 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Gymnasiearbetet p..
Solanderskolan presenterar
Centrala innehåll och kunskapskrav
DITT BOENDE.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Mål och betygskriterier
Att skriva projektrapport
Högskoleförberedelse
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Centrala innehåll och kunskapskrav
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Bild 1 av 5Fredrik Johansson  Val av ämne  Gruppsammansättning  Skriva idéskissen  Projektplan.
Bedömning.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
”Undervisningen är helt gratis ”
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Att övertyga ! Disposition och mall.
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Aktiviteter och upplevelser
PA1201 Projektarbete 100 p.
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Marknadsföring och försäljning
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Framtidskartläggning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Lära för livet!.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Presentationens avskrift:

 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)

 Någon att diskutera arbetet med  Ger konstruktiv kritik  Bör informeras om arbetet  Säger INTE vad du ska göra  Sätter betyg enligt skolverkets betygkriterier

 Idéskissen ska visa kopplingen till programmålen  Skolverkets hemsida – länk på elevportalen  Kolla samhällsprogrammets programmål

 Inom samhällsvetenskapliga ämnen: politik, historia, internationella relationer, livsåskådningar, livsstilar, psykologi…  Inom hälsa/idrott: sjukgymnastik, friskvård, näringslära, föreningsarbete, visualisering, doping…  Övrigt: samhället och idrotten, ungas attityd till träning…

 Idéskiss, vecka v.36  Projektplan (arbetsversion), vecka 40  Tidsplan, vecka 40  Loggbok, kontinuerligt från vecka 36  Redovisning v.18  Slutrapport v. 20  Betygssättning v.22

 Viktigast just nu är: Idéskiss Projektplan Betygskriterier

 Börja i tid  Arbeta kontinuerligt  Skriv loggboken redan från start  Använd din handledare och boka tider  Använd din skolmailadress  Använd biblioteket  Använd betygskriterierna som hjälp

Kriterier för betyget Godkänd - Eleven skriver en idéskiss som ligger till grund för projektarbetet. - Eleven planerar, genomför och redovisar med handledning ett projektarbete. - Eleven väljer och använder med handledning relevant arbetssätt och material. - Eleven skapar en projektplan och arbetar utefter den. - Eleven upprättar och följer en tidsplan. - Eleven för loggbok regelbundet. - Eleven utvärderar själv arbetsgången och resultatet i slutrapporten. - Eleven deltar i regelbundna träffar med handledaren. Träff bör ske minst varannan vecka.

Kriterier för betyget Väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G-nivå väl. - Eleven håller de för projektarbetet angivna tidsramarna. - Eleven visar självständighet i valet av kunskapsområde och uppgiftsformulering. - Eleven identifierar problem som kan uppstå under arbetets gång och förmår lösa dem. - Eleven tar initiativ till att aktivt använda handledaren och/eller andra som stöd. - Eleven tar till vara på och utvecklar arbetet utifrån andras synpunkter, samt visar på vilket sätt det gjorts. - Eleven beskriver själv olika arbetssätt och arbetsmaterial som kan användas, samt motiverar utförligt varför man valt att använda respektive förkasta dem.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd - Eleven uppfyller kraven för G- och VG-nivå mycket väl. - Eleven motiverar sitt arbetssätt och sina val med väl underbyggda argument. - Eleven tar egna initiativ, visar uppfinningsrikedom och kreativitet dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material. - Elevens utvärdering av projektarbetet visar mycket god insikt i det egna arbetet. - Eleven visar skicklighet i utförandet av slutprodukten.