Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Men det här är väl ingenting nytt?
Att identifiera och utveckla ledare
Vår fråga ute på stan var: ”Tre av dessa fyra situationer bryter mot
Skyddsombuds- utbildning

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
LAG & RÄTT.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur gick FN-granskningen?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Vad innebär ett barnperspektiv
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vilken ska bort och varför
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
DAGENS RUBRIKER KONVENTIONEN OCH STATEN Rapporteringssystemet
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnkonventionens födelsedag 20 november
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pallens tre ben: Barnets rättigheter Barnkompetens Barnperspektiv
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Överenskommelse om samordning kring barn
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Övervakningssystemet FN-kommittén för barnets rättigheter: uppbyggnad och arbetssätt.
Barnkonventionen i förskolan
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Konventionens juridiska status i Sverige
Kvinnors och barns rättigheter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Övervakningssystemet
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Konventionens grundläggande principer och implementeringsartiklar
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Presentationens avskrift:

Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.

Dagens rubriker Vem ska straffas? Hur hänger det ihop – Från FN till Jönköping via den svenska regeringen Ett regionalt exempel – landstinget Sörmland, Susann Ericson Hur kan jag gå vidare? Utvärdering

Övervakningssystemet Artikel

Kommitté för barnets rättigheter

Landrapporter

Day of general discussion

General Comment Vimmerbys fråga

List of issues Fyra delar

Concluding observations

FN-kommitténs synpunkter Positivt Lag mot diskriminering Nya bestämmelser i SoL och LVU Ansvar för barn som kommer till Sverige utan en vuxen har flyttats till kommunerna.

FN-kommitténs synpunkter Påpekanden Inkorporering (Lars fråga) Följa upp beslut i kommuner och landsting Systematisk insamling av data Utbildning om mänskliga rättigheter Höja medvetenheten om tillämpningen principen om barnets bästa Öka barnets möjligheter att få inflytande Arbeta mer aktivt mot våld

Juridiska konsekvenser av inkorporering Åberopas mer och mer Självständig roll som rättskälla Bidrar till att ändra utvecklingen i norsk rättskultur Domstolarna måste förhålla sig till konventionen Inkorporering i sig är inte saken, det är det som händer efteråt Möjlighet att föregå med gott exempel Vuxna - barn

Regering och riksdag

Frivilligorganisationers olika roller Röst eller service 14

Frivilligorganisationers olika roller Kontroll – makt 15

Frivilligorganisationers olika roller Bidragsminskning 16

Frivilligorganisationers olika roller Oberoende – beroende 17

Frivilligorganisationers olika roller Kontrakt -professionalisering 18

Frivilligorganisationers olika roller Personliga relationer 19

Och nu …………….

TVÅ PARALLELLA PROCESSER – FYRA VIKTIGA PUSSELBITAR STRATEGISKT OPERATIVT IMPLEMENTERING + LÄRANDE LÄRANDE + VERKTYG 21

Elizabeth Englundh Steg 1 Genomlys verksamheten utifrån grundprinciperna och genomförandeartiklarna. Steg 2 Undersök vilka sak artiklar som främst rör din verksamhet/uppdrag och bedöm hur ni främjar, säkerställer och bevakar att barn får dessa rättigheter tillgodosedd. Steg 3 Undersök hur den enskilda rättigheten genomförs och påverkas av grundprinciper/genomförandeartiklar. 22

Data- insamling artikel 2 Inflytande artikel 12 Information artikel 42 Helhetssyn artikel 6 Aktiva priorite- ringar artikel 4 Barnets bästa artikel 3 Du/din verksamhet

24

(3) (2) Föräldrars ansvar Separation från föräldrarna Båda föräldrarnas ansvar Alternativ omvårdnad Traditionella sedvänjor Regelbunden översyn Disciplin Skydd mot sexuellt utnyttjande Skydd mot tortyr och dödsstraff Skydd mot väpnade konflikter Rehabilitering Icke- diskriminering Barnets bästa Liv, överlevnad, utveckling Delaktighet Skydd mot övergrepp

12 - Barns delaktighet Ett nytt socialt kontrakt Lagstiftning Allmän utbildning Ålder och mognad Inget tvång Lyssna på – väga in Deltagande utan diskriminering Vuxnas ansvar - utbildning 26

Kommunikation Hur pratar vi med varandra Pratar vi till med eller åt barnen

28

BARNS DELAKTIGHET Varför gör vi detta, vad vill vi uppnå Vilka barn Vilka frågor Hur kommer barnen till uttryck Hur används resultaten Hur visas barnen respekt

Tillstånd för publicering Planering för fortsatt arbete Utvärdering