Välkomna till kurserna Allmän kemi 1 & 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna på information om gymnasievalet!
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Atomer och kemiska reaktioner
Gymnasiearbetet p..
Patientenkät sommaren -13
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Välkomna till Företagets Logistik
Ersättning för extra djuromsorg för suggor -villkor och riktlinjer
Kursanmälan ht 2014 Information inför. Program Torsdagen den 27 mars kl 13 – ca sal A1 För KB3nv, KB3civ, TB3 •Studievägledaren informerar •Information.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Viktorija Kalonaityte
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Coach.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Välkomna till Allmän kemi 9hp
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
TRÄ- OCH PAPPERSKEMI Anna Sundberg Lab. för Trä- och papperskemi
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Studie- och yrkesvägledare
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Välkomna till kursen TFKE52 Grundläggande kemi
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Saker att utveckla / förbättra
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna till information kring val av specialisering
Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Experimentella metoder i fysik 2010 Inledning Kerstin Jon-And.
Grundämne byggnad.
732G22 Grunder i statistisk metodik
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
KEMMA02/ © Sofi Elmroth 2011 KEM A02 Allmän- och oorganisk kemi INTRODUKTION.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
BIOVETENSKAP OCH TEKNIK. BIOKEMI MOLEKYLÄR BIOLOGI CELL- BIOLOGI IMMUNOLOGI.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
NO Med Sanna.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Protein Science Masterinriktningar/masterprogram i kemisk biologi respektive teknisk biologi: Notera; - En KBcv-student som läser Industrial Biotechnology.
Laborationsrapport kontra laborationsredogörelse Samma instruktioner kan följas men fokus kommer när vi rättar en laborations- redogörelse ligga på ämnesförståelse.
Kursanmälan ht 2015 Information inför
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Beräkning av massa, formelmassa, molmassa och substansmängd
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Presentationens avskrift:

Välkomna till kurserna Allmän kemi 1 & 2 NKEA02, NKEA04, 92KE11 & 92KE17

Organisation Föreläsningar Lektioner med problemlösning Laborationer (obligatoriska)

Genomgång av schemat Gruppindelning lektioner/laborationer: A: KA + Kemi + fristående kurs B: TB C: KB1a D: KB1b + lärarstudenter OBS! På grund av att ni är så många så har vi behövt byta lokaler vid flera lektionstillfällen så kolla webbschemat och uppdatera schemana.

Kursernas föreläsare: AK1: Helena Herbertsson (kursansvarig) – STÖKIOMETRI Lars Ojamäe – OORGANISK KEMI Patrik Lundström – OORGANISK KEMI AK2: Per-Olov Käll (kursansvarig) – KINETIK, TERMODYNAMIK, ELEKTROKEMI Helena Herbertsson – JÄMVIKTSKEMI, SYROR OCH BASER Lars Ojamäe – OORGANISK/FYSIKALISK KEMI

Kurslitteratur: Zumdahl & Zumdahl: Chemistry, 8th ed. Kostnad: ca 600 kr Kompendium Allmän kemi Kostnad: ca 100 kr Boken och kompendiet kan man köpa på bokhandeln i Kårallen. OBS! Finns flera kompendier i Allmän kemi så var observant att det du köper stämmer med din kurskod! Vilka avsnitt ni ska läsa i boken framgår av föreläsnings-planen som finns i schemahäftet.

Ytterligare kurslitteratur rekommenderas för lärarstudenter: Elementär kemisk laboratorieteknik av Rolf Norin Kostnad: 100 kr

Laborationer: Lokal: Lewis och Brønsted (B-huset, C-korri-doren mellan ingång 23 och 25) Oorganisk syntes Spektrofotometrisk analys Titrimetrisk analys Syra-bastitrering Kinetik Elektrokemi

Laborationer: Laborationerna genomförs två och två. Försök hitta en labbpartner innan labbtillfället. Laborationshandledningar samt instruktioner för hur laborationsredovisningarna ska vara utform-ade finns i kompendiet. Återkommer om utformning och regler kring laborationsredovisningar senare.

