Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Dagens rubriker Vem ska straffas? Hur hänger det ihop – Från FN till Jönköping via den svenska regeringen Ett regionalt exempel – landstinget Sörmland, Susann Ericson Hur kan jag gå vidare? Utvärdering
Övervakningssystemet Artikel
Kommitté för barnets rättigheter
Landrapporter
Day of general discussion
General Comment Vimmerbys fråga
List of issues Fyra delar
Concluding observations
FN-kommitténs synpunkter Positivt Lag mot diskriminering Nya bestämmelser i SoL och LVU Ansvar för barn som kommer till Sverige utan en vuxen har flyttats till kommunerna.
FN-kommitténs synpunkter Påpekanden Inkorporering (Lars fråga) Följa upp beslut i kommuner och landsting Systematisk insamling av data Utbildning om mänskliga rättigheter Höja medvetenheten om tillämpningen principen om barnets bästa Öka barnets möjligheter att få inflytande Arbeta mer aktivt mot våld
Juridiska konsekvenser av inkorporering Åberopas mer och mer Självständig roll som rättskälla Bidrar till att ändra utvecklingen i norsk rättskultur Domstolarna måste förhålla sig till konventionen Inkorporering i sig är inte saken, det är det som händer efteråt Möjlighet att föregå med gott exempel Vuxna - barn
Regering och riksdag
Frivilligorganisationers olika roller Röst eller service 14
Frivilligorganisationers olika roller Kontroll – makt 15
Frivilligorganisationers olika roller Bidragsminskning 16
Frivilligorganisationers olika roller Oberoende – beroende 17
Frivilligorganisationers olika roller Kontrakt -professionalisering 18
Frivilligorganisationers olika roller Personliga relationer 19
Och nu …………….
TVÅ PARALLELLA PROCESSER – FYRA VIKTIGA PUSSELBITAR STRATEGISKT OPERATIVT IMPLEMENTERING + LÄRANDE LÄRANDE + VERKTYG 21
Elizabeth Englundh Steg 1 Genomlys verksamheten utifrån grundprinciperna och genomförandeartiklarna. Steg 2 Undersök vilka sak artiklar som främst rör din verksamhet/uppdrag och bedöm hur ni främjar, säkerställer och bevakar att barn får dessa rättigheter tillgodosedd. Steg 3 Undersök hur den enskilda rättigheten genomförs och påverkas av grundprinciper/genomförandeartiklar. 22
Data- insamling artikel 2 Inflytande artikel 12 Information artikel 42 Helhetssyn artikel 6 Aktiva priorite- ringar artikel 4 Barnets bästa artikel 3 Du/din verksamhet
24
(3) (2) Föräldrars ansvar Separation från föräldrarna Båda föräldrarnas ansvar Alternativ omvårdnad Traditionella sedvänjor Regelbunden översyn Disciplin Skydd mot sexuellt utnyttjande Skydd mot tortyr och dödsstraff Skydd mot väpnade konflikter Rehabilitering Icke- diskriminering Barnets bästa Liv, överlevnad, utveckling Delaktighet Skydd mot övergrepp
12 - Barns delaktighet Ett nytt socialt kontrakt Lagstiftning Allmän utbildning Ålder och mognad Inget tvång Lyssna på – väga in Deltagande utan diskriminering Vuxnas ansvar - utbildning 26
Kommunikation Hur pratar vi med varandra Pratar vi till med eller åt barnen
28
BARNS DELAKTIGHET Varför gör vi detta, vad vill vi uppnå Vilka barn Vilka frågor Hur kommer barnen till uttryck Hur används resultaten Hur visas barnen respekt
Tillstånd för publicering Planering för fortsatt arbete Utvärdering