Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Heart to Change – att leda förändringsarbete
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Källkritiska kriterier
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Rapportskrivning – rep.
Pedagogisk dokumentation
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Bedömning.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att övertyga ! Disposition och mall.
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Debattera.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Louise Limberg Kommentera loggorna!
©Else-Britt Hellström
Skolutveckling via digitala medier
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Skolutveckling genom aktionsforskning
Metod i samhällsvetenskap
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
TFYY51 Informationssökning
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Presentationens avskrift:

Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet

Limberg, Malmö FORSKNINGSFRÅGOR Vad och hur lär sig elever genom att söka och använda information? Hur samspelar informationssökning med inlärningsresultat? Vad betyder skolbibliotek och IKT- verktyg för elevers lärande?

Limberg, Malmö Elevernas perspektiv Hurudan är elevers väg från uppgift via information till kunskap Vad innebär lärande genom ”forskning” för eleverna? Projekt LÄSK: Alexandersson & Limberg (2004) Avhandlingsprojekt (1998)

Limberg, Malmö Att lära via informationssökning Att minnas: Och man kan säga att det är väldigt svårt att forska om Titanic, eftersom det är så mycket text, och man måste läsa hela texten och sen skriva upp den. Och det tycker jag är lite jobbigt för att jag inte har så jättebra minne på sånt här. Jag kommer inte ihåg så att jag måste skriva av lite grann då och då, fast egentligen får man inte skriva av. (Sofia, 12 år)

Limberg, Malmö Att lära via informationssökning Intresse: Få reda på saker man kanske är intresserad av. (David, 11 år) Publicering: Det är att man skall lära sig lite mer, inte bara sig själv utan det finns många andra som kan titta på häftet också. (Helmer, 12 år)

Limberg, Malmö Undervisningens perspektiv Hur ser lärare och bibliotekarier på undervisning i informationssökning? Hur ser lärare och bibliotekarier på IKT-redskap i undervisningen under de första skolåren? Projekt: Informationssökning, didaktik och lärande, IDOL (2006) Lärandets innehåll och redskap, LIR, …

Limberg, Malmö METODER OCH MATERIAL 25 elever, 75 intervjuer… 7 skolor, 11 klasser, 260 elever, 280 observationer, fältanteckningar, dokument 3 skolor, 13 lärare, 5 bibliotekarier, 45 intervjuer… 2 skolor, 3 fokusgrupper, 14 observationer, 18 elevintervjuer

Limberg, Malmö RESULTAT För många elever är informationssökning att söka på webben att leta efter fakta att få fram svaren leverera rapporten / uppsatsen

Limberg, Malmö RESULTAT För många bibliotekarier och lärare är informationssökning att finna rätt källor att söka i en särskild ordning att kombinera söktermer att misstro webben

Limberg, Malmö RESULTAT Andra ser informationssökning som att granska och analysera olika källor för att förstå en komplex fråga att finna olika infallsvinklar att genomskåda värderingar

Limberg, Malmö RESULTAT faktasökning svagt resultat, kunskapsfragment Informationssökning som

Limberg, Malmö FAKTASÖKNING Ja vi ville ju ha klara besked om vad som händer i detta … men det stod så flummigt om man säger, till och med dom böcker vi fick av departementet… dom var så flummigt, vi fick aldrig riktigt klart vad som händer, om vi går med eller om vi inte går med. Dom vet nog inte det riktigt själva. … Det är inget konkreta bevis eller fakta, hela alltet blir vagt, kunde bara flumma ut allting. Det var faktiskt väldigt svårt att läsa just tidningsartiklar då, eftersom dom var så vinklade…. Då försökte vi leta upp mer faktaställen då, för att ta reda på hur det verkligen var eller något diagram, då har man fakta.

Limberg, Malmö RESULTAT faktasökning granska och analysera svagt resultat, kunskapsfragment sofistikerat resultat (sammanhang, problematisering, egna välgrundade bedömningar av frågan) Informationssökning som

Limberg, Malmö Granska och analysera …jag är tveksam om det finns någon objektiv information alls, förutom lagtexter… men partier och författare som har åsikter, när dom försöker beskriva det objektivt… det kommer ju fram vad dom tycker egentligen. Så det är inte alls svårt att följa.

