7.Nordiske Kongres for synspaedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
[ ] Information om den gemensamma ansökan och om andra stadiets utbildningar Kim Johansson 2012.
Arbetsterapi i skolan.
Skolan i rörelse
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Ängaboskolan
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Folkhögskola – vad är det?
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Välkomna!.
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Välkommen till Parkhemsskolans förskoleklass 2012
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Förbättrade studieresultat Mål 2011/2012 Positiva förväntningar Närvaron Resultatindikatorer Ledning Omvärldskontakt Pedagogik.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Tidiga insatser för barn i förskolan
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Läroplansträff Välkomna!.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Folkhögskola – vad är det?. Varje folkhögskola är en fri och självständig skola 150 folkhögskolor över hela landet 107 skolor drivs av folkrörelser och.
Arbetsterapi i skolan.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Folkhögskola – vad är det?
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Presentationens avskrift:

7.Nordiske Kongres for synspaedagogik 21.-23.5.2012 Skolgången i Finland för barn synnedsättning 7.Nordiske Kongres for synspaedagogik 21.-23.5.2012 Raija Väisänen Rektor Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrum för utbildning och utveckling Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Skolgången I första hand går eleven i sin närskola och erhåller hjälp i form av särskilt stöd Den förlängda läroplikten för en elev med funktionsnedsättning i syn börjar då eleven är 5-6 år gammal Det finns inga klasser eller skolor för elever med synnedsättning i kommunerna i Finland Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Statliga specialskolor Handlendins – och stödtjänster för de lokala skolorna från Skolan för elever med synnedsättning i Jyväskylä Statliga specialskolor Skolan för elever med synnedsättning i Jyväskylä – Ett centrum för utbildning och utveckling Svenska skolan för synskadade i Helsingfors Alla statliga skolor: Valteri www.valteri.fi/ -> På Svenska Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

IL IL IP ALLMÄNT STÖD “TRE TRAPPOR MODEL” INTENSIFIERAT STÖD Elever med synnedsättning 9 år grundläggande utbildning Sk. lätta händelser Synpedagogisk handledning erbjudes personal både i förskolor och grundskolor “TRE TRAPPOR MODEL” INTENSIFIERAT STÖD Omfattande och individuellt stöd för elevens lärande och skolgång IL Special-pedagogisk bedömning SÄRSKILT STÖD En elev i stort behov stark av holistikt och systematisk stöd Handledningsbesök i elevens skola Stödperiod eller Enskild Utredning Beslut om särskilt stöd och uppgörande av IP IL Special-pedagogisk-utvärdering IP 2012 Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling

Stödtjänster Situationen år 2012 i JNK-register: totalt 642 elever Ålder 5-18 förskolan > grundläggande utbildning Blinda elever 95 Från denna 280 flerhandikappade elever Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Stödtjänster Handlednings- och stödtjänsternas mål är att stöda den inkluderande undervisningen och elevens specialbehov i närskolan (1) handledningsbesök i elevens egen skola (2) stödperiod för elever (3) kurser för skolpersonal (4) studiematerialsproduktion Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Hur kan man nå stödtjänster? Eleven med synnedsättning Föräldrar informerar om barnet till JNK:s register En egen handledande lärare familj/skolan Familj/skolan erhåller stödjänster (1-4) Finansiering Kommun 50% staten 50% Föräldrar ingenting Året 2012: Stödjänster för 642 elever (ålder 5- 18) Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Handledningsbesök i elevens egen skola Handledningsbesök planeras ut gående från en behovsbeskrivning som eleven själv kan vara med om att påverka Varje elev har en handledande lärare i JNK som gör skolbesök i elevens skola, ordnar stödperioder och kurser antingen i JNK eller lokalt För eleven, lärar, assistenter, rektor, föräldrar Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Besöket inkluderar bland annat: funktionell synprovning i elevens egen skolmiljö, synpedagogisk handledning i frågor om funktionsnedsättningen, hjälpa skriva en individuell läroplan. Förarbete, rapportskrivning för hem och skolan, rekommendationer m.m. rådgivning angående hjälpmedel och studiematerial Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Stödperiod för elever Mål: Fokuserar på elevens undervisningssituation Studieteknik i olika ämnen Matematik: abakus,geometri,… Olika kartor Datorprogram Individuel utvärdering skolfärdighet Vision och synutredning O&M och förflytting och ADL Sociala kontakterna med andra elever, jämförelsegrupp Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Elevens stödperiod inkluder: Undervisningen Utvärderingen Habilitering Material Elevhemstjänster, fritidsaktiviteter Efter stödperioden: Multiprofessinell feedback till skolan och föräldar Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Kurser för elevens lärare och personal Kunderna kommer från lokala skolor Korta kurser i JNK eller i lokala kommuner/skolor Informativa och pedagogiska, teori och praktik tillsammans, individuella behov ta reda på, diskussioner Grupper bildas enligt elevernas studieteknik Förskolan Klass 1.-2. / 3.-6. / 7.-9. Feedback- förfrågan Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Kurser för föräldrar Organiserat tillsammans med Synskadades Centralförbundet r.f. Målet att informera föräldrar Undervisningssituationen och inlärningsfärdigheter i skolan Social inklusion Olika modeller att få stöd för eleven Föräldrar tillsammans med elever på stödperiod i JNK före och under förskolan klass 2, 6, 9 Föräldrarnas kurser betalas av sjukhusdistikt eller Folkpensionsanstalten Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Studiematerialsproduktion Extra studiematerial Materialen är testade av experter och pedagogiska personalen Materialer för blinda elever: Kohobilder/kartor Modifierade och individuellt desingnat material för synnedsättninga elever kartor, bilder med god kontrast, färger, enkel visual information OBS! Talböcker, punktböcker, elektroniska böcker produserar av Celia, ett statligt specialbibliotek Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Specialskolan i JNK-center Special skolan är en möjlighet för familjen/barnet Kommunen och förälder ansöker tillsammans Beslutet grundar sig på elevens individuella behov Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Elever i skolan Elever från förskolan till 9 klass huvudsakligen olika specialbehov Päbyggnadsundervisning, 10:e klass 1 år utbildning efter grunskolan i lokala skolan Före yrkesutbildning Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Personalen Multiprofessinellt arbete Speciallärare Psykolog Fysioterapist Synspedagoger Mobility och adl-??? Kurator Skolassistenter Handledare Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

En individuell läroplan För alla elever i behov av särskilt stöd skrivs en individuell läroplan Den individuella läroplan inhåller: Undervisningen Habiliteringen Elevhem och fritidsaktiviteter Läsåret 2011-2012: 32 elever i skolan Jyväskylä Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Valteri-nätverket VALTERI är ett servicenätverk som består av de statliga allmänbildande specialskolorna och det svenskspråkiga resurscentret VALTERI stöder närskoleprincipen genom att erbjuda handlednings- och stödtjänster göra handlednings- och stödtjänster lättare tillgängliga utveckla nätbaserade handledningstjänster för personal inom undervisning och habilitering. www.valteri.fi Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012

Tack för uppmärksamhet! Skolan för synskadade i Jyväskylä Ett centrun för utbildning och utveckling 2012