Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Säkerställd intern styrning och kontroll
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Välkomna.
Valbo Köpstad Samrådsmöte den 17 april.
Sakägarsammanträde väg 586 Stöde - Sjöändan
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
AU Digital samverkan LO Process
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Etableringen i Stockholms län april 2014 Statistik framtagen inför Regionalt samråd i etablering- och flyktingfrågor
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Stora additionstabellen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Det lyser i grannens stuga – eller? analys av biologisk behandling i Sydost Avfallsplaner med stora ambitioner Miljömål med större ambitioner Alla är små….litet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
VÄLKOMNA!.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
MIFO fas 1 – granskningsseminarier
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 1 Geoteknisk sektorsportal – översikt och demonstration Mats Öberg, GIS-arkitekt, SGI Bättre planrings- och beslutsunderlag.
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
MIFO fas 1 - utbildningsdag
Kartläggning av inköpsprocessen
Stora subtraktionstabellen
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Rullbackarna Vattentäkt Samråd med allmänheten Mötet är ett samråd om miljökonsekvenser och omgivningspåverkan av en vattentäkt vid Rullbackarna.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Vad ska en vägplan innehålla?
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Samrådsmöten Lilla Varholmen – Gossbydal
Kontaktpersoner Trafikverket
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Presentationens avskrift:

Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö 2014-11-06

Dagordning Presentation av deltagare Bakgrund Information om processen Information om marklösenfrågor Presentation av uppdraget Fika Allmän diskussion och frågor TRV hälsar välkommen till Informationsmötet för väg 40 delen Nässjö – Eksjö. TRV går igenom dagordningen.

Deltagare Trafikverket: Mikael Hårrskog, projektledare Axel Werner, projektingenjör Mats Hjärtquist, markförhandlare ÅF: Linda Åhlén, uppdragsledare Lotta Kihlberg, biträdande uppdragsledare Kort presentation av deltagarna.

Bakgrund till projektet Riksväg 40 sträcker sig mellan Göteborg, Jönköping och Västervik och är en viktig öst-västlig länk som sammanbinder väst- och ostkusten. På sträckan, Nässjö-Eksjö, förekommer en stor andel lokal pendling. Avsaknad av mötesseparering i kombination av tidvis höga trafikflöden ger brister i både trafiksäkerhet och framkomlighet. Sträckan är ca 15 km lång. Vägen är på sina sträckor smal. Trafikmängden varierar mellan 5500 f/d och 9200 f/d. På stora delar av sträckan är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

Brister Bristande trafiksäkerhet (20 av 48 olyckor har inträffat mellan Vinkan och infarten till Eksjö golfklubb) Bristande framkomlighet Låg hastighet 6 st ATK (fartkamera) En dödsolycka Flera olyckor med allvarligt skadade. Hastigheten har sänks på den aktuella sträckan som en del för att försöka minska olyckorna tillsammans med ATK.

Syftet med projektet är: Öka trafiksäkerheten Förbättra/öka framkomligheten för samtliga trafikantgrupper Bidra till regionförstoring

Tidigare utredningar och beslut Förstudie, daterad 2012-11-09. Samrådsredogörelse. Länsstyrelsen har beslutat att projektet medför betydande miljöpåverkan (beslut taget 201305-02). Under 2013 tog en teknisk idéstudie fram för sträckan. Efter genomförd förstudie och teknisk idéstudie har Trafikverket beslutat att gå vidare med att ta fram en vägplan för: Väg 40 delen Nässjö – Eksjö. Nässjö och Eksjö kommuner är positiva.

Planprocessen I arbetet med vägplanen studeras var den nya vägen ska gå inom en given korridor, på vilken sida befintlig väg ska breddas. Man tittar även på hur vägen ska utformas om det ska vara mötesseparerat eller inte, bredden på vägen, hur korsningar ska se ut osv. Vissa vägprojekt måste tillåtlighetsprövas av regeringen. Det är ofta större vägprojekt som bedöms ha stor påverkan på miljön och hushållningen med mark och vatten. Detta projekt ska inte tillåtlighetsprövas. Därefter görs en vägplan med ritningar och textdokument som beskriver hur det är tänkt att vägen ska gå och se ut. Därefter finns vägplanen ute för granskning av bl a allmänheten. Fastställelse ger Trafikverket rätt att ta mark i anspråk för den nya vägen.

