1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Upphandlingslagstiftningen
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Lite historik De första reglerna i Sverige utfärdades i slutet av 1800-talet Man syftade på upphandla svenska varor framför utländska, vilket kraftigt.
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Att upphandla utvärdering
Kvarnholmsförbindelsen
Lagen om offentlig upphandling
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Regler för upphandling
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) Avdelningen för juridik Tfn E-post:

2 Två lagar Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Lag (2007:1092) om upphandling inom vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF)

3 Vilka omfattas av lagarna? Statliga och kommunala myndigheter Kommunala och statliga bolag som tillgodoser behov i det allmännas intresse och som inte bedriver industriell eller kommersiell verksamhet och där det offentliga har ett dominerande inflytande (offentligt styrda organ enligt 2 kap. 12 § LOU/LUF)

4 Tröskelvärden 3 kap. 1 § LOU Klassiska lagen Varor: euro ( SEK) Tjänster: euro Byggentreprenader: euro ( SEK) Försörjningslagen Varor: euro ( SEK) Tjänster euro Byggentreprenader: euro

5 Ramavtal Definition (2 kap. 15 § LOU och 2 kap 16 § LUF) ” Med ramavtal avses ett avtal som ingås mellan en eller flera upphandlande myndigheter och en eller flera leverantörer i syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod”

6 Ramavtal i klassiska lagen (5 kap. LOU) Vid tilldelning av kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får parterna inte väsentligen avvika från villkoren i ramavtalet (5 kap 2 § andra stycket) Ett ramavtal får löpa underlängre tid än fyra (4) år endast om det finns särskilda skäl (t.ex. stora investeringskostnader) Ramavtalsreglerna i 5 kap. gäller också vid upphandling under tröskelvärdena och av B- tjänster (15 kap. 2 § LOU)

7 Ramavtal med en leverantör Villkoren i kontraktet som grundar sig på ramavtalet skall överensstämma med villkoren i ramavtalet (5 kap. 4 §) Den upphandlande myndigheten får skriftligen samråda med den leverantör som är part i ramavtalet och vid behov anmoda denne att komplettera sitt anbud (5 kap. 4 §)

8 Ramavtal med flera leverantörer (5 kap. 5 – 7 §§) Leverantörerna skall vara minst tre om det finns ett tillräckligt antal kvalificerade leverantörer och tillräckligt många godtagbara anbud som uppfyller tilldelningskriterierna

9 Tilldelning av kontrakt med flera leverantörer (villkoren är fastställda) Genom tillämpning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud (5 kap. 6 §) Kontraktet skall tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet (rangordning)

10 Tilldelning av kontrakt med flera leverantörer (villkoren är inte fastställda) Om inte alla villkor är angivna i ramavtalet skall parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet (förnyad konkurrensutsättning). Dessa villkor får om det är nödvändigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet (5 kap. 7 §)

11 Förnyad konkurrensutsättning (forts.) För varje kontrakt som tilldelas skall den upphandlande myndigheten skriftligen samråda med de leverantörer som kan genomföra kontraktet (5 kap. 7 § p. 1) Den upphandlande myndigheten skall fastställa en tidsfrist som är tillräcklig för lämnande av anbud för varje kontrakt med hänsyn till upphandlingens art och omfattning (5 kap. 7 § p. 2) Anbuden skall lämnas skriftligen 5 kap. 7 § p. 3) Anbuden får inte öppnas innan anbudstiden har löpt ut (5 kap. 7 § p. 3)

12 Förnyad konkurrensutsättning (forts.) Varje kontrakt skall tilldelas den anbudsgivare som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de tilldelningskriterier som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet (5 kap. 7 § p. 4)

13 Propositionen sid 169 ”Om det är fråga om ett ramavtal med flera leverantörer utan krav på förnyad konkurrensutsättning sker tilldelning enligt en i ramavtalet fastställd rangordning eller annan anvisning”.

14 Propositionen sid 175 I de fall det inte är möjligt eller förenat med påtagliga nackdelar att ange en fastlagd rangordning i ramavtal med flera leverantörer bör dock avtalet innehålla andra grunder för i vilken ordning leverantörerna skall ha möjlighet att leverera. Dessa grunder måste tillgodose kraven på icke-diskriminering.

15 Propositionen sid 175 Kraven kan t.ex. uppfyllas genom att det i ramavtalet anges att de leverantörer som är parter i avtalet fortlöpande skall tillhandahålla tillräckliga uppgifter om sortiment, priser, leveransvillkor m.m. på sådant sätt att den upphandlande myndigheten vid varje tillfälle har möjlighet att välja den leverantör som bäst kan tillgodose myndighetens behov. En sådan metod förefaller kunna tillämpas framför allt när det handlar om homogena varor med priser som förändras snabbt

16 Ramavtal i försörjningslagen (5 kap. 1 § LUF) ” En upphandlande enhet får ingå ramavtal med tillämpning av bestämmelserna om upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster i denna lag”