Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Ungdomar utanför gymnasieskolan
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
AU Digital samverkan LO Process
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Vad innebär ett barnperspektiv
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Aktuella frågor på EU-nivå
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Exempel på analys och handlingsplan
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Uppsökande och förebyggande arbete
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
NÄMIL 2013 Gunnar Fredriksson SKL
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Idéburet Offentligt Partnerskap
Överenskommelse om samordning kring barn
STs Arbetsmiljörapport 2010
Nya föreskrifter och allmänna råd
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Uppföljning av regeringens handlingsplan mot prostitution och människohandel.
Michael Anefur Nationell hemlöshetssamordnare Socialdepartementet
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Utsatta EU-medborgare - juridiska förutsättningar
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin, SKL, avdelningen för vård och omsorg, sektionen för vård och socialtjänst
Martin Valfridsson, särskild utredare med nationellt samordningsansvar S 2015:01 Nationell samordnare utsatta EU- medborgare.
EU-medborgare i Göteborg ”Vi vet att lösningen inte finns hos oss, utan i de länder de kommer ifrån, men nu är de här och vi kan inte gå förbi en människa.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Kvalitet i särskilt boende
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Pilotlän för grön utveckling
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordnad utveckling för god och nära vård
Personliga ombud Kronoberg
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad

Utsatta EU-medborgare  Uppdrag att studera frågan om utsatta EU-medborgare och avrapportera till AU - Kartläggning över hur situationen ser ut i kommunerna - Vad andra myndigheter gör i frågan - Resultera i en handlingsplan/rekommendation till kommunerna  Utgå från gällande lagstiftning  Och (de) goda erfarenheterna Beslut

Aktiviteter  Seminarium med nio kommuner och regeringskansliet  Juridisk bedömning  Enkät - Omfattningen - Kontakt med gruppen - Vad görs? - Vad behövs?

Juridisk bedömning  Fria rörligheten en grundpelare – till arbete - 3 månader - Identifiera sig - Orimlig belastning för biståndssystemet  Vistelsekommunen ett ansvar för akuta insatser, nöd - Ansökan o individuell bedömning  Ett särskilt ansvar för barn - Uppsökande verksamhet – inte finns barn som far illa  Ambassaden - endast vid deponering – marginellt aktuellt  Tiggeri inte straffbart - Dock ofredande, hot, vilseledande  Lokala ordningsföreskrifter – upprätthålla ordning o säkerhet  Nedskräpning vid läger - ”ingen får skräpa ned utomhus…som allmänheten har tillträde eller insyn till” - Visst kommunalt ansvar allmansrättsligt område  Avhysning - Kronofogden, personuppgifter på var och en – individuellt beslut

Enkätsvar  204 svar - 70 %  70 kommuner kontakt med gruppen, 25 % av kommunerna – svar utifrån dessa nedan  Ytterligare 29 uppger att det befinner sig personer ur gruppen i kommunen men att de inte har kontakt  Tiggeri? – Ja, ja vissa 66 %  Mellan personer - Majoritet män  Barn under 18 år i en fjärdedel av kommunerna – 18 kommuner  En ökning – 70 % av kommunerna  10 kommuner egna analyser  Stöd och hjälp - Hemresa57 % av de 70 kommunerna - Akut logi34 % - Rådgivning28 % - Ekonomiskt bistånd24 %  I 38 kommuner finns samarbete med frivilligarbete

Ange fritt vad er kommun anser vara de viktigaste insatserna för att skapa en bättre situation för denna grupp av EU/EES- medborgare. 36 svar  Stöd till hemlandet/ESF-projekt13  Nationell samordning 8  Ge stöd till basbehov 5  Samverkan kommuner/myndigheter 3  Höj kunskap/juridik 2  Litet problem 2  Se också andra utsatta EU-medborgare 1

Förslag till beslut  Uppdra till kansliet att föra överläggningar med regeringskansliet. Avstämning med AU o beredning.  Utsatta EU-medborgare lever i en utsatt situation. Gruppen måste ges ett förstärkt stöd.  Frågan om utsatta EU-medborgare är en internationell fråga. Dock konsekvenser lokalt. De erfarenheter som kommuner, landsting o region har måste uppmärksammas i de överläggningar som regeringen för på det internationella planet.  Det finns anledning att på ett tydligare sätt undersöka vad som kan göras i hemländerna för utsatta EU-medborgare. Den europeiska socialfonden borde kunna vara mer användbar.  Det är inte rimligt att de svenska kommunerna i den utsträckning som sker får ta ansvaret över något som de inte har möjlighet att påverka. En samverkan måste ske med de statliga aktörerna och en gemensam handlingsplan måste tas fram.  En översyn måste ske av de totala kommunala kostnaderna för kommunerna, regionerna och landstingen.  Det finns anledning att mer tydligt se över de juridiska förutsättningarna för utsatta EU- medborgare.  Sprida goda exempel  Samarbete bör i det kommande arbetet ske med frivillig sektor.

Återstår  Statssekreterarmöte  Nätverksmöte  Förstärkt analys - Goda exempel - Internationell utblick - Vad kostar det - Vad behöver ändras i lagstiftning/förordningar  Rekommendationer?