Kontaktpersonsmöte 9/12 2009 Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP 2009-12-09 Utbildningsförvaltningen, Stockholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Omdömen, bedömning och betyg
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Ydreskolan och Hestraskolan
Omdömen, bedömning och betyg
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Dagordning föräldraråd 2/6
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Lokal Pedagogisk Planering
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljning och utvärdering
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Bedömning och betygsättning
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Skolwebb för vårdnadshavare Gärdesskolorna
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Skolwebb för vårdnadshavare
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Skolwebb för vårdnadshavare
Skolwebb för vårdnadshavare
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Begreppet undervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Skolwebb för vårdnadshavare
Skolwebb för vårdnadshavare
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm stad

Nätverkets mål  Att stärka lärares bedömarkompetens  Att öka elevernas kunskapsutveckling  Att stödja det lokala utvecklingsarbetet  Utveckla och sprida bedömningsstöd till Stockholm stads lärare

Kommentarbanker…  VT 09 –Revidering –Önskemål från skolor?  Skola 2011

Pedagogiska paket… LPP + matriser + elevexempel + instruktion

Assessment bank

Skolans insatser för elever med ofullständiga betyg  Revisionsrapport, Stadsrevisionen.  85 elever på 22 skolor, elever som saknat fullständiga betyg.  Elevakten; individuell dokumentation

Skolans insatser för elever med ofullständiga betyg - iakttagelser  Skolorna har i huvudsak arbetsätt som bygger på att lärarna ska ha täta kontakter med sina kollegor för att diskutera och lösa elevens problem eller svårigheter. Informationen till rektor om elevens behov av stöd sker ofta sent. Detta kan leda till att rektors ansvar blir otydligt.  Åtgärdsprogram saknas i många fall och i stor utsträckning uppfyller heller inte upprättade åtgärdsprogram nationella krav på utformning och innehåll.  Alla skolor upprättar inte individuella utvecklingsplaner (IUP) för samtliga elever. Detta är enligt skolförordningen en del av skolornas dokumentation som är obligatorisk.  Skolorna har system för at fånga upp brister i elevens kunskapsutveckling. Däremot behöver skolorna bli bättre på att uppmärksamma andra typer av problem, t.ex. psykosociala problem.

Skolans insatser för elever med ofullständiga betyg - rekommendationer  Skolorna måste bli bättre på att följa upp att det finns dokumentation som skolförordningen föreskriver.  Beslutade åtgärder måste följas upp och utvärderas.  På många skolor bör elev- och föräldrainflytandet utvecklas. Detta är en viktig förutsättning för elevens utveckling.  Skolwebben är ett verktyg i skolornas arbete med att upprätta en samlad elevdokumentation. Åtgärder bör vidtas för att fler skolor ska använda funktionen för elevdokumentation.