Elevers lärande i matematik Rektorsträff

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
Matematik med föräldrar
Åk 9 - året då det händer -.
Närvaro!!.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
BHV studie om prevention av lägesbetingad skallasymmetri
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Askersunds kommun
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Hur gör man en debattartikel?
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Helhet i projektet De 7 seminarierna Bra hemuppgifter Kvalitet på lärgruppsdiskussionerna Protokoll till alla  viss uppföljning Hemsida (dokumentation.
Läroplansträff Välkomna!.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.

BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Workshop Arbetsplatslärande.
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Presentationens avskrift:

Elevers lärande i matematik Rektorsträff

Kompetensutveckling i matematik …från förskola till gymnasieskola

Syfte Projektet syftar till att öka förståelsen för elevernas matematikutveckling från förskola till gymnasieskola. Seminarierna belyser didaktik (teori och praktik) kring kritiska steg inom barns och ungdomars lärande i matematik.

…ett vidare syfte Syftet är vidare att öka lärares beredskap att utveckla sin undervisning genom de lärdomar man erfar på seminarier och lärträffar.

Mål Målet är att skapa en förändrad undervisning som bygger mer på variation, förståelse, lust och självförtroende. Inställningen ska präglas av ett fokus på möjligheterna – inte på svårigheterna.

* projektansvarig rektor Nätverk/kompetensutveckling 2009-2010 Elevers lärande i matematik I kommunen: * lärledare * lärgrupp * projektansvarig rektor Lärgrupper med lärare från förskoleklass/förskola till gymnasieskola/vuxenutbildning

Helhet i projektet De 7 seminarierna Bra hemuppgifter Kvalitet på lärgruppsdiskussionerna Protokoll till alla  viss uppföljning Hemsida (dokumentation mm)

Hemsida www.kau.se/ruc Aktuella projekt Matematik Elevers lärande i matematik

Helhet i innehållet Bakom de 7 rubrikerna…

Må 18 maj: Introduktion av projektet Prata matematik – vägen till förståelse. Bengt Drath, Högskolan i Skövde Dialogcafé Hemma: Genomföra mattesamtal, utvärdera i lärgruppen.

Ti 8 sep: Vad är god taluppfattning? Speciellt fokus på bråkräkning Madeleine Löwing, Göteborgs universitet Laborativa övningar, taluppfattning. Kritiska steg då det gäller taluppfattning. Lotta Råberg och Stefan Löfwall, Karlstads universitet. Hemma: Genomföra taluppfattningstest, diskutera utfallet i lärgruppen.

To 8 okt: Hur utvecklar man sina matematiklektioner? - Learning Study och variationsteori. Ulla Runesson, Göteborgs universitet Laborativa övningar, taluppfattning, forts. Lotta Råberg m fl Karlstads universitet Hemma: Läsa om matematiken i de olika kursplanerna. Besöka kolleger på andra stadier (två besök), diskutera i lärgruppen

Ti 1 dec: Språk och matematik, matematiksvårigheter och kursplanernas strävansmål. Görel Sterner, NCM. Dialogcafé Hemma: Språk och matematik: Uppgift att göra i klassen. Diskutera resultatet i lärgruppen.

On 10 feb: Lust och variation i algebraundervisningen. Algebra för alla. Laborativa övningar, åldersindelat. Jan Ekelöf, Kristina Wallin, Yvonne Liljekvist, Mats Brunström och Stefan Löfwall, Karlstads universitet. Hemma: Genomföra laborativ övning i algebra, diskussion i lärgrupp

Ti 16 mars: Bedömning som en del av lärandet i matematik. Nationella prov Katarina Kjellström, PRIM-gruppen. Hemma: Genomföra uppgift i bedömning, diskussion i lärgrupp

To 15 apr: Lust och variation i matematikundervisningen - Matematikverkstad – inte bara ett trevligt avbrott. Lena Trygg, NCM. - Problemlösning i matematik. Mats Brunström, Karlstads universitet. Hemma: Diskutera hur ni ska fortsätta efter projektet.

Röster från lärgrupperna Lärarna fick bättre insyn i hur eleverna tänker Som gymnasielärare blev jag förvånad över att elever har så stor osäkerhet om baskunskaper Det var givande att inte sluta diskussionerna vid rätt svar Elev som normalt inte är framåt i ma lyckades bättre här än ”traditionellt duktiga”

…från Sunne Nästa lärgruppsträff är 10 september och deltagarna ska då ha läst boken Nämnaren Tema Matematik i förskolan. Två av deltagarna i gruppen är förskollärare och arbetar med barn upp till 5 år. Vi tyckte därför att det var viktigt, dels att deras yrkesgrupp skulle känna sig uppmärksammad (eftersom det mesta på kursen har inriktning mot skolan) men även att de som jobbar inom skolan skulle få upp ögonen för att man kan och bör jobba med matematik redan på förskolan.

…och från Kristinehamn I förskolan delar de nu frukten inför barnen. Tidigare var detta moment klart innan servering. Man har på förskolan också pratat om hur många ljus det ska vara på tårtan nästa gång de fyller år, jämfört antal i olika grupper (hur många som är närvarande), alla fick ta sin ålder i antal ”kaplastavar” och sedan lade de ihop sin ålder i olika grupper och jämförde

Andra röster från lärträffarna En del elever som brukar klara matteproven bra klarade inte taluppfattningstestet så bra. Varför? Eleverna är inte vana vid den här typen av uppgifter. Många elever stupar för att de inte förstår språket.

Fler röster…. Förvånansvärt många elever hade problem med bråkräkning – fastnar i räknemetoder i stället för att se och förstå. Glömmer vi abstraktionerna när vi håller på med praktiskt arbete i matematik?

…och fler Det är mycket renare på klassrumsväggarna på högstadiet – det finns inte så mycket att hänvisa till och jämföra med… Det var påtagliga likheter i förskolegruppen och gymnasie-IV-klassen!

och fler … Likheter är att inte hinna möta eleverna där de är…och att boken är kursen. En annan likhet är att eleverna är för dåligt insatta i sitt eget lärande. Vi borde prata matematik mer under grundskolans mellersta och senare del, liksom under gymnasieskolan.

…och ännu fler Vi bör variera vår kontroll av kunskap. Jag såg förskolebarnens förväntan och då bestämde jag mig för att bygga upp samma förväntan hos mina egna elever.

…och en till …det blev mycket matteprat även vid middagen på Statt. Så mycket att en ensam norrman vid bordet bredvid tyckte att jobb pratar man på jobbet och ute har man roligt. Men jag lovar vi hade roligt!

Lärande samtal Skiljelinjer och likheter inom matematikundervisningen

Syftet är… Inte att komma överens Inte att komma fram till vad som är rätt eller fel. Inte att lösa problem

Går ut på… Att visa hur vi tänker och gör olika. Att vi behöver klargöra hur en nyanserad bild över matematiken och matematikundervisningen ser ut.