Samråd SYFTE Samrådet Kan vara muntligt eller skriftligt. Identifiera intressen som är viktiga att ta hänsyn till i planeringsarbetet Informera om projektet Inleda en dialog med länsstyrelsen inför t.ex. beslut om betydande miljöpåverkan, ev godkännande av MKB Samla in kunskap Under hela processen ska samråd ske med bl a allmänhet, länsstyrelse, kommuner, kollektivtrafik. Som tidigare nämnts så finns möjlighet att ha synpunkter på vägplanen vid granskningen. Det finns även möjlighet att överklaga Trafikverkets beslut om fastställelse. Få kommunens medgivande för t.ex. undantag från kravet på bygglov Förstå situationen och kunna göra en analys utifrån den Samrådet påbörjas så tidigt som möjligt sker löpande under hela projektet dokumenteras i samrådsredogörelsen och avslutas när granskningen börjar. Kan vara muntligt eller skriftligt.

Tidplan Informations-möte (Här är vi nu) 2014-11-06 Samråd Förstudie 2012 Beslut om betydande miljöpåverkan (2013-05) Informations-möte (Här är vi nu) 2014-11-06 Sakägar-sammanträde 2014-12 Granskning (2015-04) Fastställelseprövning (2015-06 och ca 6 mån framåt)

Information om marklösenfrågor Kortfattat pga att detta kommer att återkomma mer detaljerat på sakägarsammanträdet. Bra om TRV berättar lite kort om marklösen.

Vägområde

Vad ska en vägplan innehålla? Plankarta Planbeskrivning Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) Sakägarförteckning Kostnadsberäkning Ritningar Protokoll från samrådsmöte (Samrådsredogörelse)

Presentation av uppdraget Framtagande av vägplan för väg 40 delen Nässjö – Eksjö Ny vägsträckning mellan Vinkan och Rosan, 2+1 mötesfri landsväg. Befintlig väg 40, 1+1 eller 2+1 mötesfri landsväg. Hastighet 100 km/h Minska antalet utfarter Broar MKB Gång- och cykeltrafik Kollektivtrafiken Förslag på vilka anslutningar som stängs, byggs om eller blir kvar pågår. Kommer att redovisas på sakägarsammanträdet. Fladdermusinventering Viltinventering (eventuella faunapassager studeras) Utredning om vilka broar, koportar och trummor som ska behållas eller tas bort pågår. Varför rätar vi ut vägen? För att förbättra boendemiljön och trafiksäkerheten vid Sjunnarydsjön, sträckan mellan Vinkan och Rosan, samt minska restiden mellan Eksjö och Nässjö finns möjligheten att söka ett nytt läge för väg 40 om befintlig sträckning. Åtgärden med en ny sträckning av väg 40 skulle möjliggöra en högre hastighet på den aktuella sträckan samtidigt som de kraftiga nivåskillnader som finns i området kan jämnas ut. Alternativet med en uträtning av väg 40 är den lösning som ger högst måluppfyllelse av de transportpolitiska målen. Den samhällsekonomiska kalkylen visar även den på att det alternativet ger mest samhällsekonomisk nytta.

Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) Betydande miljöpåverkan MKB (Länsstyrelsen ska godkänna) MKB innehåller: Befintliga miljöförutsättningar i det område som kan komma att påverkas. Förändringar i miljökvalitet som projektet kan medföra Vad förändringarna bedöms innebära för människors hälsa och för miljön. Kort förklaring av vad en MKB är för något och vad den innehåller.

Har du god lokalkännedom – bidra gärna! Exempel: Viktiga platser eller stråk för t ex promenader, cykling, ridning, rekreation, fiske, fågelskådning mm. Platser man gärna besöker för deras historia eller fina utsikt. Platser eller stråk med mycket klövvilt (älg, rådjur, kronhjort, dovhjort, vildsvin etc). Områden intill vägen med ovanliga arter, t ex utter, flodkräfta, orkidéer. Enskilda vattentäkter eller kallkällor intill eller nära vägen Gamla deponier eller områden med föroreningar intill vägen Annat viktigt att känna till om området….

Information Information finns publicerad på Trafikverkets hemsida. http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Jonkoping/Vag-40-Nassjo-Eksjo/