Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Global utveckling Medicin Teknik Kommunikation Organisation
1974 1982 1990 1996 2004
Vi måste ställa krav på rätt verktyg för att få ihop helheten
BIG DATA -Vetenskapens värld, SVT, 27 oktober - 2014
”Superdatorer”
Uppföljning, analys, förbättring Genom att samla in data ökar vår förmåga att prediktera hälsoutfall och därmed också möjligheterna att förebygga sjukdom, sätta in rätt åtgärder samt satsa resurser där de bäst behövs Förebygga återinläggningar på sjukhus Förebygga sjukskrivningar etc
Vad är problemet? Aktörer inom vård eller socialtjänst som deltar i en vårdkedja har inte alltid tillgång till nödvändig information Stora problem att föra över information över organisations- och verksamhetsgränser Svårt att följa och följa upp vad som görs Svårt att följa med i utvecklingen av ny kunskap
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) Grundläggande förändring av lagstiftningen som kommer att öka möjligheterna att bedriva en säker vård och omsorg Gå från ett organisatoriskt fokus till ett individ/brukar/patientfokus
IS/IT-struktur som stöder vårdens processer Övergripande mål ”Registrering av patient-/brukarrelaterad information ska ske en gång och denna information ske sedan kunna återanvändas och utbytas utan merarbete och med fullgod förståelse och enhetlig tolkning”. (Verksamhetsorienterad tillämpad informationsmodell V-TIM/SoS)
Säkrad informationstillgång i hela patientprocessen Försäkrings kassan Sjukhus Privata vårdgivare Apotek Ambulans Sjukhus Vårdcentral Kommunal vård
”Ur led är tiden” Vårdanalys
Vi har en förtroendekris när det gäller IT i vården Ineffektiva Informationen finns där men kan inte samlat nyttjas Inte tillräckligt stöd Varför blev det så?
IT i vården är en verksamhetsfråga Informationshanteringen inom hälso- och sjukvården ska enlig patientdatalagen (1 kap. 2 §) vara organiserad så att den tillgodoser patientens säkerhet och gör det möjligt för vårdgivaren att erbjuda en kostnadseffektiv vård av god kvalité Informationssäkerhetskrav innefattar såväl att uppgifterna är skyddade mot obehörig åtkomst som att uppgifterna finns tillgängliga där de behövs i verksamheten
Verksamhetsnyttan Strukturerad information Standardiserade termer och begrepp Gör att information som skapas och används kan tillgängliggöras, lagras, utbytas, kompletteras och återanvändas
Vi måste fokusera på att standardisera på rätt nivå Standardisering på rätt sätt minskar inte möjligheten till variation, utan ökar användbarheten och minskar resursåtgång vid kommande utveckling!
Patientsäkerhet - Integritet Tillgång till rätt information är en viktig patientsäkerhetsfråga! Har vi fokuserat för mycket på integritetsfrågor på bekostnad av patientsäkerheten?
Framtidens Vårdinformationsmiljö 3R – Skåne, SLL, VGR Socialdepartement Socialstyrelsen E-Hälsomyndigheten Läkemedelsverket SKL Inera
Behöver vi ökad statlig styrning? ”Staten behöver styra det nationella e-hälsoarbetet för att skapa en säkrare och effektivare informationshantering, exempelvis med hjälp av normering, tillsyn, myndighetsstyrning och samordning” (Nästa fas i e-hälsoarbetet – diskussionspromemoria från E-hälsokommittén) Tydligare rollfördelning mellan statliga myndigheter Gemensam informationsstruktur
Journal på nätet 2014 blir genombrott för nätjournalerna Patienter gillar kritiserad nätjournal (Dagens Medicin nov-13) 2014 blir genombrott för nätjournalerna Vid utgången av 2014 kommer två till tre miljoner svenskar att kunna läsa sin egen journal på nätet. Efter det konfliktfyllda införandet i Uppsala hoppas Läkarförbundets lokalföreningar att landstingen nu ska lyssna mer på läkarna (Läkartidningen jan -14) Vill inte ha journaler på nätet (SLA jan-14) Läkarförening vill inte införa patientjournaler på nätet. – Med omsorg av patienten, säger ordföranden
Framtid – nutid! E-hälsa – ökad tillgång till information för såväl patienter som vårdgivare Nya arbetssätt – verksamhetdrivet av professionerna tillsammans med patienterna Nya kompetenser – t ex koordinatorer, hälsocoacher
Tack!