Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se Vi ska hålla på ca 2, 5 timmar med avbrott för fika. ”ska börja direkt med lite direkt-reklam för BL”
Kort om Björn Lundén Information Kunskapsföretaget för Företagskunskap Allt inom skatt, ekonomi, juridik Böcker, ekonomiprogram, kurser, nyhetstjänster Målgruppen är små och medelstora företag Drygt 300 000 kunder Skickar ca 5 miljoner DR-försändelser per år 80 anställda Verksamhet i Näsviken, Ljusdal, Göteborg och Gdansk (Polen) 25 år, Drygt 300 000 kunder. Allt för företagets administration. Allt de där ”tråkiga”
Gratistjänster på www.blinfo.se BL Företagskunskap - Senaste nytt för företagare BL Nyhetsbrev Faktabank Viktiga datum BL Ekonomikoll (app för Android)
www.blinfo.se/seminarier
För dig och ditt företag Vad är Direktreklam? För dig och ditt företag
Det här är Direktreklam! Riktat reklambudskap – direktkommunikation mellan säljare och köpare Budskapet levereras till kundens fysiska eller elektroniska brevlåda Ska ge respons och mätbart resultat En del av DM (Direktmarknadsföring), 1 to 1, Direktadresserat reklambudskap till individ/målgrupp. Se skillnad med t ex tidning, tv
Alla läser direktreklam på samma sätt Vi undrar: Vart kommer den ifrån? (avsändare) Varför har jag fått den? ( målgrupp) Vad får jag om jag svarar? (erbjudande) Med bra svar på mottagarens frågor kan du få mottagaren att tacka ja till erbjudandet
Fördelar med Direktreklam
Rätt målgrupp ända ner på individnivå Ensam med kunden Kreativa lösningar Både försäljning och marknadsföring 67% av all Google-sökning genereras av ”pappersmedia” Upplevs mindre ”störande” Skalbart – börja i liten skala Tre av fyra (75%) privatpersoner läser ADR i någon form och nästan åtta av tio (80%) som får reklam i postlådan tar del av ODR.
Hur man med små medel kan skapa lönsamma direktreklamkampanjer Våra erfarenheter fr 25 år. Inga mf-teorier typ Kottler. Inled med storyn om ”reklamgurun á 50 000:-”
En lyckad DR-kampanj Rätt målgrupp Rätt typ av DR Rätt budskap – utformning Rätt antal Rätt tidpunkt Rätt distribution Rätt uppföljning
Rätt målgrupp
Identifiera din målgrupp - Privatpersoner (B2C) eller Företag (B2B) Förklara målgrupp, B2C o B2B
Urval B2B B2C Bransch (SNI-kod) Intressen Företagsform Ålder (sälja till företag) Bransch (SNI-kod) Företagsform Antal anställda Omsättning Befattning Geografi B2C (sälja till privatperson) Intressen Ålder Kön Geografi Nya bilägare Nyblivna föräldrar
Adresser – köpta eller egna SCB Par-Guiden Online (B2B, B2C) Posten (DM-analys, Lilla DR-labbet) Eget kundregister
Rätt typ av DR
Olika typer av DR ADR – adresserad DR eDR – elektronisk DR (e-postreklam) ODR – oadresserad DR Fax SMS Undvik fax, hotades med stämming för stöld av papper! Adr fortfarande dubbelt så hög svarsfrekvens, men dyrare
Rätt budskap
1
1 budskap!
13, 14, 15
Kundnyttan – det viktigaste redan i rubriken Vad kan du göra för kunden?
Du säljer inte en produkt/tjänst….
Du säljer en lösning på kundens problem, behov eller önskningar Min presentation av ftg, värdelös om vi inte kan hjälpa kunden
Hot och löften – Problem och lösningar teknik
Avdragsboken 2014 Hot / problem: ”Du betalar väl inte för mycket i skatt?” ”Du missar väl inga avdrag?” Löfte / lösning: ” I vår bok hittar du fler än 750 avdragstips som hjälper dig att sänka skatten!”
BL eBokföring Ett enkelt bokföringsprogram för alla företagsformer Hot / problem: ”Det tar tid att lära sig alla konton och hur man bokför olika affärshändelser” Löfte / lösning: ” Med hjälp av konteringsguider i programmet bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit”
Svarskupong Enkelt att beställa Perforerad svarskupong – lätt att riva av Porto betalt Namn och adress förtryckta Kontaktuppgifter - telefon, fax, hemsida Nödutgång QR-kod QR-kod, hämta gratisprogram på internet, t ex hos posten.se
www.skapaQRkod.se https://chart.googleapis.com/chart?chs=200x200&chld=L|4&cht=qr&choe=UTF-8&chl=www.blinfo.se
Rätt antal Ekonomi /resurser Provutskick Splitt Tvillingar
Tvillingar En kopia på dina bästa kunder Ta fram den minsta gemensamma nämnaren hos dina kunder Tvillinganalys (Posten)
Rätt tidpunkt Följ aktuella trender och händelser När dina konkurrenter marknadsför sig Undvik negativa / tragiska händelser Diana-effekten, 9-11, Estonia, ”knyck dina konkurrenters reklambudget”
Rätt distribution Posten Bring CityMail Svensk Direktreklam Egen utdelning /Skolklasser / Föreningar Svensk Direktreklam endast till privatpersoner, utdelning helg.
Rätt uppföljning Snabb orderhantering – snabb leverans Uppdatera kundregistret Statistik Repetera lönsamma kampanjer Repetera 80%, samma kunder, samma budskap
Framgångsfaktorer Tydlig målgrupp Bra och prisvärda produkter/tjänster Tydligt budskap – enkelt språk Enkelt att beställa Bra logistik, statistik, uppföljning Välskött kundregister Mod
Gör dina egna reklamutskick – direkt från din dator! Reklamfixaren från Posten www.posten.se/reklamfixaren Välj vilken målgrupp du vill nå Utforma din reklam från mallar Välj utdelningsdag och betala direkt med kort Posten trycker och skickar
Missa inte vårt erbjudande Marknadsföringsboken 100:-
Välkommen till vår monter!
lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41 Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41