LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Stöd för analys och förbättring
Processkartläggning.
Lean
Ett arbete med att etablera
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
Kommunstyrelsen att inleda en översyn av nämnds- och förvaltningsorganisation i syfte att göra den enklare, effektivare och mer medborgarvänlig att innan.
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
MODIGT MEDARBETARSKAP
Värdegrunden som hävstång
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
ISO – Vägledning för kvalitetsledning i projekt
Organisation / företag:
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
5S grunden för allt förbättringsarbete
AVVIKELSER.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Beställning av tjänster
Hur kan vi förstå begreppet?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
KASAM Känsla av sammanhang
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Svenska Leanpriset 2016 Lean Forum utser varje år vinnaren av Svenska Leanpriset. Syftet är att lyfta fram förebilder som kan inspirera och därigenom driva.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Mobbning & kränkande behandling på jobbet
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Verktyget Utmärkelsen….
Äldreomsorg Effektivare flöden
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Introduktion till Lean.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
När? Agenda dag GOD MORGON! Samling och start på dagen
Presentationens avskrift:

LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT

Vad är Lean? Tanke och arbetssätt för systematisk förbättringsarbete Skapa största möjliga värde med minsta möjliga resurser Kundens behov i fokus Utgår från medarbetarnas delaktighet och engagemang i sitt dagliga arbete

Detta är inte Lean Handlar inte om att säga upp medarbetare Handlar inte om att hitta syndabockar Handlar inte om att arbeta snabbare utan smartare

Grunderna i korta drag Stödjande ledarskap Ta tillvara medarbetarnas kunskaper om de processer som de arbetar i Fokusera på värdeskapande aktiviteter Eliminera slöserier Långsiktighet och helhetstänkande Kontinuerliga förbättringar, steg för steg Enkla metoder

Grunderna i korta drag Stödjande ledarskap Ta tillvara medarbetarnas kunskaper om de processer som de arbetar i Fokusera på värdeskapande aktiviteter Eliminera slöserier Långsiktighet och helhetstänkande Kontinuerliga förbättringar, steg för steg Enkla metoder

Slöseri är…. Allt utöver ett minimum av utrustning, material, delar, lokaler och arbetstid som krävs för att skapa värde i en tjänst. Ett symptom, inte en orsak till problem. Slöseriet pekar på problem i systemet Hitta och förändra GRUNDORSAKERNA till slöseriet. Slöseri är även det som inte finns när man behöver det ex. information.

7 + 1 slöserier Överproduktion Väntan Lager Rörelse Omarbetning Överarbete Överproduktion utföra mera arbeten eller tidigare än vad som behövs. Det värsta av slöseri eftersom det orsakar flera andra. Väntan Väntan på att något ska hända ex. något ska attesteras, IT-system som krånglar,få hjälp med moment man behöver vara två om Lager Att lagra /spara mer än vad som är nödvändigt Rörelse Onödiga förflyttningar eller böjningar/sträckningar när medarbetarna utför sitt jobb, letande m.m Omarbeta Korrigera fel, omarbeta eller komplettera ofullständigt material Överarbeta Att lägga ner mer arbete än vad som egentligen behövs Transporter Onödiga transporter av material, papperskopior, attestrundor Medarbetarnas outnyttjade kreativitet Transporter Outnyttjad kreativitet Utdrag ur boken ”Utmana Dina processer!” IVF Industriforskning & utveckling AB och Lean Consepts AB

Exempel på orsaker till slöseri För många kontroller och godkännanden För lite back-up/breddutbildning Ojämn arbetsbelastning Dåligt organiserad arbetsplats Dålig kommunikation mellan arbetspass För mycket / för lite information Dålig ordning

Några av verktygen Värdeflödeskartläggning 5 S Visualisering Sortera Strukturera Städa Standardisera Skapa vana Visualisering Felsäkring genom enkla kontroller Enstycksflöde