TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Centrala innehåll och kunskapskrav
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
¡La Primavera ha llegado!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
How to learn a Second Language?
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Mall för alignmentmatris
Läroplansträff fritidshem
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Aktiviteter och upplevelser
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Marknadsföring och försäljning
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Litteratur.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland 2. Jugendszene – heute und morgen 3. Freundschaft und Liebe 4. Wohnen 5. Spannung

Gör karriär med tyska eller därför är det bra att kunna tyska: http://www.goethe.de/ins/se/sv/sto/lhr/wer/kar.html http://www.goethe.de/ins/se/prj/ilt/var/vih/svindex.ht m

Undervisningen i ämnet moderna språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 1. Förståelse av målspråket i tal och skrift samt förmåga att tolka innehållet. 2. Förmåga att formulera sig och kommunicera på målspråket i tal och skrift. 3. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang. 4. Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer. 5. Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Kursplan och kunskapskrav Undervisningen ska i allt väsentligt bedrivas på målspråket. I undervisningen ska eleverna få möta talat och skrivet språk av olika slag samt få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Eleverna ska få interagera i tal och skrift samt producera talat språk och olika texter, på egen hand och tillsammans med andra, och med stöd av olika hjälpmedel och medier. Undervisningen ska dra nytta av omvärlden som en resurs för kontakter, information och lärande samt bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur man söker, värderar, väljer och tillägnar sig innehåll från olika källor för information, kunskaper och upplevelser.

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Kommunikationens innehåll • Kända ämnesområden; vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och aktuella händelser; åsikter, känslor och erfarenheter. • Levnadssätt, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används.

Reception • Tydligt talat språk, även med viss regional färgning, och texter, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande, även via film och andra medier. • Samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och intervjuer. • Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger och dikter. • Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter. • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form, innehåll och syfte. • Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i texter och talat språk. • Språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck, i det språk eleverna möter. • Hur texter och talat språk varieras utifrån olika syften och sammanhang.

Produktion och interaktion • Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift. Diskussioner, samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika situationer. • Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar. • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ta initiativ till interaktion, lyssna aktivt och avsluta på ett artigt sätt. • Språklig säkerhet när det gäller till exempel uttal, intonation, fasta språkliga uttryck och grammatiska strukturer, mot tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation.