Habiliteringsprogram för barn och ungdomar med autismspektrumstörningar i Region Skåne 2002, reviderat 2004 2005-01-14 Viviann Nordin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Subjekt i ”mitt” eget liv
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Dept. of Design Sciences, Lund University
Regionala Vårdriktlinjer
Träning ger färdighet!.
Heléne Stern leg psykolog
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
AU Digital samverkan LO Process
Social investeringsfond Norrköpings kommun
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Rehabiliteringsgarantin
Vuxenhabiliteringen Ett gott liv utifrån egna val
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
SBAR Modell för bättre kommunikation
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Varför? Hur? om autismspektrumstörningar
Överenskommelse om samordning kring barn
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Vardagsliv och boendestöd
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
HABILITERINGEN VÄSTER
Arbetsterapeut roll i geriatrisk rehab
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Ny Remissrutin till BUP
Försäkringsmedicinsk definition
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Välkommen till Habiliteringscentrum Västmanland
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Suicidriskbedömning- ansvar och delegation
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Habiliteringsprogram för barn och ungdomar med autismspektrumstörningar i Region Skåne 2002, reviderat 2004 2005-01-14 Viviann Nordin

Behov av ett habiliteringsprogram som arbetsredskap för enheterna för att erbjuda familjer/barn samma insatser var man än bor i Region Skåne ett basprogram som kan erbjudas i alla distrikt + efter behov samverkan i tvilling– eller trillingteam + regionalt arbete

Arbetsgrupp: Mats Ageberg, läkare Nils Haglund, psykolog Kristina Karlsson, psykolog Tarja Lundblad, pedagog Viviann Nordin, läkare Ann Skillö, logoped Karin Sköld, pedagog på uppdrag av ledningsgruppen / habiliteringschef Margareta Nilsson

www.skane.se/barnhab

Vad är av intresse för dagens diskussion? Tankar om diagnostik respektive kartläggning Hur bygga upp och sprida kunskap? Hab-program / vårdprogram som bas för vidareutveckling? Var finns ett forum för ideologiska diskussioner: t.ex. träning av barnet och/eller anpassning av miljön?

Diagnostik vid utvecklingsproblem – tre olika aspekter (I) benämning – den term som passar in bäst (II) kartläggning av problem och starka sidor - som ger förståelse och hjälp att välja rätt insatser (III) medicinsk utredning - vilket behövs för genetisk rådgivning, ibland kan ge förklaring och leda till specifik behandling

(I) Termen autism står för begränsning av förmågan till ömsesidighet i social samvaro (1) och kommunikation (2) och begränsad variation i beteende, lek och intressen (3) = ’den minsta gemensamma nämnaren’ - sedan stor variation från barn till barn som regel ’co-morbiditet’ (= andra samtidiga svårigheter, funktionshinder)

(I) Metodik vid utredning (krav) anamnes + observation med instrument anpassade efter klassifikationssystemen ICD10/DSM-IV Autism Diagnostic Interview – Revised (ADI-R) - eller motsvarande Autism Diagnostic Observation Schedule – Generic (ADOS-G) – eller motsvarande använda av team med kunskap om autism + om vanliga samtidiga tillstånd

(I) Vikten av säkerhet i diagnostiken personer med autism och autism-liknande tillstånd har samma rätt till insatser enligt LSS därför speciellt viktig gräns mellan autismspektrum och ’normalområdet’ (eller andra utvecklings-problem) men svårast bedöma ’gränsfall’ eller atypiska fall

(I) Hur osäker diagnos kan vi acceptera? en genomarbetad tydlig diagnos ger gott underlag för samarbete en tidig diagnos är mera osäker men detta måste vägas mot att sen diagnos ger längre period med ovisshet och avsaknad av stöd till familjen tidig diagnos ger tidig intervention

Diagnos vid 2 års ålder - vid uppföljning Autism Atypisk autism/ PDD NOS ’Normal’, annan utv-avvikelse Autism Atypisk autism/ PDD NOS ’Normal’ / annan utvecklingsavvikelse

