Bebyggelse, boende och kulturarv Lotta Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

MKB Miljökonsekvensbeskrivning
En översyn av riksintressen pågår
Nationell riskbedömning
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Jan Persson Länsstyrelsen Östergötland
Riskhänsyn i planeringen Risk och skred
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Vanliga fel vid riskbedömning
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Anpassning till ett förändrat klimat
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
CIR - dagen 2005 Ökade vattenflöden Per Löfling ÖKADE FLÖDEN -BEHOV AV ÅTGÄRDER INOM VÄGHÅLLNINGEN Problemställning Skador och konsekvenser Dimensioneringsprinciper.
Naturmiljön och miljömålen Lotta Andersson. Kontaktade myndigheter/organisationer.
Intressenter OL108A.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Klimat och Sårbarhetsutredningen Klimat- och sårbarhetsutredningen (M 2005:03) Utredare: Bengt Holgersson.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Tekniska försörjningssystem. Kontaktade myndigheter/organisationer.
GIS-metodik för sårbarhetskartering stranderosion = Erosionsindex
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Bevara, använda och utveckla Mats Riddersporre
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Risker med förorenade områden i länet
Klimatanpassning i Dalarna Gustav Wallheden.
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Länsstyrelsens klimatarbete Begränsa påverkan Följa utveckling en Anpassa till förändring Vid frågor kontakta:
Klimat – planering och anpassning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Anpassa samhället till klimatets förändringar
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
Risk- och sårbarhetsanalyser
Miljömålen består av tre slags mål
Rubrik.
Fuktsäkerhet Byggregler och fuktskador Olle Åberg.
Övergripande strategi
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Miljömålen består av tre slags mål
Statens geotekniska institut (SGI) 1:10 klimatanpassningsanslag
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Rekommendationer för hantering av översvämning till följd av skyfall
Presentationens avskrift:

Bebyggelse, boende och kulturarv Lotta Andersson

Kontaktade myndigheter/organisationer

 Översvämning av strandnära bebyggelse  Mer ras, skred och erosion – låg bebyggelse i skredbenägna områden  Ökad stranderosion – pga havsnivåhöjning, ökade vindar, speciellt fara för bebyggelse vid landets sydliga kuster  Ökad belastning på dagvattensystem och bräddning av avloppsvatten – ökade regnmängder, speciellt när marken mättad, skyfall - bakåtströmmande vatten med källaröversvämningar som följd ökar, liksom bräddning av avloppsvatten med åtföljande hälsorisker.  Fukt och mögelskador, överfulla avloppssystem och översvämningar av källare. Ökat yttre underhållsbehovet. Minskat uppvärmningsbehov, men ökat kylbehov. 3 Slutsatser SOU 2007:60 Bebyggelse, boende

Kulturarvet  Äldre kulturhistoriska bebyggelsen - påbörjade nedbrytningsprocesser som med ett ökat regnande tränger in och en vittring kan påbörjas T  Vind - kan förorsaka att förhistoriska gravar och kulturlager blottas i rotvältor och dylikt.  Ett historiskt perspektiv krävs i analyser av ras, skred och erosion, samt i analyser av naturmiljön som vindfällning, ökat trädbestånd och odlingsmetoder, inventering och dokumentation av forn- och kulturlämningar och utbyggd vindkraft, bebyggelse vid fysisk planering och översvämningsrisk  Ökad skadegörelsen på kulturarvet i form av skadeinsekter, påväxt, salthaltig luft etc.  Även kulturarvet under markytan påverkas av effekterna från klimatförändringarna. 4

Bebyggelse och boende – ny forskning och slutsatser från Boverket  Forskningsprojekt – beslutstödsystem, strategier  PBL – OK för ny bebyggelse men kan inte skydda befintlig  Hänsyn till kommande klimatförändringar måste börja nu och anpassas till bebyggelsens livslängd  Statliga myndigheter, länsstyrelser och kommuner behöver bli bättre på att tillhandahålla och utnyttja kunskapsunderlag om klimatförändringar för planering och byggande.  Helhetsperspektiv: Alla skeden i planprocessen och byggprocessen – från översiktplanen till förvaltningsskedet måste samverka  Regelverket om byggande och planering måste successivt uppdateras så att klimatförändringsaspekten finns med i de delar av plan- och bygglagstiftningen där det är relevant.  Information om risker med klimatförändringar som tas fram i arbetet med översiktsplaner måst följa med till detaljplanen, samt överföras till byggherren vid byggsamrådet och slutligen till fastighetsförvaltaren när byggnaden är klar 5

