Informationsstrukturering – Så funkar det!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Placering av grundläggande element på webbplatsen (enbart Powerpoint-skisserna) Den här prototypen är en bilaga till Vägledningen 24-timmarswebben från.
Advertisements

Kampanjuppföljning Hur den senaste kupongkampanjen gick totalt sett vet du säkert. Men hur gick den i exempelvis Skåne jämfört med i Göteborg? Var resultatet.
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Välkommen till Internet för nybörjare
Skapa ett video-CV på YouTube
Varför är det viktigt att mäta?
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Anneli och Christians Datorskola
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Välkommen till internet för nybörjare
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Access med Sebastian och Robert
Att söka och förvalta kunskap
PowerPoint 2007 Lathund.
E-post juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Hur ger vi snabbt de kunskaperna? Vi behöver ge våra blivande e- handläggare förkunskaper, för att de ska klara sina utbildningar och uppdrag.
Videokonsultation med medborgare
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Intranät som funkar Andreas Blackne
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Grundkurs i Internetsökning
Lägga in ett PM – så här gör man…
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Välkommen!.
Demo dokument- och ärendehantering Polisförbundet
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Cirkelledarutbildning
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Vittert vetande om webbdesign
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bo Hansson Nils Runberg. Vid första kontakten med hemsidan ska besökaren… Attraheras av en grafiskt intressant profil Lätt hitta mer om det som finns.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Lathund PowerPoint 2007 Lathund
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Om du jobbar i huset (ekero1)
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Introduktion Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande.
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Koncept för skolor och avdelningar på
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Användarguide - chefer
Nya 1177.se
Den här presentationen innehåller:
Nya 1177.se
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Informationsstrukturering – Så funkar det! Jeanin Day och Sara Rutgersson, Antrop Umeå 24 april 2007

Upplägg Kort om oss Informationsstrukturering i teorin …och praktiken Praktiska tips och råd Intressanta exempel Övning i kortsortering Frågor?

Jeanin Day Senior interaktionsarkitekt Antrop sedan 2006, Ericsson etc sedan 1997 Socialstyrelsen, Folksam, Vattenfall, Ams, Regeringskansliet. Läst medie- och kommunikation, samt biblioteks- och informationsvetenskap Sara Rutgersson Interaktionsarkitekt Jobbat på Antrop sedan 2005 CSN, Ams, HO, Vattenfall, Ongame Läst kognitionsvetenskap i Linköping

Informationsstrukturering i teorin

Citat ur Vägledningen 24-timmarswebben

Utgångspunkt 1 Innehåll Användare Kontext

Utgångspunkt 2 Gränssnitt Informationsstruktur

Tre nivåer av design och struktur Grafisk form Informationsdesign Informationsstruktur

En bra informationsstruktur? Effektiv Flexibel Enkel Logisk? Snabbt, lätt och enkelt för användarna att hitta info eller göra den uppgift de vill utföra.

…men vilka 20%? Paretos princip 20% av innehållet besvarar 80% av frågorna …men vilka 20%?

Två tillvägagångssätt Uppifrån och ner Nerifrån och upp

Uppifrån och ner Utgår från besökarnas frågor eller uppgifter Dessa identifieras med hjälp av användarstudier Lätt stort fokus på start-sidan och huvudrubriker-nas startsidor

Nerifrån och upp Utgår från befintligt innehåll och funktionalitet Innehållsinventering och -analys Viktigt vid vidareutveckling

…och inifrån och ut, i ”kärnmodellen” Utgår från ett antal prioriterade kärnsidor eller funktioner Optimerar dessa sidors sökbarhet (vägar in och vidare) via Google, menyer, startsida etc Skapar informationsdesign och struktur utifrån det prioriterade innehållet

Informationssökningsbeteenden Två huvudmetoder: Att bläddra och klicka sig fram ”browsning” Att söka i sökruta Varierar utifrån person och situation Viktigt att tillgodose alternativa söksätt: navigation, webbkarta, sökfunktion, A-Ö-index…

Ofta kombinerade sökmetoder Söka Klicka sig runt Fråga om hjälp

Tre typer av informationsbehov Vill få en introduktion/översikt Vill veta allt ”Known item”-sökning

Fungerande informationshierarkier Förr regler av typen ”max 7 klick” UIE - idé: ”The scent of information” Viktigast att känna att man är på rätt väg och att doftspåren blir starkare Användarna söker efter ”trigger words” Viktigt att identifiera och använda dessa

