Värdegrunden som hävstång

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av

Ett arbete med att etablera
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
Hur tänka och göra som processtödjare
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
arbetskooperativ Luleå
Kvalitet i grundutbildningen1
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Landstinget Dalarna Jerker Dahlbäck.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Välkommen till Ledardagen!
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Välkomna till Scania Besökets upplägg:
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Individens rätt till integritet Etisk handbok för samverkan med tredje sektorn inom äldreomsorgen i Kust-Österbottens samkommun för social- och primärhälsovård.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Landstinget Kronoberg
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
§ Patientens upplevelse och värdering av vårdkvalitet – En jämförelse före och efter kommunalisering av hemsjukvården.
Organisation / företag:
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Nämndplan 2015.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ledningssystem på 60 minuter
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Svenska Leanpriset 2016 Lean Forum utser varje år vinnaren av Svenska Leanpriset. Syftet är att lyfta fram förebilder som kan inspirera och därigenom driva.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Ortopediska kliniken Lund - ständigt lite bättre - Lean Healthcare och höftfrakturer Pelle Gustafson Verksamhetschef WHO collaborating center Member of.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Primärvårdscentrum Östergötland
Kortversion.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Värdegrunden som hävstång Christina Söderholm Göran Modin

Kan vi påstå att sjukvården är: Lättillgänglig Förändringsbenägen Kundanpassad Kostnadseffektiv Läraktig

Patienten först…..? ”Bra bemötande, men logistiken suger” ”Vårdpersonalen ger många löften som inte hålls: ”- Jag kommer snart tillbaka med en filt.” ”- Om en stund får du komma till röntgen.”

Konservering Brist på konkurrens + Konjunkturokänslighet = Lågt förändringstryck

Nya villkor Vårdval Stockholm Öppna jämförelser Rörlighet inom EU Kvalitetskrav

”Utmanade” av privat företag

Att lära av andra – hur gjorde vi?

Ur Södersjukhusets värdegrund ”Att våga tänka nytt…förutsätter chefer som uppmuntrar detta.”

”Galenskap är att göra samma sak men att förvänta sig ett annat resultat.” Tom de Marco 9

Värdegrund? Mission Vision Varumärkesprofilering Medarbetarpolicy Affärsidé Kärnvärden BVS Hederskodex

Vilken utgångspunkt?

Patientnöjdhet

SÖS strategi? Värdegrund!

Värdeskapande – För vem? Verksamhetens intressenter! Patienten först Respekt för individen Patienter & Medarbetare Patienter Undvik slöseri Samhälls-ansvar För att kunna veta vad som är slöseri måste vi veta vad som är värdeskapande Vad som är värdeskapande i en viss verksamhet beror i sin tur på vem verksamheten ska vara värdeskapande för Varje verksamhet finns till för att skapa värde för sina intressenter och dessa intressenter finns representerade i värdegrunden SÖS har alltså följande intressenter: Patienter, Medarbetare, Ägare/finansiärer & Samhället Det är viktigt att poängtera att i varje lösning måste det finnas en balans mellan dessa intressenter för att den ska bli långsiktigt framgångsrik. En lösning som t.ex. enbart fokuserar på patienterna kanske kan göra situationen ohållbar för medarbetarna och kosta finansiärerna för mycket pengar Ägare Samhället 14

För patienten – med patienten Patientmålsättning Varumärkesprofilering Värdegrund

För patienten – med patienten Patienten skall känna sig välkommen och trygg Södersjukhuset AB skall associeras med tillgänglighet, kvalitet och miljömedvetenhet Medarbetaren skall känna sig engagerad och stolt

Hur tog vi fram värdegrunden? Top down med förankring i referensgrupper

Implementering Implementationsverktyg SÖS ledningsgrupp Övriga ledningsgrupper Avdelningar

Värdegrundens koppling till Lean Patienten först Respekt för individen RESULTAT! Undvik slöseri Samhälls-ansvar Metoder & verktyg: Värdeflödesanalys 5S … SÖS Lean-principer: Flödesorientering Gemensamma arbetssätt Ständiga förbättringar Rätt från mig Värdegrunden är basen som allt arbete ska utgå från, det gäller förstås även Lean-arbetet Lean-principerna beskriver hur organisationen ska tänka för att lösa problem och ta vara på möjligheter. Man kan säga att Lean-principerna vägleder organisationen att hitta lösningar som är ”rätt” ur ett Lean-perspektiv. SÖS Lean-principer är: (läs bilden) Genom att bara tänka kommer vi inte åstadkomma någon förbättring. Vi måste göra också. Genomförandefasen innebär att tillämpa överenskomna arbetssätt men också att använda olika metoder och verktyg Två vanliga exempel på Lean-metoder är Värdeflödesanalys och 5S och de kommer att vara en del av denna Lean-utbildning Genom att tillämpa rätt arbetssätt, metoder och verktyg på rätt sätt förbättrar vi resultaten. Med resultat menar vi inte bara hårda ekonomiska resultat utan även t.ex. medarbetarnas trivsel, vårdkvalitet, patientnöjdhet och längden på vårdkön För att leva upp till värdegrunden måste vi förbättra resultaten värdegrundens alla delar

Lean-spel

Sprida egna goda exempel Lean-dagarna Studiebesök SÖS-nytt Lagledaren Media Konferenser Interna utbildningar

Lung- och allergimottagningen Väntetid till nybesök

Höftfrakturer Andel opererade inom 24 h 79 % 29 %

Före lean

Efter lean

Sjukvården – en framtidsbransch Stimulerande Lärande Utvecklande 26