Bebyggelse och boende - vad saknas?  Samhällsekonomiska analyser av åtgärdskostnader och konsekvenser av att inte åtgärda  Hur ta beslut från osäkra underlag?  Hur kan klimatanpassningsåtgärder finansieras, med särskilt fokus på befintliga bostadsområden?  Ansvarsfrågorna – vem ska ansvara och betala? Vad är statliget, kommunalt, enskilt ansvar?  Hur kan man harmonisering av lagstiftning, t.ex. mellan Plan- och Bygglagen (PBL) och Miljöbalken (MB) avseende åtgärder som t.ex. vallar, för vilka det kan krävas tillstånd i MB, men samtidigt vara ett krav enligt PBL för att en detaljplan ska godkännas. Hur kan man harmonisering PBL, MB och Lagen om Allmänna Vattentjänster (LAV) avseende åtgärder för dagvatten.  Hur kan man säkerställa att konsekvenser av klimatförändringar för planering och byggande (t.ex. pga. havsnivåhöjningar) som omfattar flera kommuner eller hela landsändar kan hanteras på en övergripande nivå? Hur kan detta kopplas till en nationell samordning? 6

Bebyggelse, boende Slutsatser från klimat och sårbarhetsutredningen är fortfarande giltiga och på nationell nivå tillräckliga för att kunna rekommendera åtgärder. För genomförande av åtgärder på lokal och regional nivå krävs framtagande av lokalt beslutsunderlag. Rekommendationen är därför att prioritera kunskap som är kopplad till genomförande av åtgärder, inklusive riktlinjer för beslut från osäkra underlag 7

Kulturarvet – ny forskning och slutsatser från RAÄ  EU-projekten Noaks Ark och Climate for Culture mfl har tagit fram riskbedömningar för kulturvården särskilt byggnader och dess inre.  RAÄ har definierat prioriterade risker att förebygga: Ras och skred: Både själva skredet och åtgärder för att förhindra skred kan komma att påverka kulturarv. Här pågår stora arbeten i samhället som kan påverka kulturarv, t.ex. Göta älv-utredningen. Översvämningar: Både själva översvämningen och åtgärder för att förhindra översvämning kan påverka kulturarv. Här pågår stora arbeten i samhället som kan påverka kulturarv, t.ex. Översvämningsdirektivet och förändringar av vattentappning i Mälaren och Vänern. 8

Extrem nederbörd: Fukt-och mögelskador. Mer växtlighet: Påverkar det visuella intrycket av ett landskap och försvårar ett traditionellt brukande. Ökad växtlighet runt en byggnad kan leda fukt till skador. Skadedjur: Ökad temperatur innebär ökad utbredning av befintliga skadedjur Stora problem för samlingar och träbyggnader. Kommer det in nya arter, som vi dessutom inte har några metoder för bekämpning av, kan de snabbt orsaka stora skador. Mögel: Inom Svenska kyrkan har man uppmärksammat problem med mögel under de senaste åren. 9

Samverkan - integrera kulturarv mer i kommuner och länsstyrelsers arbete med klimatanpassning Kunskapsspridning – RÄE kan bidra med kunskap och riskanalyser. Prioritering och värdering är svårt. Underhåll 10 Kulturarvet – hur arbeta med klimatanpasning?

Kulturarvet – behov av kunskap För att bygga upp kunskap om klimatförändringar och kulturarv krävs mer studier. Metoder för att övervaka kulturarv långsiktigt, över 100 år, behöver utvecklas. Tillgängliga databaser om kulturarvsinformation exempelvis om byggnader och fornlämningar bör används i större grad i klimatanpassningsarbete. Samma gäller för arkiv- och kunskapssamlingar om historiska händelser. Information om kulturarv bör inkluderas i verktyg och andra myndigheters arbete med klimatförändringar, t.ex. i länsstyrelsernas klimatanpassningsplaner och risk-och sårbarhetsanalyser 11