Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

Tankar om förbättrad golfservice från SGF Gunnar Håkansson, Servicechef.
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.
Västerås golfklubbs framgångsrecept ”Från idé till verklighet”
Hur kan man bygga upp och förankra ett idrottsprogram?
• Klubben bildad 1960 • Första banan invigd 1963 • 1990 invigdes klubbens nya 18-hålsbana. • Endast ca 400 medlemmar,
Vad är viktigast på en golfklubb..?. ..golfspelarna!
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation.
Hur tänka och göra som processtödjare
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Därför spelar svensken golf: Motion och hälsa 76,3% Umgänge med familj och vänner 67,6%. Gillar golf som idrott 59% Förbättra mitt spel 49,6% Personlig.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
GUMBALDE GOLFKLUBB - JUNIORKOMMITTÉN BOX STÅNGA TELEFON: ”Goda exempel” Idrottskonferensen
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Grönt Kort VARFÖR STARTADE PROCESSEN?  FM/FS  Revidering ett stark och bra koncept – Grönt kort - På väg till HCP  Anpassa efter golfens.
Rådslag Idrott Mats Enquist, GS Ingemar Nyman, Idrottschef
Välkomna!.
Solheim Cup 2003 Mia Reich-Sjögren. Projektets syfte SGF sökte Solheim Cup 2003 för att; - sätta Sverige på damgolfens världskarta - sätta Golfsverige.
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2007 Johan Kannerberg Utbildningsansvarig SGF.
Skandia avtalet 1997 Skandia Cup – riksomfattande tävling 1999 Mer aktivt från Skandia – tre ben 2002 Vissa förändringar 2006 Nytt avtal.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Inledning ”...varje framgångsrik idrottare har en unik historia att berätta om sin karriär. Från det kan vi dra slutsatsen, att utvecklingen av “spelare”
Ta ställning och handla!
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
SGF:s verktygslåda. Du befinner dig nu på en samverkansaktivitet med Bosön Idrottsfolkhögskola!
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. Inledning och historik Inledning och historik Gruppdiskussion Gruppdiskussion Redovisning på bifogat blad Redovisning på bifogat.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !
Strategiskt utvecklingsarbete
Strategiska perspektiv på verksamheten
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. 100 år sedan – Förbundet bildades 50 år sedan – 7000 golfare 25 år sedan – golfare Nu – folksport med medlemmar!
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Verksamhetsplan 2015 Knistad G&CC.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb VISION Vi är, inom golf, den ledande elit- och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn.
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb
GOIF A och U lag 2010/2011.
Föräldra- och spelarmöte Brunflo FK P-04/05
Obbola IK.
Vad är Swedish Golf Tour?
Prognos Prognos 2017 Totalt antal juniorer upp till 21 år.
Fotbollen i Hovsta Vision
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Välkommen till informationsmöte
Pojkar Footer Text 9/18/2018.
Verksamhetshetsidé Genom samverkan och rekrytering ska vi vara ett stöd till föreningar och Svenska Volleybollförbundet så att nya och befintliga spelare,
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
Förbättra klubbkvalitet
Att vara idrottsförälder
SGF Golfting & Förbundsmöte
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF

SGF:s portalmål för idrottsverksamheten ”Världsbäst på junior, bredd och elit” - att vara världsledande avseende våra bästa spelares prestationer och den elitverksamhet vi bedriver - att juniorutvecklingen skall vara ett föredöme både avseende bredd och elit - att den svenska breddgolfaren skall vara den mest välutbildade i världen avseende spel, etik och regelverk

BETEENDEN GÖR ”SCENEN” INTENTIONER VALDA SANNINGAR Vill skapaTror -Mål -Visioner -Ambitioner -Förväntningar -Föreställningar -Teorier -Verksamhet -Handlingar -Uppgifter ”BAKOM KULISSEN” Förändringsmotor Drivkraft Riktning Kraft

Golfklubbens idrottsliga uppdrag Målet: Bättre GK - ledare - spelare - verksamhetsutveckling Verktyg: Rekrytering/Utträde Utbildning Utveckling

Hur är läget?  Otydliga idrottsmål på GK (80%)  Otydlig medlemsverksamhet  Ledarförsörjningsbehov sällan i VEP  Oavsett medlemsutvecklingen i SGF sjunker klubbarnas medlemsintäkter  Ökat antal greenfeemedlemmar  Kötiderna kortare i storstäder  Spelrättspriser sjunker  Minskat spel och minskad företagsgolf

Faktorer som påverkar er situation  Konkurrens om tiden  För få korta rondtider  Greenfeemedlemskapet  Golfbanans lokalisering  Medlemsengagemang  Nya bokningssätt  Extrema vädersituationer  Attityden till nybörjare och medlemmar  Ledar- och yrkeskompetensen

Svenska Golfförbundets utbildningsstege - i samarbete med PGA ”Uppdrag Golf” En grundläggande ledarutbildning Golf för barn Golf för ungdom Tränarassistent- utbildning (TAU) Tränarutbildning (TU)Coach Övriga högre utbildningar Svensk Golfledarutbildning Svensk Golftränarutbildning Mot lägre scorer SGF SGF + PGAPGA VTU, STU

Konkurrens om golfarna  Arbetet och familjen  Andra fritidsaktiviteter  Fler ”öppna” golfbanor  Begränsat antal golfare?  Fler banor i er närhet.

Viktiga framtidsfrågor  Tid  Kortare rondtider  Antal hål man vill spela?  Nytta och service  Vad kan golfen erbjuda mig  Den ”lilla” servicen avgör  Personlig – SE MIG!  All service effektiv och samlad  Gäller alla medarbetare/ledare

Framtida målgrupper  Barn och ungdomar  Kvinnor år  Nya svenskar + alla befintliga medlemmar

SISU Idrottsutbildarna hjälper till!

Vilka val gör ungdomar och hur påverkar det mig som tränare/ledare?  Vill du attrahera unga? Tänk mer i termer av berättelse, vision och juste framtoning  Nutidsanalytikern påstår att ungdomars sammanhang avgör vilka de är – inte de själva! Golf för ungdom 2004

Riskminimering som strategi  Självförverkligande i fokus - Maslow  Från faror vi vill undvika… till risken att missa något!  Valen i livet handlar om riskminimering  Vägval - kom innanför människors riskminimeringsfilter

En framgångsrik golfklubb ställer frågor som…  vilka förändringar står vi inför?  vilka behov skapar detta?  vilken kompetens behöver vi?  vad måste vi utveckla?  hur kan vi skaffa den kompetens vi saknar? Alltså… TÄNK ”RUNT HÖRNET”

En framgångsrik golfklubb undrar hur man…  fångar bredden? Stöttar de bästa?  ökar klubbkänslan, medlemsvården, kittet?  erbjuder olika medlemmar olika upplevelser?  utvecklar m h a Handslaget, LOK, SISU?  driver frågor för medlemsutveckling

Hur utveckla verksamheten?  Gör en verksamhetsanalys  Ta fram plan för utveckling av verksamheten.  Organisationsöversyn  Kompetensbehov –Balans styrelse/anställda –Hur många nya ledare behöver vi utbilda?

BETEENDEN GÖR ”SCENEN” INTENTIONER VALDA SANNINGAR Vill skapaTror -Mål -Visioner -Ambitioner -Förväntningar -Föreställningar -Teorier -Verksamhet -Handlingar -Uppgifter ”BAKOM KULISSEN” Förändringsmotor Drivkraft Riktning Kraft

… ”Hur attraktiv golfen kommer att vara i framtiden vilar till stor del på hur golfens ledare möter och leder dagens och morgondagens spelare”