(II) Kartläggning med avsikt att ge föräldrar kunskap förstå barnet bättre kunna anpassa miljö och kommunikation till barnet – tydliggöra kunna välja intervention/träning ha utgångspunkt för uppföljning – kunna värdera insatser

(II) Kartläggning sker genom start vid ’mottagandet’ av familjen strukturerad intervju av föräldrar / samtal där större barn deltar lekobservation (mindre barn) individualiserad testning/bedömning (via psykolog, logoped, pedagog, arbetsterapeut m.fl.)

(II) Kartläggning, forts. med vid infallsvinkel – bedöma ’byggstenarna’ i utvecklingen – ex. begåvningsprofil kommunikation lek, samspel, imitation, fantasi koncentrationsförmåga, impulskontroll, planering/organisation förmåga förstå/avväga känslor motorik, perception färdigheter i vardagen/social förmåga intressen, motivation

(II) Kartläggning, forts. hos det enskilda barnet beskriva det mönster man tror är specifikt för autism: svårigheter dela intresse och förstå andras signaler, nedsatt förmåga reflektera över egna och andras tankar svårigheter se sammanhang svårigheter bryta invant beteende särpräglade reaktioner på sinnesstimuli

Volkmar et al, 2004

(III) Medicinsk utredning följa samma grundprinciper som vid andra former av utvecklingsavvikelse individualiserat program ibland ’brådskande’ – ex. hörselundersökning, sömn-EEG riktad utredning efter misstankar – ex. genetisk utredning sökande efter bakgrundsfaktorer vid autism + svår MR + många frågor hos familjen dialog kring medicinska frågor

Insatser – olika behov hos olika grupper av barn med tillstånd inom autismspektrum: alla barn 0-6 års ålder med begåvningshandikapp 7-12 år med begåvningshandikapp 13-20 år vid normal begåvning 7-12 år vid normal begåvning 13-20 år

För varje grupp kan åtgärderna indelas i: insatser till barnet/den unge insatser till familjen insatser till nätverket och kan röra sig om anpassning av miljö/förståelse direkta konkreta åtgärder/träning utbildning, samtal

Ex. för ungdomar 13-20 år vid normal begåvning/Aspergers syndrom: Arbeta för: . . . . . . social träning i form av gruppverksamhet förtydliga svårförståeliga situationer med exempelvis seriesamtal, sociala berättelser, videofilm, individuella samtal . . . . . . osv. Arbeta för att minska: tvångsbeteende genom . . . . . . osv.

Ex. på checklista – insatser till familjen – barn 7-12 år med autism + utv-störning Informationskväll … Kunskap om autism Föräldrautbildning 1-2 heldagar Ökad kunskap om autism Föräldragrupp – samtalsgrupp Dela erfarenheter / kunskap Individuellt samtalsstöd till föräldrar Utveckling / livskvalitet Syskongrupp Dela erfarenheter Habiliteringsplan osv. Målstyrd utveckling

Gemensam ideologi för personal inom habiliteringen Vikten av kunskap om autism hos familj övriga i barnets omgivning personal inom habiliteringen Individualisering efter barnets/familjens behov men sammanhållen verksamhet ’nya’ metoder integreras i habiliteringens program

Metoden X Studera Infoga? Utvärdera ’kunskapsplatta’

X Kontinuum av interventionsformer vid autism hos små barn beteendeterapi traditionell X ’option’ den vuxne styr barnets initiativ avgör (www.hanen.org)

Vad är effektivt vid intervention? Tidig start? Intensitet? Specifik träning? Kunskap som förmedlas till familj och nätverk? Skilja på form och innehåll!

Framtid för habiliteringsprogrammet? Vara bas för diskussioner Utvecklas vidare i samråd mellan regionalt resursteam + ombud för distrikten Aldrig färdigt