Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
Första besöket hos Paula och Kristina
Fyra miljöer som ska utvecklas genom barns tankar och idéer.
Vi dokumenterar barnens möte med rummet.
Miljöerna inbjuder till motorisk rörelse, klättra, krypa, hänga, balansera och springa.
Grupp och rollek utvecklas när man har undersökt och intagit miljön.
Barnen får inspiration från andra ”båtmiljöer” på museet.
Moped, en plats för vila?
Vi tänker och skapar i olika miljöer!
Några skisser av rummet.
Barnen dokumenterar…
Modellbygge på förskolan.
Barnen bygger olika delar av miljöerna.
Förståelse av rummet?
Modell av rummet skalenligt. Hur tänker man då?
Genom att använda kroppen som måttstock ökar vi förståelsen!
Inspiration och idéer från besök på temalekplatsen i Hammars Park.
Föremål som barnen saknade i miljön var fiskar och skattkista.
Sjöorm var en idé, här prövar barnen hur leken utvecklas med ett flyttbart föremål! Sjöorm var en idé, här prövar barnen hur leken utvecklas med ett flyttbart föremål!
Fyraåringar på besök! Hur leker och möter dem miljön?
Barn och vuxna med funktionshinder, hur upplevs miljön?
Tankar kring kojan; ”Tomt, öde och ingenting. Man går bara ut och in!”
Modell till grottan skapas.
”Man kan ju inte styra utan ratt!” Det stora skeppet går nu att styra.
En kikare saknades tyckte barnen!
Vi bygger en miljö för de allra minsta barnen att leka i.
Pilotgruppen ska bygga denna miljö utifrån ritningen.
Först måste vi packa upp materialet.
Flytta bänkar och göra plats för miljön.
Var är ritningen?
Hur ska vi förstå ritningen? Vad är upp och vad är ner?
Det är svårt! Vi prövar att flytta ritningen, blir det lättare att förstå?
Det är som ett jättestort pussel! Vi flyttar ritningen ännu en gång!
Arbete med reflektionsboken.
Modell av barnens tankar och idéer