De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa 2006 4.12.2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Elever med utländsk bakgrund -
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Ungdomsutbytet MÅNADEN FÖR NYA GENERATIONER Presentation Datum Rotarydistrikt 1410.
Hälsan är inte jämt fördelad Välden är ojämlik Hälsan har inte fördelats jämt i världen. Det finns skillnader också inom Europa och de nordiska.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Läroplansträff Välkomna!.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Fakta om undersökningen
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
Fakta om undersökningen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
A TT FÖRHINDRA UTSLAGNING BLAND UNGDOMAR Hotell Vallonia Vasa Göte Winé Mail: Mobil:
Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Nämndplan 2015.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Enkätresultat för Förskolan Föräldrar 2016 Näshulta Fristående Förskola.
Pensioneringsåldern år 2015 Jari Kannisto Utvecklingschef
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Skolmat Namn på föreläsare.
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
UTBILDNINGEN BAKOM NORDISK FRAMGÅNG
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Enkät i gymnasieskolan
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa

FORSKNINGSPROGRAMMET PISA Forskningsprogram inom OECD. Tar fram information om utbildningssituationen i internationell jämförelse. Undersöker hur 15-åringar behärskar –centrala basfärdigheter med tanke på det framtida samhället, utvecklingen i arbetslivet och ett gott liv, och –vilka faktorer som påverkar dessa färdigheter och hur färdigheterna utvecklas Undersöker vart tredje år –läsfärdighet (PISA 2000) –matematiskt kunnande (PISA 2003) och –naturvetenskapligt kunnande (PISA 2006)

PISA-PROGRAMMET... I fråga om naturvetenskapligt kunnande undersöktes: –ungdomarnas förmåga att använda naturvetenskapliga kunskaper och färdigheter inom olika ämnesområden och i olika vardagssituationer, –elevernas föreställningar och attityder när det gäller naturvetenskapliga frågor samt vetenskapligt tänkande och vetenskaplig slutledning, –elevernas ansvar och möjligheter att påverka en hållbar utveckling

De huvudsakliga resultaten av Pisa 2006 De finländska ungdomarna visar en hög och jämn nivå inom undersökningens alla delområden –I naturvetenskaper och matematik placerar sig de finländska eleverna i den absoluta toppen bland OECD-länderna, i läsfärdighet på andra plats –andelen svaga elever är liten och antalet goda elever är på god nivå –skillnaderna mellan regioner och skolor är mycket små

Naturvetenskapligt kunnande Resultatet för Finlands del är signifikant bättre än för något annat land som deltagit i PISA 2006-undersökningen och poängtalet det högsta som någonsin uppnåtts i en PISA-undersökning. Elevernas kunskaper uppvisar en hög nivå inom alla delområden av naturvetenskaperna. Eleverna värdesätter naturvetenskaper eftersom: –de naturvetenskapliga och tekniska framstegen förbättrar människornas levnadsförhållanden och –hjälper människorna att förstå världen omkring dem. Eleverna förhåller sig positivare till att studera naturvetenskapliga frågor än eleverna i OECD-länderna i genomsnitt.

Läsfärdighet och matematiskt kunnande De finländska elevernas läsfärdighet ligger fortfarande på toppnivå –Flickorna är klart bättre på läsning än pojkarna. Prestationsskillnaderna mellan könen är fortfarande stor. Skillnaden för Finlands del är den näst största bland OECD-länderna. De finländska ungdomarnas matematikkunskaper ligger också på toppnivå. –Jämfört med 2003 har medeltalet för elevernas matematikkunskaper stigit. –Pojkarna är fortfarande bättre i matematik än flickorna. För Finlands del har skillnaden mellan flickors och pojkars matematikkunskaper vuxit jämfört med föregående mätning.

Orsaker till framgången Finlands skolsystem: –tillförsäkrar alla barn och unga lika möjligheter till grundläggande utbildning oberoende av sociala omständigheter, kön och etnisk bakgrund –det primära ansvaret för att ordna undervisning finns nära barnen och de unga och deras hem Gratis undervisning och heltäckande studiesociala förmåner: –elevvård –skolbespisning –stöd för skolresor Lärarnas höga utbildningsnivå möjliggör –kvalitativ undervisning på hög nivå –tillit till undervisningen –stor beslutanderätt för skolorna och lärarna i undervisningen –vikten av samarbete (samarbete mellan hem och skola samt yrkesövergipande samarbete från myndigheternas sida)

DEN GRUNDLÄGGANDE UTBILDNINGENS KVALITET UTVECKLAS I enlighet med regeringsprogrammet används de resurser som frigörs på grund av krympande åldersklasser till att utveckla utbildningens kvalitet. Målet är att  minska gruppernas storlek,  stärka stöd- och specialundervisningen,  stärka elevhandledningen och elevvården och  satsa på klubbverksamheten i skolorna samt  främja samarbetet mellan föräldrarna och skolan

UTVECKLING AV DEN GRUNDLÄGGANDE UTBILDNINGENS KVALITET Under regeringsperioden allokeras sammanlagt 80 MEUR i statsunderstöd för utveckling av den grundläggande utbildningens kvalitet (Programmet POP, Perusopetus paremmaksi). Under åren ligger fokus (18 miljoner euro) på att utveckla undervisningen och stödåtgärderna samt elevhandledningen för elever i behov av effektiviserat och särskilt stöd.