Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Välkomna! till extra föräldramöte i 74f. Agenda Info om bloggar och skola-föräldrakontakt Prov/läxschema Matematikundervisningen Arbetsplaner Datorerna.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Bemötande. Varför denna lärfråga? Hypotes: Vi trodde att vårt bemötande påverkar elevers ansvarstagande för sin skolsituation.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Läroplansträff Välkomna!.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Sinnesstimulering En (livs)viktig del i vardagen Birgitta Råstander, Pedagog Ina Gilbertsson, Arbetsterapeut.
Läroplansträff Välkomna!.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Springlife Prioövning
1 Gymnasieskolan 2013 Årets rapport är skriven av: Alf Solander, Gymnasiechef Botkyrka Annica Sterner, Gy-samordnare Södertörn Anders Byfeldt, Gy-utvecklare.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Debattartikel.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen

Schacks implementation under skoltids
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Välkomna!.
Enkätresultat för Gymnasieskolan
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik

Digitala hjälpmedel och Flipped Classroom i matten Varför Flipped Classroom i undervisningen? Så implementerar du metoden i klassrummet På vilket sätt kommer klassrumsarbetet att förändras? Bakgrund Genomförande Resultat Erfarenheter Digitala hjälpmedel Frågestund

Ett axplock ur några anonyma utvärderingar

Utvärdering HT 2012 med klass som jag tidigare haft ”traditionell” undervisning med.

Mer eller mindre väntade effekter: Tidseffektivt Mindre stress Mer tid för andra aktiviteter på lektionerna Eleverna mer uthålliga och fokuserade Lugnare på lektionerna Eleverna lär sig mer?

Digitala hjälpmedel för att göra och presentera genomgångar. Tablet PC Microsoft OneNote . Camtasia (Screencast och redigering) Google Sites (Webbverktyg och plats)

Från genomgång till lektion Elevanteckning 1 Elevanteckning 2

I klassrummet. Presentation av två elever. Diskussion. Gruppuppgifter eller laboration (1 2 C 3 4 ) Individuellt arbete Självrättande prov på E-nivå (5 Uppsamling och presentation av kommande genomgång

I klassrummet. Presentation av två elever. Diskussion Gruppuppgifter eller laboration (1 2 C 3 4 ) Individuellt arbete Självrättande prov på E-nivå (5 Uppsamling och presentation av kommande genomgång

I klassrummet. Presentation av två elever. Diskussion Gruppuppgifter eller laboration (1 2 C 3 4 ) Individuellt arbete Självrättande prov på E-nivå (5 Uppsamling och presentation av kommande genomgång