Bedömningskriterier för studentrapporter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Källkritik.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Referat En sammanfattning.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Viktorija Kalonaityte
Den vetenskapliga artikeln
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Insändare Struktur och respons.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
En vetenskaplig rapport
Hur presentera och opponera?
Källor! Hur gör man egentligen?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Debattera.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Outline för dagens övning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Argumenterande text.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Att lära sig att analysera
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Om skrivande av uppsats
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Regler för citatteknik
Exempel på skriftligt omdöme
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
STUDIETEKNIK.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Att skriva rapporter Det som ställer till mest frustration bland studenter är det avsnitt som kallas Systembeskrivning. Studenterna får lära sig att en.
Att skriva en resonerande text
Att skriva essä.
Vetenskapligt skrivande
Presentationens avskrift:

Bedömningskriterier för studentrapporter -       Universitetsadjunkt Bjarne Hinderssons perspektiv Fakta Respekt ÖRA Bjarne Hindersson 016 15 37 38 (kontorstid) bjarne.hindersson@mdh.se

Vad gör jag när jag inte förstår uppgiften? Läs uppgiften noga. Kanske man förstår om man läser en gång till. Att lösa det hela med att delta i och förmedla ryktesspridning är nog aldrig att föredra. Ring eller maila läraren om du/ni i gruppen inte förstår eller tycker uppgiften är konstig. Dialog kring uppgifter man blir tilldelad med läraren är alltid att föredra framför att man som student ska gå och vara arg över för svåra/lätta/dumma/otydlig uppgifter.

Hur visar jag att jag läst kursen? Undviker löst tyckande. Det är ju något man kan leverera utan att ha gått kursen Referenser till obligatorisk kurslitteratur Försök visa på en mognad i ämnet Checka att du redogjort för viktiga kursmoment Använd relevanta källor som har med kursen att göra

Kan handledaren hela boken utantill? Vid, citat, referenser och hänvisningar till litteratur ange gärna exakt sida. Så kan handledaren gå dit och jämföra med det som studenten skriver.

Är formalia på rapporten viktigt? Försättsblad Namn Grupp/gruppdeltagare med mailadresser (skolans) och telefonnummer Kurs: kursnamn, beteckning samt när kursen går Abstract/sammanfattning Innehållsförteckning Sidnumrering Referenser Bilagor Projektets fortskridande/Dagbok

Källkritik? Tid? Tendentiös? Primär- eller sekundärkälla? Vems syften tjänar författaren? Vilket perspektiv har författaren? Skilj mellan hantverk och forskning?

Bilder i rapporten? Bild och text i samverkan? Vi är på ID! Gärna bilder varvat med löptext? Seriell- eller radiell informationsgrafik? Jobbigt och ibland obegripligt att bläddra till bilaga. Endast text räknas vid angivande av sidantal.

Undvik när du skriver rapport Delar som inte kommenteras och inte hänger ihop med rapporten i övrigt Många författare av rapporten med olika delar som inte hänger ihop Upprepning av samma eller liknande saker i rapporten Föreläsningar som källor Kan ha hört fel Kan vara ryckt ur sitt sammanhang Läraren kan ha sagt fel

Finns sanningar? Orsakssamband Kvantitativ frågeställning Kvalitativ frågeställning

Bra att ha med I rapport Analys Påståenden måste vara styrkta Diskutera Problematisera Använd fler källor Kunskap → Källa → Kritiskt förhållningssätt → Analys → Andra källor → Diskussion → Tydliga egna exempel → Egna reflektioner  →

Användande av ordet “jag”? Är det förbjudet? Håller vi inte på med forskning? Kan det bakvägen göra att vi blir mindre stringenta?

Vad är validitet och reliabilitet? Undersöker man det man ska? Är det relevant givet det problem man har? Reliabilitet Går det att upprepa under liknande omständigheter?