Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Referat En sammanfattning.
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Att skapa världar och leda rollspel
Svenska p Svenska p.
Luncha & lär! BILDSPRÅK.
Ett arbetsområde om poesi
Vad bör en hälsopedagog kunna?
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Introduktion till Sagornas Värld. V38-41
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Planering för svenskundervisningen
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Delaktighet.
Skriva noveller.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Skriva.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Litteratur.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
Essäprov = uppsats.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva vetenskapligt
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 2!
Textlösa bilderböcker
Svenska som andraspråk 3
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Planering november – kurs D Tema kultur
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Bli säker på utredande PM
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Henrica Danielsson, Forsheda skola 7-9, Forsheda –
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
KRUT ATT GE PLATS.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen

Vad ska jag lära mig? Det sociala sammanhanget, det kulturella arvet och historiska förändringar formar en litterär genre (i det här fallet skräck) och påverkar hur dagens litteratur, film och även dataspel inom skräckgenren skapas

Varför? För att förstå varför dagens skräcklitteratur och film ser ut som den gör. Varför inte genren har sett ut på samma sätt genom historien

Vad ska Jag studera för att lära Mig detta? Typiska drag vad gäller innehåll och stil för genren Sammanhanget genren har tillkommit i och utvecklats från (samhälleligt, historiskt, kulturellt och socialt) Författare och deras verk Läsa och analysera utdrag ur olika verk Läsa en egen bok i genren

Hur utvärderas Mina kunskaper? (Summative assessment) Läs en skräcknovell Undersök, utvärdera och kommentera innehåll, sammanhang, språk (t.ex. ordval, meningsbyggnad och meningslängd), struktur, texttyp, handling, karaktärer, tema, tid, plats, miljö, stämning, berättarperspektiv, symbolik och bildspråk Ta exempel från den aktuella texten och koppla det till genren Fundera också över berättarteknik eller andra berättarknep som författaren använder sig av. Vad är syftet och vad har det för effekt på läsaren?

Hur utvärderas Mina Kunskaper? (SUMMATIVE ASSessment) Skriv en egen skräcknovell baserad på Edgar Allan Poes novell ”Den svarta katten”. Behåll handlingen Ändra till modern tid, när och var det utspelar sig, miljö och stämning Använd din fantasi, nya perspektiv och idéer och engagera dig i den kreativa processen Tänk igenom vilken stil du ska skriva i Se till att använda relevanta detaljer och exempel för att utveckla dina tankegångar Var noga med språket: använd passande och varierat ordval, meningsbyggnad och uttryck. Anpassa språket till sammanhanget och syftet Tänk på grammatik, meningsbyggnad, skrivregler och stavning

Hur utvärderas Mina kunskaper? (Formative assessments) Du visar också dina kunskaper genom att delta aktivt på lektionerna i t.ex. samtal och diskussioner kring litteratur, film och utbildningsprogram som vi arbetar med, samt i olika arbetsuppgifter där du får träna på att analysera texter och få kunskap om skrivprocessen och olika berättargrepp

Vilka inlärningsstrategier fokuserar vi på? Kommunikation Att läsa kritiskt och för att förstå Att läsa mellan raderna och att dra slutsatser Att skriva för olika syften Kreativt tänkande Att tillämpa de kunskaper du har för att skapa nya idéer och tankegångar Att skapa egna texter och tankegångar genom att använda existerande verk (litteratur) och tankegångar på nya sätt