Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska WebDewey Introduktion
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Gävle Centrumsamverkan QR-utbildning. Möjligheterna med QR.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Direktreklam - lönsam försäljning och marknadsföring Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se Vi ska hålla på ca 2, 5 timmar med avbrott för fika. ”ska börja direkt med lite direkt-reklam för BL”

Kort om Björn Lundén Information Kunskapsföretaget för Företagskunskap Allt inom skatt, ekonomi, juridik Böcker, ekonomiprogram, kurser, nyhetstjänster Målgruppen är små och medelstora företag Drygt 300 000 kunder Skickar ca 5 miljoner DR-försändelser per år 80 anställda Verksamhet i Näsviken, Ljusdal, Göteborg och Gdansk (Polen) 25 år, Drygt 300 000 kunder. Allt för företagets administration. Allt de där ”tråkiga”

Gratistjänster på www.blinfo.se BL Företagskunskap - Senaste nytt för företagare BL Nyhetsbrev Faktabank Viktiga datum BL Ekonomikoll (app för Android)

www.blinfo.se/seminarier

För dig och ditt företag Vad är Direktreklam? För dig och ditt företag

Det här är Direktreklam! Riktat reklambudskap – direktkommunikation mellan säljare och köpare Budskapet levereras till kundens fysiska eller elektroniska brevlåda Ska ge respons och mätbart resultat En del av DM (Direktmarknadsföring), 1 to 1, Direktadresserat reklambudskap till individ/målgrupp. Se skillnad med t ex tidning, tv

Alla läser direktreklam på samma sätt Vi undrar: Vart kommer den ifrån? (avsändare) Varför har jag fått den? ( målgrupp) Vad får jag om jag svarar? (erbjudande) Med bra svar på mottagarens frågor kan du få mottagaren att tacka ja till erbjudandet

Fördelar med Direktreklam

Rätt målgrupp ända ner på individnivå Ensam med kunden Kreativa lösningar Både försäljning och marknadsföring 67% av all Google-sökning genereras av ”pappersmedia” Upplevs mindre ”störande” Skalbart – börja i liten skala Tre av fyra (75%) privatpersoner läser ADR i någon form och nästan åtta av tio (80%) som får reklam i postlådan tar del av ODR.

Hur man med små medel kan skapa lönsamma direktreklamkampanjer Våra erfarenheter fr 25 år. Inga mf-teorier typ Kottler. Inled med storyn om ”reklamgurun á 50 000:-”

En lyckad DR-kampanj Rätt målgrupp Rätt typ av DR Rätt budskap – utformning Rätt antal Rätt tidpunkt Rätt distribution Rätt uppföljning

Rätt målgrupp

Identifiera din målgrupp - Privatpersoner (B2C) eller Företag (B2B) Förklara målgrupp, B2C o B2B

Urval B2B B2C Bransch (SNI-kod) Intressen Företagsform Ålder (sälja till företag) Bransch (SNI-kod) Företagsform Antal anställda Omsättning Befattning Geografi B2C (sälja till privatperson) Intressen Ålder Kön Geografi Nya bilägare Nyblivna föräldrar

Adresser – köpta eller egna SCB Par-Guiden Online (B2B, B2C) Posten (DM-analys, Lilla DR-labbet) Eget kundregister

Rätt typ av DR

Olika typer av DR ADR – adresserad DR eDR – elektronisk DR (e-postreklam) ODR – oadresserad DR Fax SMS Undvik fax, hotades med stämming för stöld av papper! Adr fortfarande dubbelt så hög svarsfrekvens, men dyrare

Rätt budskap

1

1 budskap!

13, 14, 15

Kundnyttan – det viktigaste redan i rubriken Vad kan du göra för kunden?

Du säljer inte en produkt/tjänst….

Du säljer en lösning på kundens problem, behov eller önskningar Min presentation av ftg, värdelös om vi inte kan hjälpa kunden

Hot och löften – Problem och lösningar teknik

Avdragsboken 2014 Hot / problem: ”Du betalar väl inte för mycket i skatt?” ”Du missar väl inga avdrag?” Löfte / lösning: ” I vår bok hittar du fler än 750 avdragstips som hjälper dig att sänka skatten!”

BL eBokföring Ett enkelt bokföringsprogram för alla företagsformer Hot / problem: ”Det tar tid att lära sig alla konton och hur man bokför olika affärshändelser” Löfte / lösning: ” Med hjälp av konteringsguider i programmet bokför du snabbt och enkelt utan att behöva känna till vare sig kontonummer, debet eller kredit”

Svarskupong Enkelt att beställa Perforerad svarskupong – lätt att riva av Porto betalt Namn och adress förtryckta Kontaktuppgifter - telefon, fax, hemsida Nödutgång QR-kod QR-kod, hämta gratisprogram på internet, t ex hos posten.se

www.skapaQRkod.se https://chart.googleapis.com/chart?chs=200x200&chld=L|4&cht=qr&choe=UTF-8&chl=www.blinfo.se

Rätt antal Ekonomi /resurser Provutskick Splitt Tvillingar

Tvillingar En kopia på dina bästa kunder Ta fram den minsta gemensamma nämnaren hos dina kunder Tvillinganalys (Posten)

Rätt tidpunkt Följ aktuella trender och händelser När dina konkurrenter marknadsför sig Undvik negativa / tragiska händelser Diana-effekten, 9-11, Estonia, ”knyck dina konkurrenters reklambudget”

Rätt distribution Posten Bring CityMail Svensk Direktreklam Egen utdelning /Skolklasser / Föreningar Svensk Direktreklam endast till privatpersoner, utdelning helg.

Rätt uppföljning Snabb orderhantering – snabb leverans Uppdatera kundregistret Statistik Repetera lönsamma kampanjer Repetera 80%, samma kunder, samma budskap

Framgångsfaktorer Tydlig målgrupp Bra och prisvärda produkter/tjänster Tydligt budskap – enkelt språk Enkelt att beställa Bra logistik, statistik, uppföljning Välskött kundregister Mod

Gör dina egna reklamutskick – direkt från din dator! Reklamfixaren från Posten www.posten.se/reklamfixaren Välj vilken målgrupp du vill nå Utforma din reklam från mallar Välj utdelningsdag och betala direkt med kort Posten trycker och skickar

Missa inte vårt erbjudande Marknadsföringsboken 100:-

Välkommen till vår monter!

lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41 Lars Sörling lars.sorling@blinfo.se 070-306 44 41