Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vad är studiehandledning?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Teoretiska perspektiv på bedömning
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Omdömen, bedömning och betyg
Högskoleförberedelse
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Förskoleklassen Torpshammar
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Välkomna till en dag med IUP och skriftliga omdömen samt lite Fronter!
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Bedömning och betygsättning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av hur skolan ska arbeta för att eleven ska utvecklas så långt som möjligt mot de nationella målen - klargöra vad eleven och vårdnadshavaren kan göra och ansvara för - också komplettera och förtydliga den muntliga informationen som ges vid utvecklingssamtalet, men inte ersätta den - inte vara ett statiskt instrument utan revideras när det behövs

Nya allmänna råd från Skolverket  ska inte bara vara framåtsyftande, utan också innehålla skriftliga omdömen om elevens kunskaper i varje ämne som eleven får undervisning i, i varje årskurs  det tidigare förbudet, att den skriftliga informationen om elevens skolgång inte får ha karaktären av betyg, är borttaget  rektor beslutar om utformningen av de skriftliga omdömena om elevens kunskapsutveckling samt om de också ska gälla elevens utveckling i övrigt, dvs. framför allt elevens sociala utveckling  även under de terminer när betyg utfärdas ska skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling ges  benämningen skriftligt omdöme har ändrats till skriftlig bedömning

Varför har vi skolan?

Skolsystemets historiska tvådelning  Legitimitet för de redan utvalda  Meritokratiskt samhälle

Blooms taxonomi  Faktakunskaper  Förståelse – förstå fakta  Tillämpning – Kunna utföra något med hjälp av fakta  Analys – samband mellan olika fakta  Syntes – kunna dra egna slutsatser  Utvärdering – att producera, planera och genomföra något nytt

Margaret Archer

Pierre Bourdieu

Michel Foucault

”Kunskapsperspektivet”

”Bildningsperspektivet”

Åter till IUP  Utvecklingsplanen ska vara ett stöd för elevens lärande  Utvecklingsplanen ska innehålla omdömen om elevens kunskapsutveckling  Utvecklingsplanen ska innehålla en planering av hur skolan ska arbeta för att eleven ska utvecklas så långt möjligt i riktning mot de nationella målen samt vad eleven och vårdnadshavaren kan göra och ansvara för

Varför vill politiken styra skolan?  Vi måste kontrollera reproduktionen så att VÅRT samhälle skapas  Vi måste hjälpa eleverna att skapa morgondagens samhälle. Ge dem rätt verktyg