- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Fjärde järnvägspaketet
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Fossilbränslefri region
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Mattis Bergquist
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Produktion, handel och transport
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Transport & handel.
Presentationens avskrift:

- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008 NEA Forum Logistik - Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008 Nils G Storhagen New Logistics Institute AB

Agenda: Den starkaste drivkraften idag Kostnadsutvecklingen Vad blir konsekvenserna?

Är logistik ett hot eller en möjlighet för klimatet?

Transporternas utveckling Transporterna har varit för billiga! Antalet tunga lastbilar ökade med 16% under 2007 I oktober 2007 nåddes ”all time high” med registrering av 4 742 lastbilar Godstransportarbetet i Sverige beräknas öka med 20% mellan sekelskiftet och 2020 Med nuvarande ökningstakt kommer världen att ha 50% fler lastbilar om 10 år

Men…. Vårt samhälle skulle inte fungera utan godstransporter Skapar förutsättningar för alla andra branscher samt in- och utrikeshandel Genererar i sig 5% av BNP

Å andra sidan…. Transportsektorn står för mer än 1/3 av totala koldioxidutsläppen i Sverige Lastfordonen genererar 1/3 av väg-transporternas koldioxidutsläpp vilket motsvarar hela Sveriges koldioxidökning sedan 1990

Koldioxid Utsläpp i Sverige vid förbränning av bränslen Energisektor Tillverknings- och byggind Transporter Övriga sektorer Koldioxid Utsläpp i Sverige vid förbränning av bränslen 39% Flyg Vägtrafik Järnväg Sjöfart Övriga mobila källor Utsläpp från transporter 91% Tung lastbil Lätt lastbil Buss Personbil MC/moped Utsläpp från vägtrafik 8% 23%

Vad göra? EU-kommissionen har rekommenderat en minskning av koldioxidutsläppen med 80% till 2050 Sverige skall enligt ingångna internationella avtal minska koldioxidutsläppen med 20% till 2020

Hur göra det? Men vad blir effekten – och när? Minskad bränsleförbrukning Alternativa drivmedel, ex syntetisk diesel Teknisk utveckling, ex bränsleceller Katalysatorer, partikelfilter Omfördelning till mer järnväg c Men vad blir effekten – och när?

En allt tydligare insikt om att en verklig potential ligger i logistiska insatser! Konkret: Fyllnadsgraden i lastbilarna är idag 30-40% Obalans i flödena = mycket tomtransporter Fel bilar för transporten …. Överservice etc

Den logistiska potentialen Ett exempel: Om fyllnadsgraden ökar kan antalet transporter reduceras med 2/3.

Vad vi kan göra för att minska koldioxidutsläppen Rätt fordon och motor; 30-40% Samlastning/samåkning; 25-50% Alternativa tekniker (hybridsystem, aerodynamik); 25.30% Förpackningar; 30% Fleet management/ITS; 5-15% Källa: Magnus Blinge, CTH/VINNOVA

En parallell trend: Kraftig ökning av logistikkostnaderna Utvecklingen i USA: Högsta logistikkostnaderna på 30 år. Totala logistikkostnaderna utgör drygt 10% av BNP. De totala logistikkostnaderna har stigit med 63% under de senaste 10 åren. Samtliga logistiska kostnadskomponenter ökade. Logistikkostnaderna stiger i snabbare takt än den totala ekonomin

Logistikkostnadernas utveckling i USA - Stigande kapitalbindningskostnader! Kapitalbindningskostnaderna ökade med 17% från 2004 till 2005 och med 13,5% från 2005 – 2006, och med ytterligare 8,7% 2007 (!) Kapitalbindningskostnaderna ökar snabbare än transportkostnaderna.

Intressant att notera Investeringar i infrastrukturen hänger inte med. Bristande kapacitet i transportnätverken blir ett allt större problem. Man börjar verkligen se flödet i sin helhet (SCM). Ökad kunskap hos aktörerna längs flödena. Logistikfrågorna har nu nått upp till styrelserummen.

Extra intressant Trend mot ökad lagring lokalt, från centrallager mot lokallager Drivs av servicekraven Men drivs också av kostnaderna

Var ligger brytpunkten? Energikostnader (energi och miljö- avgifter) Centralisering (antal enheter) Tid

Vad som driver kostnaderna Allt högre energikostnader. Kunders allt mer specifika behov. Ökade buffertar för att klara snabba leveranser. Allt mer frekventa leveranser. Eftersatta investeringar i infrastrukturen. Högre räntor. Högre kostnader för att klara dagens komplexa logistik. Allt högre krav på service.

Situationen för handeln En påtaglig omognad i logistiken mellan företag i försörjningskedjor Logistikens utformning är mer beroende av affärsmodell än av bransch Logistikens utformning är branschoberoende Grossisterna styr flödet, vilket leder till högre logistikkostnader Stora inköp leder till högre logistikkostnader Det finns logistiska potentialer i handels- och butikskedjeföretagen Lagren pressas uppströms, speciellt tydligt inom handel där ett totalt skifte skett sedan 2002.

E-handelns utveckling 2006 2003 2004 2008 Logistiska konsekvenser?

Generella trender som kan identifieras Konsolidering – ökad samverkan Ökad andel intermodalitet Fortsatt stigande logistikkostnader Ökad kapitalbindning Ifrågasättande av centralisering Mer lokalt producerat Ökad andel Cross docking Separering av flöden Inköpets allt tyngre roll Miljön som logistisk katalysator