Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Systemkarta.
Behöver mormor och farfar uppgraderas? Brf Gasellen Kira Berg
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Hållbar service i Västerbotten
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Blir livet enklare med internet? Lambohov
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Vi blir Region Jönköpings län
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Kira Berg  1 Samverkansledning (tidigare kampanjledning) Nätverksträffar, KB, Folkbildningsrådet, Sambruk, Folkbildningsförbundet  2En.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Regionförbundet i Kalmar Län
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Framtidens Norrköping på C
Risk- och sårbarhetsanalyser
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Effektkarta för extern webbplats
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län – Regionförbundet Östsam – Kalmar kommun – Mjölby kommun Användarens fokus e-serviceverkstäder

Kontakt- center Bibliotek Service- kontor Medborgar- kontor

Att bo och leva Knivsta där framtiden bor (Knivsta) Här får du livstid (Fagersta) Världsvan och hemkär (Mjölby) Attraktiva Kalmar (Kalmar) …en bra stad att leva i för människor i alla livets skeenden (Karlstad) …en kreativ miljö för människor och företag (Lidingö) …här är det bra att bo och leva (Aneby)

Finns behovet? Vems är ansvaret? Kalmar 560 deltagare 2014 Mjölby 350 deltagare % av internetrelaterade frågor till biblioteken handlar om andra verksamheters e-tjänster. 43% söker aldrig myndighets- information Över 1 miljon över 16 år kan inte använda internet. Övervägande 65+ Under 6 veckor hade It-guide besökare i Örebro och Eskilstuna

Vad handlar det om? Vem som helst kan vid något tillfälle behöva hjälp Vilka behov och vilka förutsättningar har användarna? Hur och var vill kommunen möta och kommunicera med sina medborgare? Hur tänker vi när vi skapar e-tjänster? Hur kan tillgängligheten till offentlig service och tjänster ökas? Vilka aktörer måste samverka för att få en bra och effektiv service på användarnas villkor?

Att överskrida traditionella ansvarsområden och nivåer Att hålla användarens perspektiv Att hitta hållbara arbetsformer Att tydliggöra ansvar Att överskrida traditionella ansvarsområden och nivåer Att hålla användarens perspektiv Att hitta hållbara arbetsformer Att tydliggöra ansvar Utmaningar

Hur arbetar vi i vår kommun med dessa frågor idag? Hur och var möter vi våra medborgare? Finns användarens perspektiv med t ex i vår kommunala IT-strategi? Finns behov av en förändring och i så fall hur? Hur kan samarbete mellan kommuner och regionförbundet utformas i denna fråga? Hur arbetar vi i vår kommun med dessa frågor idag? Hur och var möter vi våra medborgare? Finns användarens perspektiv med t ex i vår kommunala IT-strategi? Finns behov av en förändring och i så fall hur? Hur kan samarbete mellan kommuner och regionförbundet utformas i denna fråga?

Vad vi har lärt oss Det offentliga samhället har ansvar för tillgängligheten och användbarheten Användarstöd behövs för att öka delaktigheten och skapa tillit till tjänsterna Digital delaktighet och tillgängliga tjänster = ledningsansvar Gemensamt användarfokus är nödvändigt Innan en e-tjänst byggs – gör analyser Alla anställda ska kunna Det offentliga samhället har ansvar för tillgängligheten och användbarheten Användarstöd behövs för att öka delaktigheten och skapa tillit till tjänsterna Digital delaktighet och tillgängliga tjänster = ledningsansvar Gemensamt användarfokus är nödvändigt Innan en e-tjänst byggs – gör analyser Alla anställda ska kunna

Tydligt uppdrag att samverka Tydlig ledning Förankra i styrdokument Processer tar tid Gamla klassiker ger stabilitet!

Rekommendationer Digital delaktighet och tillgängliga tjänster är ett ledningsansvar Sätt ihop en tvärgrupp med dem som arbetar strategiskt och dem som möter användare direkt Ge gruppen ett tydligt uppdrag att samverka över förvaltningsgränserna Gör behovsanalys, användaranalys och intressentanalys före e-tjänst Skriv in ansvaret för användarstöd i styr- och policydokument

Rekommendationer Knyt nyckelpersoner till arbetet, kommunalt och regionalt Marknadsför och rusta den fysiska platsen/platserna dit man kan vända sig Vidareutveckla dialogen med användarna Utveckla kompetensen inom kommunen så alla kan guida användare i sina e-tjänster Beakta integritet och säkerhet i alla tjänster så att de ses som första alternativ vid kontakt

Samarbeta under Digidels medborgarvecka 6-12 oktober!