Första labben: Samling i Lewis-Brønsted och sedan kommer ni delas upp i två grupper för säkerhetsgenomgång, laborationsgenomgång samt mer praktisk information om labora-tionsredovisningarna.

Ytterligare labbar och lektioner för lärarstudenter: Verifiering av Hess’ lag Acidimetrisk titrering Syntes av POCl3 Jodjämvikter X-labbarna finns i särskilt kompendium som delas ut idag. I schemat finns även två extralektioner, en före labbkursen och en i slutet.

LABBROCK: Finns att köpa hos Wiktors kläder på Nygatan 29 eller via sektionen. SKYDDSGLASÖGON: Låna eller köp.

Säkerhetsdugga: Dugga måndag 2/9 kl. 10.30-11.00 Innan ni får börja laborera måste vi göra er med-vetna om vissa regler som gäller vid kemiskt laboratoriearbete - läs ”Ordnings- och säkerhets-föreskrifter vid kemiska laborationer” samt ”Risker och åtgärder för eliminering av risker” i kompendiet! Dugga måndag 2/9 kl. 10.30-11.00

Genomförande säkerhets-duggan - Alla skriver i tentasalen Terra 1. - Duggaresultatet anslås sedan på labb Lewis och Brønsted. - Omdugga: Kontakta labbassistenterna.

Dugga kemiska tecken, namn och joner: I samband med laboration 3 kommer ni att få en dugga på kemiska tecken*, namn och joner: Pd = palladium Molybden = Mo SO42- = sulfatjon nitratjon = NO3- * Endast grundämnen i periodiska systemets huvudblock ingår.

Lektionshandledare A KA1+kemi+frist. Maria Lundqvist B TB1 Mathias Elgland C KB1a Lars Ojamäe D KB1b+lärare Per-Olov Käll

Lektionernas upplägg Lämpliga uppgifter att räkna till lektionerna står i kompendiet. OBS! Alla uppgifter hinner man inte räkna på lektionstid utan även självstudier krävs om man vill räkna alla. Du som student ansvarar nu för dina studier….

Examination Två skriftliga tentor 4.5 hp: Tentamen AK1 23/9 kl. 8.00-13.00 Tentamen AK2 21/10 kl. 8.00-13.00 OBS! Anmälan till tentan görs via studentportalen senast 10 dagar innan tentamensdatum. OBS! Fjolårets tentor finns i kompendiet. Laborationskurs 1.5 hp på vardera kursen: - Godkända laborationsrapporter - Godkända duggor (AK1)

Kursplaner: Kursplanerna för NKEA02 och NKEA04 finns i LiTH:s Studiehandbok på: www.lith.liu.se/sh/ I studiehandboken finns en hel del annan nyttig information om era studier och regler kring universitetsstudier. Lärarstudenternas kurser har samma ämnesinnehåll.

Återkoppling Allmän kemi 1 Föreläsningar: Föreläsningarna var genomgående OK. Tempot var bra men föreläsningsstilen skiftade mellan olika föreläsare. Lektioner: Fungerade bra men var beroende av vilken lektionshandledare man hade. En del grupper vill ha mer tid att räkna själv och mindre genomgång vid tavlan. Kommentarer från vissa grupper att det finns för många tal uppsatta per lektion. Prata med er lektionsassistent om hur just ni vill ha det och ni väljer vilka tal ni vill räkna. Laborationer: Laborationerna har fungerat bra. Laboratoriehandledarna var kunniga och hjälpsamma. Labbredogörelserna/-rapporterna kräver mycket arbete. Reglerna kring skrivande av labbredogörelser/-rapporter, inlämning och rättning har skärpts – se kompendiet. Vi har även gjort en mall för redovisning av den första laborationen för att underlätta för er. Mer information kommer….. Kurslitteraturen: Boken uppfattades som bra men en aning ”babblig”. Kompendiet var välstrukturerat. Sovra – använd föreläsningsanteckningarna som stomme – vi tar upp det viktigaste. Examinationen: Tentan kändes relevant och täckte kursinnehållet väl. Diskriminering och genusperspektiv: - Arbetsbelastning: Arbetsbelastningen var bra i förhållande till antalet poäng men totalt sett ganska tung i kombination med matten som de flesta läser parallellt. Studiemiljö: Överlag bra men kallt i vissa salar. Kursens relevans: Grundläggande för fortsatta studier. Viss repetition från gymnasiet vilket var positivt. Informationsspridning: Fungerade bra, mestadels via mail.

