KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Advertisements

Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Luppundersökningens förutsättningar  Rapportens struktur  Jämförelser  Användning  Uppföljning.
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Utvärdering av kliniska placeringar HT påståenden Stämmer inte allsstämmer i hög grad.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
1 Hårddiskar och Disketter Boot sektorn på en diskett eller startsektorn på en partition (se s. 770)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Sveaplans Aula (merparten bokas endast av en institution) Nya lokalerna i Frescati.
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
:44 Mäklarpanelen maj För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu, d v s i vilken utsträckning är det.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Smittspårarutbildning
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Presentationens avskrift:

KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999 Kön Flickor Pojkar 56,5 61,5 *** _______________________________________ Ja Nej Skolkat mer än 10 ggr 56,2 60,7 *** Bra självförtroende 61,9 51,1 *** Omtyckt av lärare 60,3 53,9 *** Har varit mobbad 53,3 60,1 *** Röker 50,0 61,1 *** Kullenberg & Kullenberg (1999). Elevupplevelse och skolresultat. Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet

KASAM-13, årskurs 9, 1999 Korrelationer Variabler Skolbetyg KASAM Antal flyttningar -.22 *** -.10 Mammas utbildning .20 *** .04 Stöd i skolan .16 ** .30 *** Elevaktivitet -.23 *** .15 ** Missbruk -.23 *** -.27 *** Familjefunktion .08 .28 *** KASAM .24 *** Kullenberg & Kullenberg (1999). Elevupplevelse och skolresultat. Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet

Kasam och fysisk hälsa hos 71- åringar Korrelationer med symtom ________________________________________________ Depression Socialt närverk KASAM ________________________________________________________________ Totalt antal symtom .45*** -.39** -.56*** Depression .31* -.07 -.42** Huvud(syn) .13 -.18 -.29* Hjärta .26 -.16 -.33* Födointag .24 -.24 -.34** Muskler, ben och leder .42** -.37** -.38** Mage .14 -.27* -.06 Spänning .30* -.31* -.44*** * = p<. .05, ** = p < .01, *** = p < .001 Rennemark, M (1999) Wellbeeing in old age. Life history evakluations, sense of cohesion and social networks in relations to health. Deparement of Psychology, Lund University © Kjell Hansson

KASAM och Attachment (PBU) Delskalor i PBI Korrelationer Mor, Värme .44** Mor, Överbeskydd -.34** Far, Värme .39** Far, Överbeskydd -.44** (N = 138) Ghafariova, M, & Österman, K. (1999). Föräldrabindningens samband med känsla av sammanhang. Psykologesamensuppsats, Lunds universitet

KASAM- 13 och bindningstyp, (PBI) mor Bindningstyp n m –––––––––––––––––––––––––––––––––– Optimal bindning 59 60,3 Kärleksfull inskränkning 21 57,0 Ingen/svag bindning 26 53,6 Kärlekslös kontroll 32 48,0 ––––––––––––––––––––––––––––––– Ghafariova, M, & Österman, K. (1999). Föräldrabindningens samband med känsla av sammanhang. Psykologesamensuppsats, Lunds universitet

KASAM x UTBRÄNDHET -.69 *** KASAM x EMPATI .76 *** SAMBAND MELLAN KASAM OCH UTBRÄNDHET KASAM x UTBRÄNDHET -.69 *** KASAM x EMPATI .76 *** EMPATI x UTBRÄNDHET -.64 *** Handledning gav i princip inga skillnader Pålsson,M-B., Hallberg, I., Norberg,A. & Björvell,H. (1996). Burnout,Empathy and Sence of Coherenceamong Swedish District Nurses Before and after systematic clinical supervision.Scandinavian Journal of Carind science,10:19-26.

KASAM OCH PTSD HOS TRAFIKSKADADE KORRELATIONER POSTTRAUMATIC STRESS SCALE -.58 SCL-90 -.54 IMPACT OF EVENT SCALE -.52 (n=51) Frommberger, U., Steiglitz, R-D., Straub, S., Nyberg, E., Schlickewei, W., Kuner, E. & Berger, M. (1999). The concept of ”sense of coherence” And the development of posttraumatic stress disorder i traffic accident Victims. Journal of Psychomatic Reaserch, Vol 46, No 4, 343-348

KASAM-13 OCH SJÄLVMORDSTANKAR OCH HANDLINGAR HOS VÄRNPLIKTIGA I NORGE _____________________________________________ KASAM-13 N M SD HELA GRUPPEN 663 59,5 11,6 EJ TANKAR ELLER FÖRSÖK 519 61,5 10,5 SJÄLVMORDSTANKAR 127 51,9 11,3 SJÄLVMORDSFÖRSÖK 17 51,7 13,1 Mhelum, L. (1998). Suicidal ideation and sence of coherence in male conscripts. Acta Psychiatrica Scandinavica, 98, 487-492

SAMBAND MELLAN KASAM OCH DEPRESSION ____________________________________________ DEPRIMERAD KONTROLL GRUPP (N=50) GRUPP (N=50) M(SD) M(SD) ____________________________________________________ KASAM 100,6(23,0) 137,2(24,4) *** KORRELATION MELLAN KASAM OCH BDI GRUPP GRUPP -.71*** -.66 *** Carstens, J.A. & Sprangenberg, J.J. (1997). Major depression A breakdown in sense of coherence. Psychological reports, 80,1211-1220

0 - 1 2 3 4 - 6 SOC SCL-25 (Means) WITH RELATION TO SOC AND STRESSFACTORS IN A THAI POPULTION Number of socio-economic stressfactors 0 - 1 2 3 4 - 6 SOC LOW 7,7 16,1 18,2 30,0 81-131 MEDIUM 11,1 12,1 14,4 17,1 132-155 HIGH 7,0 7,2 8,7 12,8 156-203 Cederblad, M., Pirat, P. & Höök, B. (2000). Sence of coherence in Thai material. ( submetted for publ.)