Limberg, Malmö Granska och analysera …EU är ett fredsprojekt … det är i och för sig sant, att det motverkar spänningar inom EU, men jag tror att det kan höja spänningar mellan EU och andra maktblock, eller mellan rikt land och fattigt land. … Men ur ren säkerhetssynpunkt så skulle jag föredra… för Sveriges del.

Limberg, Malmö RESULTAT – DE FÖRSTA SKOLÅREN Dikotomier: Barndom vs. Vuxenvärld Lek, fantasi vs. Teknik, datorer Läsning, böcker vs. Datorer Trygghet, kontroll vs. Hot, kaos Vilken grund för informationskompetens?

Limberg, Malmö RESULTAT - IDOL Undervisning om källor redskap sökstrategier ”ordning” upplevelsen av sökprocessen källkritisk förmåga analysmodeller Mål och bedömning läsa / förstå text källförteckning kritiskt förhållningssätt självständighet analys / syntes

Limberg, Malmö KÄLLKRITISK FÖRMÅGA som mognadsfråga eller personlig egenskap undervisning meningslös resultat av medvetet lärande systematisk undervisning

Limberg, Malmö ATT LÄSA OCH SKRIVA Läsförmåga = ”vattendelare” Läsförmåga / Informationssökning Läsning och läsarter - genrer Textflytt Bearbetning av information

Limberg, Malmö TEXTFLYTT ”Jag lånade en hajbok. Tog ut ord ur den boken, ur texterna. Jag skrev upp det på en liten bok som kladd, sen så renskrev jag och sen så målade jag en framsida. Sen så satte jag ihop boken. Och sen så är den klar.” (David, år 5)

Limberg, Malmö TEXTTRANSFORMERING ” Vi kopierar texten och URLen, sen klistrar vi in det i Word. Vi redigerar lite, klipper bort onödigt och gör om det till egen text. Det är för jobbigt att skriva från början.” (Jasmine, Gy åk 3)

Limberg, Malmö VILLKOR FÖR KVALITET Nära samspel elever / pedagoger om lärandets VAD Kollektivt samspel om kunskapsinnehåll Problematisering av kunskapsinnehåll

Limberg, Malmö INFORMATIONSKOMPETENS Uppsättning förmågor Relaterade till information Relaterade till situation, ämne, uppgift Essens – variation? Relaterad till bibliotek och skola Ej process!

Limberg, Malmö VARIATION - REPERTOAR Lyft fram specifika innehåll – kritiska drag och dimensioner i kompetenser Öppna för olikheter – inte en modell Använd elevernas erfarenheter för analys och resonemang Ge meningsfull, specifik återkoppling

Limberg, Malmö EXEMPEL - undervisning Att ställa frågor: undersökningsfrågor, sökfrågor, frågor till material Att välja och värdera källor Att bearbeta information

Limberg, Malmö SLUTSATSER Bibliotek och IKT kan stödja elevers lärande genom att variera lärandets VAD relaterat till kontexter och kompetenser skapa logik: mål, innehåll, bedömning utmana skolans och bibliotekets tradition

Limberg, Malmö Att bryta skolans diskurs kräver konkreta föreställningar om alternativ mod, målmedvetenhet och envishet elever som uthärdar osäkerhet och tvivel i lärprocessen – att svaren inte är givna utvecklat samarbete mellan lärare, bibliotekarier och elever

Limberg, Malmö SLUTSATSER Utnyttja skiftande perspektiv! Vad innebär det att vara informationskompetent? Hur kan jag som lärare / bibliotekarie stödja elevers förmåga att skapa mening ur information?

Limberg, Malmö Referenser Alexandersson, M. & Limberg, L. (2004). Textflytt och sökslump. Stockholm. Limberg, L. (1998). Att söka information för att lära. Borås:Valfrid. Limberg, L. & Folkesson, L. (2006). Undervisning i informationssökning. Borås: Valfrid. Limberg, L. & Sundin, O. (2006). Teaching information seeking. Information Research, 12(1). Nilsson, N-E. (2002). Skriv med egna ord. Malmö högskola.