Bred informationsstruktur Startsida

Djup informationsstruktur Startsida

Informationsstrukturering i praktiken

Hur gör man då? Utgå från faktiska nuläget inte imaginära nolläget Utvärdera, testa, granska dagens lösning, +/- Risk 1 – Den Stora Omdesignen av Allt Risk 2 – Nytt publiceringssystem 22

Användarnas behov och krav Involvera användarna genom tex: Referensgrupper Användningstester Intervjuer Genomgångar/granskningar av webbplatsen Identifiera och prioritera gärna olika användargrupper Personas kan vara ett bra verktyg för prioritering av krav

Effektmål Ofta definieras endast projektmål: - ”Den nya webbplatsen ska lanseras 1 maj 2007” - Vi ska öka antalet besökare med 50% Effektmål är mätbara och kopplade till verksamhetens mål. - Effektivisera handläggarnas arbete med 25% - Ge svar på alla medborgarnas frågor inom 36 timmar - Minst 100 personer begär mer info om att bo i kommunen via webbplatsen - Minst 20 intresseanmälningar från företag om att etablera sig på orten

Kravspecifikation och prototyp Användarkrav och effektmål dokumenteras i kravspecifikation - Innehåll - Funktionalitet - Icke-funktionella krav - Följa standarder (tex 24-webben, HTML, WAI) - Uppföljning av mål Första prototypen utvecklas: - Informationsstruktur och navigation

Att skapa en informationsstruktur Fria workshops med ”post it”-lappsövningar Kortsorteringsövningar - Individuellt eller i grupp - Öppna eller slutna Frågor och svar - Ha uppgifter, visa rubriker Användningstester

Kortsorteringsövningar Rubriker över befintlig/planerad innehåll och funktionalitet Rubriker per sida eller avdelningar (kan blanda) Ta med tomma kort Gärna i grupper om 3 Representativa användare Tar mellan 1-2 timmar Dokumentera med kamera eller i Excel-ark Manuell eller statistisk analys Tips: olikfärgade korthögar

Exempel - Regeringskansliets intranät Personalinformation på intranätet Kortsorteringsövningar

Regeringskansliets intranät 3 definierade målgrupper: - Handläggare/dep.sekreterare (inkl. personalare) - Assistenter - Chefer 3 träffar med 3 p. ur varje målgrupp - totalt 9 träffar Varje träff tog två timmar, individuell + gemensam sortering Totalt 27 enskilda och 9 gemensamma strukturer, dvs 36 st 88 kort med befintligt och planerat innehåll Manuell och statistisk analys

Presentation av statistisk analys i EZCalc. ”Lediga tjänster” ”Kompetens-utveckling” ”Arbetsmiljö” ”Riktlinjer” Presentation av statistisk analys i EZCalc.

Dokumentation och prototyp Bland de program man kan använda finns: Word Mindmapper PowerPoint MS Visio Axure

Exempel 1 – MindMapper Struktur åt konsultföretag

Exempel 2 – Word Förslag till ny struktur för personalinformation på Regeringskansliets intranät.

Exempel 3 – PowerPoint Ny struktur för Ams webbplats

Praktiska tips och råd

Principer för navigationen Konsekvent och förutsägbar Ansluta till de facto-standarder på webben Global navigation Lokal navigation Innehåll

Principer för navigationen Var är jag? Var kan jag gå? Var har jag varit? Länk till startsidan Länk till sökfunktion och ev. sajtkarta Ingen länk till sidan där du befinner dig Se vilka sidor som ligger nära den där du befinner dig

Principer för navigationen Länk till startsidan Sök på alla sidor Var är jag? Var är jag? Saknas: Var har jag varit? Oftast via markering av besökta länkar. Ev. länkstig. Vad i när- heten?

Utformning av navigationssystem U.S. Guidelines: undersökning visar att den mest effektiva navigationen har: - Huvudrubrikerna i vänsterspalten - Andra och tredje nivåns rubriker tillsammans - Bäst fungerade det med alla tre i vänsterspalten - Alla tre i högerspalten nästan lika bra Sidhuvud eller vänsterspalt är de facto-standard Relaterat innehåll grupperas tillsammans Bygg inte upp navigationen med javaskript!

Exempel SSAB – Första och andra nivån i sid- huvudet och tredje nivån i vänsterspalten ARN - tre nivåer i vänsterspalten Vattenfall – fem nivåer i vänster- spalten

Akta er för högerspalten Blind yta för många användare Lägg inte viktigt innehåll här Undvik reklamliknande puffar Högerspalten används på 2:a men inte 3:e nivån

Utformning av rubriker Använd samma ord som besökarna Använd samma ord som andra webbplatser Använd inte kryptiska förkortningar Använd inte VERSALER Exempel på tydliga rubriker enligt standard MKC – Hm… vad betyder det nu igen?

