socionom och journalist kommunikatör ulla-carin moberg socionom och journalist kommunikatör Fattar ni hur jag har det just nu? Här står jag och skall prata om retorik – konsten att övertyga. Jag skall ge er lite tips om hur man blir en bättre talare så hade jag varit i er situation hade jag haft visa krav på mig just nu. Asså jag skall ju vara en lingvistisk akrobat här nu annars kommer ju ni dissa mig totalt. Det är ett tufft jobb men någon måste göra det , som den gode Ernst Hugo Järegård sa när han var i livet. Det är ju vida känt att den största skräcken i västerlänningars liv är just att stå som jag gör nu. Eller som Jerry Seinfelt uttrycker det: Man är hellre den som ligger i kistan än den som håller talet på en begravning. Vad barnsligt att vi är så rädda för att tala i grupp. Det är ju inte farligt – inget kan hända egentligen. Men, det finns en förklaring till att vi är så dödsförskräckta för att tala: När vi levde i jägarsamhället och talade inför gruppen, kanske för att positionera oss, ta ställning, komma med ett nytt förslag, utmana ledaren – så kunde detta om det inte föll gruppen i smaken, innebära uteslutning och döden. Därav rädslan, tror en del beteendevetare. Vi skall tala lite om rampfeber senare men först vill jag säga att Ett av retorikens huvudregler är att ha några få huvudbudskap som man ständigt återupprepar men i olika former och mina två huvudbudskap idag är: 1. Kommunikation är fruktansvärt svårt så om ni någon gång blir riktigt förstådd av en annan människa så har ni upplevt något oerhört unikt. Då är det dags att öppna champagnen. Utgå från att ni misslyckas. 2. Mitt andra huvudbudskap är: jobba därför stenhårt när ni skall göra en presentation – ta reda på vilken målgruppen är, anpassa ert språk, öva, öva, öva. Så jag vill att när ni om cirka 40 minuter reser på er går ut snackar med dom omkring er om mig och vad jag presterat så skall ni lite mer ha förstått att Ja, jag måste verkligen bli bättre på att göra mig förstådd. Hon var la sådär den där Moberg i det stora hela, men där hade hon en poäng. Jag kan inte ta något för givet utan nästa gång skall jag bli mycket tydligare. Osmo Jag är helt medveten om att det här låter som gammal skåpmat och kanske är det det men hur kommer det sig då att ni hela tiden blir missförstådda, att om det är 20 personer som lyssnar på en dragning ni gör så har dom en miljard olika tolkningar av vad ni har sagt?
vad tänker ni på när jag talar? 20 % har erotiska funderingar 20 % tänker inte på något alls 20 % tänker på något som oroar 20 % lyssnar faktiskt på mig 8 % har religiösa/existentiella funderingar 12 % skulle i efterhand kunna återge vad jag pratar om
osmo wiios lagar Kommunikation misslyckas oftast – utom någon enstaka gång då det kan betraktas som en ren tillfällighet. Om kommunikation kan misslyckas – så misslyckas den. Om kommunikation inte kan misslyckas – så kommer den förmodligen att misslyckas i alla fall. Om kommunikation verkar lyckas på önskat sätt – så måste den ha lyckats på ett sätt som inte var tänkt.
osmo wiios lagar (forts) Om du själv är belåten med ditt budskap – så misslyckas din kommunikation med säkerhet. Om ett meddelande kan tolkas på olika sätt, kommer det att tolkas på det sätt som gör mest skada. Det finns alltid någon som vet bättre än du själv, vad du menade med ditt budskap. Ju mer kommunikation desto svårare för kommunikatören att lyckas. Ju mer kommunikation som uppstår desto fler missförstånd kommer att inträffa.
teser om kommunikation: Man kan inte inte kommunicera! Ofta överskattar vi människors förmåga och vilja att ta till sig information!
teser om kommunikation: ”Det största problemet med kommunikation är att man tror att den ägt rum” G B Shaw
teser om kommunikation: ”Informationen har gått ut men den har inte gått in” Känner ni igen denna? Jag kan verkligen känna mig som en teflongås i Goretexjacka. Ibland är det, ofta, som om ingenting fastnar. Folk kan stå och prata till mig eller med mig men jag orkar inte ta in vad som säger. Det bara fastnar inte i mitt huvud.
ambitionstrappan
retorik konsten att övertyga
aristoteles Logos - förnuft/fakta Patos - känsla/passion Ethos - trovärdighet Ofta mycket Logos i svenska föreläsningar vilket blir väldigt trist Stor brist på Patos Skapa ethos när ni presenterar en talare
några historiska talare.. http://www.youtube.com/watch?v=_Q-6H4xOUrs http://www.youtube.com/watch?v=o0FiCxZKuv8&feature=related Hitler var ju den stora anledingen till att retorik blev icke rumsrent. Han var ju en utstuderat skicklig Tala med de som sitter bredvid er,. Nu fattar vi inte allt som sägs av talarna men det gör inget: Analysera de båda talen. Vad tycker ni om deras tal? Finns det likheter? Skulle ni kunna lära er något av dom här killarna? Finns logos, patos och ethos med? Kommentarer? Upprepningarna: Eigene eller I have a dream Åhörarna är utvalda – ein volk, my people Smart drag – den utvalda viktiga skaran. Enormt patos Hitler övade framför spegeln. Den som övar upp sig och blir en duktig talare kan också vara livsfarlig. Var på er vakt. Rebellerna: unga vänster intellektuella på 60-talet som lämnade på sina barn och sa upp bekantskapen med förälderar m fl för att följa sin ledare, en spansk maoist. En av de som var med i dokumentären som idag tror jag var lärare eller läkare sa om sin medverkan i denna sekt några decennier tidigare: Jag tror aldrig jag förstod vad vår ledare sa, men sättet han sa det på gjorde att jag var beredd att gå in döden för honom.
retorisk tumregel 1 Säg vad du skall säga i inledningen Säg det i mittpartiet Säg att du sagt det i avslutningen (återigen överskatta inte folks förmåga att ta till sig information – ha högst tre huvudbudskap som du återkommer till)
retorisk tumregel 2 Målgruppsanpassa Byt plats med åhörarna i tanken och lyssna på dig själv Vad har målgruppen för förförståelse? Vad vill dom veta? Hur ser dom på dig och vad du gör?
retorisk tumregel 3 Öva, öva och öva ”Mina mest oförberedda tal brukar ta 30 timmar och en flaska whiskey att öva in” okänd
rampfeber Förberedelse – lär dig utantill Ansträng dig fysiskt innan Tänk på att åhörarna är på din sida Nervositet tyder på att du bryr dig! Andas in djupt – håll andan 5 sekunder – andas ut Du är experten! Shit happens! Andra kan få kraft om du har en dålig dag Tänk på Churchill!
avslutning Kommunikation kan nästan bara misslyckas! (allt därutöver är bonus) Målgruppsanpassa! (ha fantasi och nyfikenhet nog att sätta dig in publikens situation) ÖVA!