Behovsanpassat ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
TACK alla ni som hjälpt oss att svara på vår patientenkät! Här kommer resultatet. Vi jobbar vidare för att bli ännu bättre..
Vs..
Värdegrund 1.
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
Scanias motormontering Södertälje
Världens Bästa Coach!. • Vad är ditt uppdrag som ledare? • Vad har du får mål med DITT ledarskap? • Vad har du får mål för dina AKTIVA?
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Organisationskultur, makt och konflikt
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Vad bör en hälsopedagog kunna?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Tillgänglighet – för vem, hur, när och varför? Några tankar kring om kvinnors och mäns användning av sin tid och energi i relation till arbete och familj.
Attityder till träning
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Lyckad träning Hur?.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Coaching.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Tillsammans.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Gemensamma mål Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Klipp: olika människosyn
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Respekten för människan
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Konsultativt förhållningssätt
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Lärenergi När jag känner :
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Henrik Drakenberg & Jörgen Sandahl
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Världens bästa idrottsförälder
ATT ARBETA I LAG. 1 Lag “Ett lag är en grupp människor som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål.”
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
Ledarskap.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
GOIF A och U lag 2010/2011.
Föräldramöte 25/4  .
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Presentationens avskrift:

Behovsanpassat ledarskap Stefan Söderfjäll, Fil.Dr

Vad är egentligen motivation? Är det viktigt med motivation? Den drivkraft som styr: Vad vi gör Med vilken intensitet/ansträngning vi agerar Hur länge vi utför beteendet

Två typer av drivkraft ”Jag måste” ”Jag vill” Kontrollerad: Uppnå/undvika yttre belöningar och bestraffningar eller inre krav och ”måsten” som man har på sig själv ”Jag måste” Autonom: Göra något därför att det känns rätt och meningsfullt eller för att det är roligt, utmanande och lustfyllt ”Jag vill”

Varför är det så viktigt att man vill? Stannar kvar inom idrotten Mer kreativ och bättre på att lösa problem Mer glädje och lust, mindre stress och ångest Mer etik och moral Bättre relationer Bättre prestationer

Grundläggande psykologiska behov: Kompetens Samhörighet Autonomi

Kompetensfrämjande (några exempel) Mål (tydliga, utmanande, återkoppling) Ha Pygmalion i åtanke (positiva höga förväntningar) Bekräfta prestationer och utforska intentioner

Samhörighetsfrämjande (några exempel) Värme, vänlighet och respekt Se personen bakom rollen Var mjukfast i konflikter Bygg gemensamma plattformar

Autonomifrämjande (några exempel) Ge valmöjligheter Delegera Ge ett meningsfullt syfte Icke-kontrollerande språk Bekräfta och tillåt känslo- och åsiktsyttringar Var försiktig med yttre motivatorer

För den som önskar veta mer:

Tack för att ni lyssnade!