Återkoppling Allmän kemi 2 Föreläsningar: Föreläsningarna var bra och innehållsrika men nivå och kvalitet skiljde mellan föreläsarna. Lektioner: Samma kommentar som på AK1: Genomgång kontra tid att räkna själv + många tal uppsatta per lektionstillfälle. Sovra själv - vi tror det bästa sättet att lära sig det här stoffet är genom att lösa uppgifter. Laborationer: Laborationerna var bra och relevanta. Lite lång tid att få rapporterna rättade. Stort jobb att ge alla tydliga kommentarer. Kurslitteraturen: Helt OK Examinationen: Relevant och hölls på vettig nivå Diskriminering och genusperspektiv: - Arbetsbelastning: Lite tung i kombination med matten Kursens relevans: Viktig grund inför kommande kurser Informationsspridning: Inga problem

Möjliga irritationsmoment Vi är medvetna om att schemat inte är optimalt, varken för er eller för oss lärare. Varför? - Vi lärare har andra åtaganden och kurser parallellt - Under just första delen av höstterminen är det många som behöver de stora salarna Kvällslabbar 15-19 eller 17-21 Ibland laboration innan teorin gåtts igenom på föreläsning

Varför ser kurserna ut som de gör? FOKUS: KEMISK REAKTION Att kunna räkna på resultat av en kemisk reaktion = STÖKIOMETRI Förutsätter kunskap om ämnenas uppbyggnad och kemisk bindning = OORGANISK KEMI Hastigheten för en kemisk reaktion = KINETIK Drivkraften för en kemisk reaktion = TERMODYNAMIK Vanliga reaktionstyper med lite speciella egenskaper Kännedom om vissa ämnens speciella egenskaper

Varför inleds alla våra utbildningar med kemistudier? Kemi är en central vetenskap som gränsar till biologi, fysik, medicin, teknik, nanovetenskap och nya upptäckter görs ofta i gränsområdet mellan dessa discipliner.

Kemikunskaper är viktiga för: - utveckling av läkemedel och medicinska diagnosverktyg  botar sjukdom, lindrar smärta och ger korrekta diagnoser - livsmedel  hantering och hållbarhet samt kontroll av tillsatsämnen och utveckling av hälsoprofilerade produkter - jordbruk – konstgödsel och medel mot skadeinsekter  större skördar och minskad svält - material – allt från kläder och rengöringsprodukter till elektronik - hållbar produktion  utnyttjande av förnybara råvaror samt minimerande av mängden avfall och förbättrade återvinningsprocesser - miljöproblematik, ekologiskt hållbar utveckling och tillgång till rent vatten - energiproblematik – effektivisering, förnybara energikällor och utveckling av nya bränslen - ………

Svenskt näringsliv som har behov av kemikunskap Läkemedelsindustrin Livsmedelsindustrin Gruvindustrin – prospekteringen har ökat de senaste åren Järn- och stålindustrin Skogsnäringen – trä- och pappersprodukter men även mer specialiserade produkter som t ex kompositmaterial Fordons- och verkstadsindustrin – polymera material och gummi, smörjmedel och skärvätskor och i förlängningen nya bränslen Elektronikbranschen Förpackningsindustrin Riskbedömningar och analysverksamhet inom t ex miljöområdet Alltså är en mycket stor del av Sveriges BNP beroende av kemikunskaper!!!!