”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk
Varför väcka intresse? Och hos vem? Finansiärer Sponsorer Partners Organisationer (projektägare) Media Målgrupp
”Pitcha” – sälja in Kort och tydligt ”Elevator pitch” – dvs hela konceptet måste vara klart under den tid man står tillsammans i en hiss Men – behöver inte alltid vara så kort/intensivt Dock – funkar lite som första meningen i en roman – skall locka till vidare läsning…
Vad kan vara viktigt? Förbereda sig – skaffa kunskap Flytta fokus till mottagaren! Vad är mottagarens drivkraft? Varför skall denne vara intresserad? Vad skall/kan denne bidra med?
Budskapet Främst: Visionen, resultatet Sekundärt: Problemet/möjligheten Beror på- hur känt problemet/möjligheten är
Steg 2 Tydliggöra hur (att det är möjligt) Vem (varför just du har den nödvändiga kompetensen)
Väcka intresse Formen viktig – Använd gärna okonventionella metoder/formspråk Sticka ut Kan vara provocerande Men – det måste vara något du kan stå för och som har täckning i projektet
Ert uppdrag: Ta fram en ”pitch” på ert projekt Kan vara vilken form som helst (text, bild, film, ljudfil, webbsida, powerpoint) Men det skall 1) Fånga intresset 2) tydliggöra och totalt skall det ta max tre minuter att ta del av hela materialet. Inlämning 14 februari