Färgkodning Mycket effektivt sätt att särskilja sektioner Använd inte enbart färgkodning på grund av färgblindhet

Länkstigar (”breadcrumbs”) Forskningsresultat: - ingen skillnad på effektivitet med eller utan länkstigar En introduktion till hur länkstigar fungerar ökade effektiviteten avsevärt - Bra investering för ”super-användare” eller på intranät

Sökfunktion Sökruta på alla sidor Användarna vill ha det ”som på Google…” Ofta räcker enkel sökruta Fungera både med Enter och sökknapp Stor eller liten bokstav bör ej göra skillnad Frekvent använda ord ska ge relevanta resultat, tex ”dagis” Överskådlig resultatlista Informativt felmeddelande med tips

Webbkarta Sorterad efter samma rubriker och hierarki som själva sajten Ger överblick och visar samtliga nivåer

A-Ö-lista Ofta flitigt använda Alternativ informationsstruktur Leder direkt till innehållet Ofta manuellt arbete att uppdatera och underhålla Olika varianter av A-Ö-listor

Rör inte min bakåt-knapp! Mycket viktig funktion för många Ta inte bort bakåt-knappens funktionalitet Öppna inte nya fönster. Om ni gör det: - täck inte hela skärmen - visa tydligt hur man stänger fönstret - visa att ett nytt fönster öppnas med ikon/text OK nya fönster: - Om loggat ut från skyddad del - Just gjort elektronisk underskrift

Listor i rullgardinsmenyer mm Ordnas så effektivt som möjligt för användaren Tydlig rubrik ovanför listan Gärna listor i brödtexten Oftast: Det viktigaste/mest använda alternativet överst Alfabetisk eller numerisk ordning

Utformning av länkar Länka betydelsebärande ord Undvik ”läs mer” och ”klicka här” Forskningsresultat – De mest effektiva länkarna är cirka 20 tecken långa Markera länkar tydligt med färg och understrykning Markera besökta länkar i mer dämpad ton Markera aktiva länkar Länkar i textformat hellre än bilder Samma ordalydelse i länk och rubrik på målsidan

Informativa webbadresser & sidtitlar Unik och informativ webbadress (URL:er) på varje sida Samt unik och informativ sidtitel på varje sida Pga: Kunna göra bokmärken till enskild sida Enkelt kunna länka till varje sida Bättre sökbarhet Lättare att veta var man befinner sig

Rätt längd på rätt sida Sidor med enbart navigation bör vara korta Generellt hellre kortare sidor som länkas emellan Oerfarna användare föredrar korta sidor Text som läses från början till slut hellre på en sida Om uppkopplingen långsam hellre en lång sida Det viktigaste innehållet ska synas utan scrollning

Använd inte ramar Svårt att göra bokmärken Svårt att skriva ut Svårt att spara eller skicka en länk Svårt att bli indexerad bra av sökmotorer Svårt för besökare som kommer via sökmotorer Svårt för besökare med skärmläsare eller textwebbläsare Kan användas när man behöver ”fast” navigation på föränderlig sida Ange <title> för varje ram Koppla ihop ramarna så att innehåll inte visas utan navigation om man tex kommer via sökmotor

Fem enkla tips

Fem enkla råd Ha ”referrer” påslagen i besöksstatistiken Kolla sökorden i webbplatsens egen sökfunktion Ha direktlänkar till de mest populära sidorna på startsidan A-Ö-listor över innehåll är ofta mkt populära Arbeta med delar av webbplatsens informationsstruktur

Ytterligare läsning Information Architecture for the World Wide Web, Louis Rosenfeld & Peter Morville, O’Reilly, 2006 (3 ed.) Research-based Web Design and Usability Guidelines, U.S. Department of Health and Human Services, http://www.usability.gov/pdfs/guidelines.html Nyhetsbrev och rapporter från User Interface Engineering, http://www.uie.com/uietips/ Artiklar från Boxes and Arrows, tex: http://www.boxesandarrows.com/view/card_sorting_a_definitive_guide

Övning i kortsortering Enkelt sätt att undersöka hur användare grupperar innehåll för olika typer av IT-system. Resultatet kan användas som stöd för att skapa en informationsstruktur och organisera innehåll. Fri övning Tid: 20 min

Tack! jeanin.day@antrop.se sara.rutgersson@antrop.se