hur leken utvecklas med ett flyttbart föremål! Sjöorm var en idé, här prövar barnen hur leken utvecklas med ett flyttbart föremål!

Fyraåringar på besök! Hur leker och möter dem miljön?

Barn och vuxna med funktionshinder, hur upplevs miljön?

Tankar kring kojan; ”Tomt, öde och ingenting. Man går bara ut och in!”

Modell till grottan skapas.

”Man kan ju inte styra utan ratt!” Det stora skeppet går nu att styra.

En kikare saknades tyckte barnen!

Vi bygger en miljö för de allra minsta barnen att leka i.

Pilotgruppen ska bygga denna miljö utifrån ritningen.

Först måste vi packa upp materialet.

Flytta bänkar och göra plats för miljön.

Var är ritningen?

Hur ska vi förstå ritningen? Vad är upp och vad är ner?

Det är svårt! Vi prövar att flytta ritningen, blir det lättare att förstå?

Det är som ett jättestort pussel! Vi flyttar ritningen ännu en gång!

Arbete med reflektionsboken.

Modell av barnens tankar och idéer