Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Dagar om lagar, Göteborg
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Patientens väg genom vården
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Samordnad individuell plan
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Vårdsamverkan Fyrbodal
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Tillsammans för världens säkraste vård
Nationell patientöversikt
Framtidens vårdinformation
Detta är God Vård.
Framtidens Vårdinformationsmiljö ”FVM”
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Presentation februari 2015
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Palliativ vård och samordning
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Projekt Stöd och behandling
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Material för socialtjänsten
Effektiv, trygg och säker utskrivning
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Enhetlig myndighetsutövning
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
Samordnad utveckling för god och nära vård
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Presentationens avskrift:

Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör

Global utveckling Medicin Teknik Kommunikation Organisation

1974 1982 1990 1996 2004

Vi måste ställa krav på rätt verktyg för att få ihop helheten

BIG DATA -Vetenskapens värld, SVT, 27 oktober - 2014

”Superdatorer”

Uppföljning, analys, förbättring Genom att samla in data ökar vår förmåga att prediktera hälsoutfall och därmed också möjligheterna att förebygga sjukdom, sätta in rätt åtgärder samt satsa resurser där de bäst behövs Förebygga återinläggningar på sjukhus Förebygga sjukskrivningar etc

Vad är problemet? Aktörer inom vård eller socialtjänst som deltar i en vårdkedja har inte alltid tillgång till nödvändig information Stora problem att föra över information över organisations- och verksamhetsgränser Svårt att följa och följa upp vad som görs Svårt att följa med i utvecklingen av ny kunskap

Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) Grundläggande förändring av lagstiftningen som kommer att öka möjligheterna att bedriva en säker vård och omsorg Gå från ett organisatoriskt fokus till ett individ/brukar/patientfokus

IS/IT-struktur som stöder vårdens processer Övergripande mål ”Registrering av patient-/brukarrelaterad information ska ske en gång och denna information ske sedan kunna återanvändas och utbytas utan merarbete och med fullgod förståelse och enhetlig tolkning”. (Verksamhetsorienterad tillämpad informationsmodell V-TIM/SoS)

Säkrad informationstillgång i hela patientprocessen Försäkrings kassan Sjukhus Privata vårdgivare Apotek Ambulans Sjukhus Vårdcentral Kommunal vård

”Ur led är tiden” Vårdanalys

Vi har en förtroendekris när det gäller IT i vården Ineffektiva Informationen finns där men kan inte samlat nyttjas Inte tillräckligt stöd Varför blev det så?

IT i vården är en verksamhetsfråga Informationshanteringen inom hälso- och sjukvården ska enlig patientdatalagen (1 kap. 2 §) vara organiserad så att den tillgodoser patientens säkerhet och gör det möjligt för vårdgivaren att erbjuda en kostnadseffektiv vård av god kvalité Informationssäkerhetskrav innefattar såväl att uppgifterna är skyddade mot obehörig åtkomst som att uppgifterna finns tillgängliga där de behövs i verksamheten

Verksamhetsnyttan Strukturerad information Standardiserade termer och begrepp Gör att information som skapas och används kan tillgängliggöras, lagras, utbytas, kompletteras och återanvändas

Vi måste fokusera på att standardisera på rätt nivå Standardisering på rätt sätt minskar inte möjligheten till variation, utan ökar användbarheten och minskar resursåtgång vid kommande utveckling!

Patientsäkerhet - Integritet Tillgång till rätt information är en viktig patientsäkerhetsfråga! Har vi fokuserat för mycket på integritetsfrågor på bekostnad av patientsäkerheten?

Framtidens Vårdinformationsmiljö 3R – Skåne, SLL, VGR Socialdepartement Socialstyrelsen E-Hälsomyndigheten Läkemedelsverket SKL Inera

Behöver vi ökad statlig styrning? ”Staten behöver styra det nationella e-hälsoarbetet för att skapa en säkrare och effektivare informationshantering, exempelvis med hjälp av normering, tillsyn, myndighetsstyrning och samordning” (Nästa fas i e-hälsoarbetet – diskussionspromemoria från E-hälsokommittén) Tydligare rollfördelning mellan statliga myndigheter Gemensam informationsstruktur

Journal på nätet 2014 blir genombrott för nätjournalerna Patienter gillar kritiserad nätjournal (Dagens Medicin nov-13) 2014 blir genombrott för nätjournalerna Vid utgången av 2014 kommer två till tre miljoner svenskar att kunna läsa sin egen journal på nätet. Efter det konfliktfyllda införandet i Uppsala hoppas Läkarförbundets lokalföreningar att landstingen nu ska lyssna mer på läkarna (Läkartidningen jan -14) Vill inte ha journaler på nätet (SLA jan-14) Läkarförening vill inte införa patientjournaler på nätet. – Med omsorg av patienten, säger ordföranden

Framtid – nutid! E-hälsa – ökad tillgång till information för såväl patienter som vårdgivare Nya arbetssätt – verksamhetdrivet av professionerna tillsammans med patienterna Nya kompetenser – t ex koordinatorer, hälsocoacher

Tack!