KASAM(29) och TCI (Temperament and Character Inventory) Årskurs 9 (pojkar och flickor) Antal R R-squared 150 ,72 ,52 p = ,0001 Tvillingmammor Antal R: R-squared: 623 ,65 ,42 p = ,0001 Utredningssavdelning (uppföljning) 91 ,77 ,59 p = ,0001

62% Faktorer som samtliga förklarar variaans i KASAM Hansson & Olsson 2001

C = shared environmental effects, E = nonshared environmental effects. Estimates of genetic and environmental effects Measure Parameter estimate (95% CI) A C E Sense of coherence .35 .07 .57 (.00-.55) (.00-.35) (.45-.73) A = genetic effects, C = shared environmental effects, E = nonshared environmental effects.

41 % of the patients showed changed SOC (+-10%) SOC (29 VAS) and coronary artery bypass surgery A longitudinal study, of 111 patients before and after surgery 41 % of the patients showed changed SOC (+-10%) Karlsson, I., Berglin, E. & Larsson, P.A. (2000). Sense of coherence: quality of life before and after coronary artery bypass surgery - a longitudinal study.Journal of Advanced Nursing, 31(6), 1383-1392.

Frågor som kan användas i en copingintervju. 1. Tänk på en situation som har varit problematisk eller stressig för dig men som Du ändå har klarat bra. Ta gärna en situation från arbetet. 2. Vad var det som gjorde att Du klarade den bra? 3. Vad var det hos Dig själv, dina egna resurser, som gjorde att situationen slutade bra? 4. Hur tänkte Du då du var i denna situation? 5. Hur handlade Du i denna situation? 6. Om andra hade observerat dig hur skulle dom beskriva ditt beteende eller tankar? 7. Vilken är skillnaden i ditt tänkande mellan situationer som Du klarar bra och situationer Du klarar mindre bra? 8. På vilket sätt kan Du uppskatta dig själv då Du klarat en stressig situation bra? 9. Hur kan Du ta till dig andra personers uppskattning då Du klarat en situation bra? 10. Beskriv hur Du kommit fram till denna strategi. När var första gången Du kommer ihåg att Du använde dig av detta sätt eller tänkande. Vad var det i den situationen som gjorde det möjligt för dig? 11. Hur tror Du att du kan använda denna strategi i framtiden? Hur tror Du att du skulle kunna utveckla den så att den blev ännu mera hjälpfull för dig?

Att handskas med stress 1. Skaffa kunskap om varningssignalerna 2. Försök inte alltid vara till lags 3. Sluta ställa så höga krav på dig själv 4. Du är själv bäst lämpad för att ta ansvar för din livskvalitet 5. Ha roligt 6. Hitta din egen väg Gravstensprovet Sex-månader-kvar-att-leva-provet 5-års-provet När-gjorde-jag-senast-något-roligt-provet Birgitta Rolander Lennart Levi

Stressproffsens råd 1. Skaffa kunskap 2. Försök inte alltid vara till lags 3. Sluta ställa så höga krav 4. Du är själv den som är bäst lämpad att ta ansvar för din livskvalitet 5. Ha kul Gravstensprovet(Vad vill du bli ihågkommen för?) Sex månader kvar att leva(Vad skulle du vilja hinna med?) 5-års provet(Vad vill du prioritera och uträtta?) När gjorde jag senast något roligt Rolander & Levi, 2000

“Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella situationen utan en livskraft, en kraft att hoppas där andra resignerar en kraft att bära bakslag en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till pessimism utan tar den i anspråk för hoppet.” Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) I väntan på avrättning i koncentrationsläger Från Bodil Jönsson (1999). Tio tqnkar om tid.Brombergs,Finland © Kjell Hansson

Oberoende variabler Beroende variabel Nyhetssökande Faroundvikande Regressionsmodell Oberoende variabler Beroende variabel Nyhetssökande Faroundvikande Beroende av stöd Uthållighet KASAM Självstyrning Samarbetsvillighet Andlig öppenhet © Kjell Hansson

__________________________________ Variabel t P KASAM(29) och EAS Barns hälsa Antal R: R-squared: 581 ,60 ,36 p = ,0001 __________________________________ Variabel t P ___________________________________ Sociability 6,21 ,0001 Activity 5,11 ,0001 Emotionality-distress 8,34 ,0001 Emotionality-fear 4,95 ,0001 Emotionality-anger 2,99 ,0029 © Kjell Hansson

TCI (Temperament and Character Inventory) KASAM(29) och TCI (Temperament and Character Inventory) ______________________________________________________ Årskurs 9 Twinmom Utredningsavd. Variabel t P t P t P Nyhetssökande 2,43 ,016 2,72 ,007 1,56 - Faroundvikande 2,67 ,008 4,57 ,0001 3,06 ,0035 Beroende av stöd 1,59 - 1,56 - 1,29 - Uthållighet 1,69 - 1,34 - 1,27 - Självstyrning 5,90 ,0001 13,89 ,0001 4,32 ,0001 Samarbetsvillighet 1,49 - 1,30 - 1,39 - Andlig öppenhet 1,74 ,08 1,40 - 1,72 - ____________________________________________________ © Kjell Hansson